Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Det fetade: och om det var så att LWs och SDs relation inleddes med att han i förtroende till pastorn som vigde honom med HD dryftade sin eventuella oro över hennes depression?
Depressioner är ändå vanligt förekommande och HD hade med all säkerhet fått antidepressiv medicin utskrivet.
Nej, jag tror att han i första hand anförtrodde LW, hans och hustruns sedan åratal tillbaka, kärlekslösa äktenskap; flickorna var det enda som höll dem samman. Viss vänskap fanns, men han led i tysthet över att känna sig fången i sitt eget hem. Och den egentliga orsaken till HDs depression var att hon levde med en man hon inte längre älskade. - Och han tyckte ju fortfarande om sin hustru som en god vän och önskade henne ett liv i frihet - och en ny man att älska - det unnade han henne som medmänniska.
Citat:
Det andra problemet är ju att LW själv visar en del drag på narcissism. Det enda konkreta som finns är ju anmälan om misshandel och i situationen som ledde fram till det så framstår ju inte LW som speciellt sympatisk milt sagt.
Det har sagts så härinne ibland. - Jag tycker tvärtom att hon visade upp integritet, god självkänsla utan skryt eller uppmärksamhetstörstande inlägg. - LW, liksom övriga geocachare, tar selfies i tid och otid; det verkar vara en del av själva grejen/hobbyn.
I övrigt kan jag se självdistans, äkta generositet och ett mycket rakt sätt att kommunicera - vilket är otypiskt för den med narcissistiska drag.
LW var utåtriktad och blev förmodligen den självklara medelpunkten i många sammanhang - med en icke ego-baserad karisma.
Citat:
Kan du utveckla det där om "mörka personlighet", många verkar ju störa sig på hans glättighet, att han är tramsig?
Antar att det tog tid innan han vågade börja utöva kontroll över henne. - Så länge hon var följsam, hade honom i centrum och visade tillit, var allt lugnt. Men när problem började dyka upp och hon inte längre nöjde sig med situationen och "ville prata" - då brann det för Herr D. - han blev stressad och hade ingen som helst lust att förändra något i sitt liv.
I det här skedet påbörjas en nerbrytningsprocess i form av fysisk misshandel, förnedring, förlöjligande, glåpord, hot som eskalerar i intensitet över tid. - Hon kan till en början ha bemött honom förlåtande när han insåg att det var enda möjligheten att få henne tillbaka. Det slutade med kramkalas och SD fick sin eftersökta kick.
Allt oftare medvetna provokationer från hans sida i avsikt att starta gräl för att få henne mör och sänka hennes självkänsla ytterligare. - Makt och kontroll är målet; kosta vad det kosta vill - LW som mänsklig individ var han ointresserad av.
Det är dessa mörka sidor jag kan tänka mig att hon blev varse om och fick svårigheter att hantera mot slutet.