2019-12-03, 09:54
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
En besegrad herre!

För några år sedan:

Person: "Lindberg, ditt smutskastande och dina lögner om SD kommer bara göra att SD ökar"
Lindberg: "Lita på mig, jag vet vad jag gör".

Anders Lindberg: "Jag tror vi har läst SD fel"
2019-12-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Har jag räknat rätt så behövs det endast ytterligare 1,8 procentenheter för att det konservativa blocket ska få majoritet. Och med tanke på att SD ökade hela 32 procent vid denna mätning så är i vart fall jag mycket hoppfull.
Det är på gång.

Demoskop november SD 24,0 procent

Sifo 23,0

Ipsos 25

Det de andra instituten flaggar för är att fler och fler går från S till SD. Och att trenden för S är fortsatt nedåt och att trenden för SD är fortsatt uppåt. SCB har samma tendens men inte lika fullt utvecklad. Men jag är övertygad om att de kommer ikapp senare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Anders Lindberg: "Jag tror vi har läst SD fel"

Mannen är verkligen usel. Haft fel i fråga efter fråga, på punkt efter punkt.

Bara för något år sedan sa han att SD kommer "pyspunka ned till strax över 10%".
Facit: SD rekordstora i alla mätningar.
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Han konstaterar fakta som han aldrig gjort förr. Inga bortförklaringar bara kalla fakta. Han tror även att avståndet mellan S och SD de facto är mindre än denna mätning, han tror även att fler LO anslutna kommer att gå till SD.

Trodde aldrig jag skulle säga detta, men det är riktigt intressant att lyssna på Anders Lindberg prata om SD i Aftonbladets sändning just nu. "SD kommer att fortsätta öka om inget görs från de andra partierna." Han låter mer stressad än tidigare.
2019-12-03, 09:59
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samma mönster som hos Novus, som kör med snarlika metoder. Problemet är inte att de överskattar S, problemet är att webbpaneler underskattar dem. Kallduschen man fick på valnatten när S slog prognoserna med +2 procentenheter berodde ju på att OI hade lugnat oss med låga S-siffror i veckor.

Vad det beror på, tja, S-väljare är de mest traditionella och förutsägbara, man når dem bäst via telefon, de är sämst på nätaktivism osv.
...samt att de har en IQ under sitt eget skonummer
2019-12-03, 09:59
Medlem
Vinter17s avatar
På SVT säger man att SD ff.a tagit väljare från M/KD. Lite oroande ändå om vi främst kommer se väljarströmmar inom det blågula blocket, hade varit bättre med en tydlig ström från sossarna. SD får fram till valet främst rikta sina kampanjer mot sossarna tycker jag. Att SD, M, KD får över 50% tillsammans är viktigare än SD:s enskilda resultat.
2019-12-03, 10:01
Medlem
Haddock93s avatar
Lite kul faktiskt att Anders Lindberg gav en ovanligt nykter analys kring varför SD ökar på Aftonbladet TV. Han nämner mycke kring den eskalerande otryggheten och att väljare kopplar det till invandringen. Även den kvinnliga analytikern sa att det även beror på välfärden, vilket Lindberg höll med om.

Han tror även som vi också gör, att de båda partierna ligger betydligt närmare än denna mätning, jämnstora ungefär.

Kul att Aftonbladet numera är så neutrala, S ligger med andra ord risigt till om MSM behandlar SD såhär trevligt framöver.
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-03 kl. 10:04.
2019-12-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Trodde aldrig jag skulle säga detta, men det är riktigt intressant att lyssna på Anders Lindberg prata om SD i Aftonbladets sändning just nu. "SD kommer att fortsätta öka om inget görs från de andra partierna." Han låter mer stressad än tidigare.

Mannen har med sina kontakter inom S tillgång till flera OU som S har beställt och som enbart S har tillgång till. Dessa visar på långt värre siffror än dagens SCB. Lindberg vet att S ligger mer illa till än vad SCB:s mätning visar.

Och nu drar snart lågkonjunkturen igång på allvar
2019-12-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jo, han har sagt det ett tag, men när han sen kommer till vad de andra partierna ska göra så blir det snabbt ridå. Hans handlingsprogram kan sammanfattas ungefär 1) Sluta prata om invandring så försvinner frågan, 2) Ös välfärdspengar över alla så försvinner brottsligheten.
2019-12-03, 10:03
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter17
På SVT säger man att SD ff.a tagit väljare från M/KD. Lite oroande ändå om vi främst kommer se väljarströmmar inom det blågula blocket, hade varit bättre med en tydlig ström från sossarna. SD får fram till valet främst rikta sina kampanjer mot sossarna tycker jag. Att SD, M, KD får över 50% tillsammans är viktigare än SD:s enskilda resultat.

blågula blocket där fick du till det. I like! Blågula blocket, inte brunblåa eller vad motståndarna nu kallar det nya blocket.
2019-12-03, 10:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Mannen har med sina kontakter inom S tillgång till flera OU som S har beställt och som enbart S har tillgång till. Dessa visar på långt värre siffror än dagens SCB. Lindberg vet att S ligger mer illa till än vad SCB:s mätning visar.

Och nu drar snart lågkonjunkturen igång på allvar

När han pratar S och SD låter han ännu mer forserad än vad han brukar göra. Det är väldigt intressant att han bestämt säger att avståndet mellan S och SD "förmodligen är mycket mindre än vad SCB visar". Varför säger han det med sådant eftertryck?
2019-12-03, 10:07
Medlem
SD + KD + M = 47,5%
S+Mp+C+L = 42,8%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in