2019-12-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Varför är det konstigt att det inte är någon gripen? Att gripa någon på bar gärning i dessa fall är oftast helt omöjligt då man ska vara på platsen när det sker. Det ger att färsk gärning inte heller kommer hända.

Så då återstår ett gediget utredningsarbete. Det handlar om att binda en person till plats och tid. Inte lätt. Sen att de flesta morden är polisiärt uppklarade är en annan sak.
Helt rätt. Men du glömde att peka på de fega vittnena, som såg vem som sköt, vem det är, och var han finns.
Vittnen i detta bostadsområde borde absolut kunna känna igen skytten, som sköt och i vilken riktning han skubbat iväg, fega kräk som inte kan visa lite stake när mord begås framför ens näsa.
OM man är skraj så kan man lämna ett tips, utan att uppge sitt eget namn.
Retar mig på att folk inte tar sitt ansvar, utan istället sätter sig och spyr galla här, om de vet vem den skyldige är.
Citera
2019-12-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Helt rätt. Men du glömde att peka på de fega vittnena, som såg vem som sköt, vem det är, och var han finns.
Vittnen i detta bostadsområde borde absolut kunna känna igen skytten, som sköt och i vilken riktning han skubbat iväg, fega kräk som inte kan visa lite stake när mord begås framför ens näsa.
Retar mig på att folk inte tar sitt ansvar, utan istället sätter sig och spyr galla här, om de vet vem den skyldige är.

Löjligt låga straff samt obefintligt skydd för vittnen spelar nog in.
Citera
2019-12-03, 00:05
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag skulle aldrig vittna i den här typen av fall. Jag reflekterar inte över risken för att råka illa ut, utan det är helt enkelt för att jag inte vill att gärningsmännen skall åka fast. Om de får vara ute så kan de ju fortsätta med sin städning. Dessutom så framstår regeringen som svag och handlingsförlamad, vilket jag tycker är bra.
Citera
2019-12-03, 00:08
Medlem
För en som inte har så bra koll på Malmö men läser om alla problem där, rent geografiskt hur jämför sig dessa värsta områden(möllan? Seved? Lindängen?) Med ställen i gbg? Är det väldigt centralt eller typ i stil med Frölunda/biskopsgården
Citera
2019-12-03, 00:10
Bannlyst
Citat:

Problemet är att trots anonymitet så litar inte folket på polisen då de gång på gång visat sin tafathet och inkompetens. De är inte längre en auktoritet. Folk är rädda att skurkarna trotsallt får reda på vem som get tips till polisen samt att skurkarna inte får tillräckliga straff.
Citera
2019-12-03, 00:11
Medlem
Kan det inte ha varit alzureiybröderna i bilen på polisens bild vid mordet på Karolin Hakim?
Citera
2019-12-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreekWolf
Hicham har alltid varit den smarta av dem. Känner hans storebror lite då vi är i samma ålder.

Är det hicham hijazi du pratar om ?
Citera
2019-12-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skroti.Wantusis
För en som inte har så bra koll på Malmö men läser om alla problem där, rent geografiskt hur jämför sig dessa värsta områden(möllan? Seved? Lindängen?) Med ställen i gbg? Är det väldigt centralt eller typ i stil med Frölunda/biskopsgården
Möllan och Seved är inte så illa områden, Seved har lugnat ner sig mycket jämfört med 7-8 år sen, båda dessa ligger i innerstaden. Lindängen ligger ligger i utkanten av staden. Kolla bara på en karta.
Citera
2019-12-03, 00:14
Medlem
Citat:

Du verkar inte alls förstå vad det handlar om. När till och med polisen säger till vittnen -”har du familj och barn så bör du inte vittna.” Då har det gått långt. Det är aldrig fegt att skydda sig själv eller sin familj. Att ge anonyma tips är som att kissa i byxorna. Åligger ingen något ansvar att blanda sig i detta gatukrig. Tvärtom är det samhällets aktörer som borde löst detta för länge sedan. Kräv ansvar av ansvariga politiker och tjänstemän både lokalt och regionalt. Snart skulle vi då få se initiativ som löser problemen. Ett förslag är att göra som i Israel. Där bombas familjens hus. Här kunde vi mycket väl skicka tillbaka hela familjen där de kom ifrån. Tror familj och släkt skulle hjälpa till och rensa upp bland avskummen bättre då. Räcker att du blir tagen med vapen eller knark så åker du hem. Och då inte på semester utan för evigt tillsammans med varenda en som har släktband med dig och din ytterst dåliga moral. Politiker - ta tag i detta nu! Om inte, ställ er åt sidan och låt någon annan göra det. För ingen kan väl ändå säga att Malmös styrande politiker har lyckats. Eller?
Senast redigerad av Ventoroso 2019-12-03 kl. 00:16.
Citera
2019-12-03, 00:14
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:

Fel, det är inte fega vittnen det beror på, det är ryggradslöst rättssystem och myndigheter som gör allt annat än det dom ska för att säkra vittnen, och hålla buset bakom galler. Förstår att färre vittnar när man riskerar misshandel, bötning, rån eller i värsta fall döden av de man vittnar emot, och i vissa fall frikänns de åtalade helt eller döms till mycket låga straff dvs. några månader till ett år ca. För att sen vara ute och hota de som vittnade. Nej, Regering och lagstiftare samt rättsapparaten måste börja se om vanligt folk, så det finns anledning att vittna när man sett något. Eller anledning att ringa polisen när ett brott sker (Dvs. polisen kommer troligen på inringt ärende, och det dröjer mindre än 30 minuter innan dom kan vara på plats, dvs. allt annat än hur det ser ut i Sverige idag, tyvärr). Då tycker Jag att det är Du som spyr galla över fel personer.
Citera
2019-12-03, 00:15
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt

Hur kan det ens vara en nyhet, vad finns att diskutera som inte har sagts tidigare.

Slå ihop med annan liknande tråd och diskutera skjutningarna buntvis tjugo och tjugo, för det bör numera klassas som ett mängdbrott.
Precis.

Jag tycker att polisen borde behandla dessa fall som mängdbrott. Alltså, om någon ringer och anmäler en babbeskjutning så borde polisen hantera det som en cykelstöld. De borde tacka för tipset och konstatera att spaningsuppslag saknas. Därefter så kan fallet med fördel bokföras för statistiska ändamål.

Eventuella lik kan de boende i området frakta iväg till återvinning eller vad de nu finner lämpligt. Sopbilarna kanske kan hämta liken varannan vecka?
Citera
2019-12-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Är det inte dags för polisen att lägga ner utredningen snart? Den här typen av skjutningar borde preskriberas efter 15 minuter.

Polisen borde inte göra skillnad på mordutredningar, alltid tragiskt när någon dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in