2019-12-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nu gjorde du mig ytterst förvånad, det vill säga, att det hade jag aldrig förväntat mig av en skribent som dig att uttrycka sig skriftligt på ett sådant sätt

Hade LW inte inlett en sexuell relation med SD, då skulle LW enligt dig levt (även ?) i dag.

Det var inte LW:s fel att SD utnyttjade vederbörande för sina sexuella behov, LW var inte otrogen, däremot sagt, så var SD gift med HD, vilken ifrågavarande manipulerade med grova lögner så som vederbörande även då, manipulerade LW, det var inte, på något sätt LW:s fel att hon plötsligt blev bragt om livet, det är endast mördarens så som Gärningspersonens fel, du är persistent med att lyfta fram skulden på LW allena och mildra omständigheter för Gärningspersonen skriftligt.

Mvh/ @JokerMannen

Ja jösses ibland undrar man vad det finns för patetiskt folk i vårat land. Nästa steg vore att anklaga HD. Hade hon ställt upp på lite sex med SD ibland så hade han kanske inte behövt söka lyckan någon annanstans och mordet aldrig inträffat?
Citera
2019-12-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är väl ganska uppenbart att hon mördades pga den här otrohetsaffären. Inte pga att "hon hade så mycket energi" eller att "hon gillade att cykla, åka skidor och röra på sig".

Tror snarare att hon mördades för att hon ville avsluta affären.
Citera
2019-12-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det fanns kanske en altandörr i LW's bostadsrätt, och som vette mot en uteplats med utsikt mot HD's hem? Det var väl en ganska ljum majkväll och altandörren kanske stod öppen? Då är det ju inte alltför svårt för någon att smyga in och överraska LW i köket.

Eftersom jag tror på MVs info om att den sista digitala kontakten var med SD så tänker jag mig att den ev. öppna altandörren snabbt stängdes och låstes.
Så sent tror jag inte att hon lämnade något öppet på bottenvåningen.
Citera
2019-12-01, 23:18
Medlem
Citat:
Vem har sagt något om släpning? Hon har i så fall gått ut genom ytterdörren, under någon förevändning och följt med ner till planket.

Först skriver du att någon kan ha smugit sig in genom LWs eventuellt öppna altandörr (om sådan fanns) och överraskat LW i köket. Sen att denna smygande person t.o.m skulle kunna locka med sig LW ut bakom planket.

Hur tänker du här?
Citera
2019-12-01, 23:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade: och om det var så att LWs och SDs relation inleddes med att han i förtroende till pastorn som vigde honom med HD dryftade sin eventuella oro över hennes depression?
Depressioner är ändå vanligt förekommande och HD hade med all säkerhet fått antidepressiv medicin utskrivet.
Nej, jag tror att han i första hand anförtrodde LW, hans och hustruns sedan åratal tillbaka, kärlekslösa äktenskap; flickorna var det enda som höll dem samman. Viss vänskap fanns, men han led i tysthet över att känna sig fången i sitt eget hem. Och den egentliga orsaken till HDs depression var att hon levde med en man hon inte längre älskade. - Och han tyckte ju fortfarande om sin hustru som en god vän och önskade henne ett liv i frihet - och en ny man att älska - det unnade han henne som medmänniska.
Citat:
Det andra problemet är ju att LW själv visar en del drag på narcissism. Det enda konkreta som finns är ju anmälan om misshandel och i situationen som ledde fram till det så framstår ju inte LW som speciellt sympatisk milt sagt.
Det har sagts så härinne ibland. - Jag tycker tvärtom att hon visade upp integritet, god självkänsla utan skryt eller uppmärksamhetstörstande inlägg. - LW, liksom övriga geocachare, tar selfies i tid och otid; det verkar vara en del av själva grejen/hobbyn.
I övrigt kan jag se självdistans, äkta generositet och ett mycket rakt sätt att kommunicera - vilket är otypiskt för den med narcissistiska drag.
LW var utåtriktad och blev förmodligen den självklara medelpunkten i många sammanhang - med en icke ego-baserad karisma.
Citat:
Kan du utveckla det där om "mörka personlighet", många verkar ju störa sig på hans glättighet, att han är tramsig?
Antar att det tog tid innan han vågade börja utöva kontroll över henne. - Så länge hon var följsam, hade honom i centrum och visade tillit, var allt lugnt. Men när problem började dyka upp och hon inte längre nöjde sig med situationen och "ville prata" - då brann det för Herr D. - han blev stressad och hade ingen som helst lust att förändra något i sitt liv.

I det här skedet påbörjas en nerbrytningsprocess i form av fysisk misshandel, förnedring, förlöjligande, glåpord, hot som eskalerar i intensitet över tid. - Hon kan till en början ha bemött honom förlåtande när han insåg att det var enda möjligheten att få henne tillbaka. Det slutade med kramkalas och SD fick sin eftersökta kick.

Allt oftare medvetna provokationer från hans sida i avsikt att starta gräl för att få henne mör och sänka hennes självkänsla ytterligare. - Makt och kontroll är målet; kosta vad det kosta vill - LW som mänsklig individ var han ointresserad av.

Det är dessa mörka sidor jag kan tänka mig att hon blev varse om och fick svårigheter att hantera mot slutet.
Citera
2019-12-01, 23:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Först skriver du att någon kan ha smugit sig in genom LWs eventuellt öppna altandörr (om sådan fanns) och överraskat LW i köket. Sen att denna smygande person t.o.m skulle kunna locka med sig LW ut bakom planket.

Hur tänker du här?

Överraska betyder inte att överfalla. Personen kan ha kommit in oinbjuden genom altandörren och därefter gått till köket till en förvånad/överraskad LW. Om det i så fall var SD eller HD vore det väl inga problem för dem att övertala LW att följa med ut genom framdörren under någon slags förevändning (Minis cache, den egna cachen Rörigt västerut, någon behöver hjälp - you name it).

Om du har sett bilder från LW's lägenhet är det inte svårt för någon att ta sig in genom altandörren om den stod öppen i kvällsvärmen. Dessutom osedd för eventuella andra grannar jämfört med ytterdörren mot gatan).

Att du inte verkar förstå kan jag tyvärr inte göra något åt.
Citera
2019-12-01, 23:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
citat brädgårdsindiananen (vilken jag svarade):

"LW var väl otrogen mot de etiska förhållningsregler som var aktuella för hennes roll som pastor som vigde paret."

Och det var därför hon blev mördad?

Nej knappast, men genom sin tro och sitt yrke befinner hon sig i ett socialt sammanhang där ganska stor vikt läggs vid ett normsystem som i sig inte är något abstrakt eller mystiskt utan snarare ganska funktionella från aspekter om social sammanhållning. Och det struntar hon då i, med en käck kommentar om att hon har sin egen tro. Och sedan det där rättshaveristiska draget där hon vill hävda en rätt hon inte har. Det kan ju ses som ganska självcentrerat, att allmängiltiga normer inte är något som gäller henne. De flesta normer och regler syftar ju till att ge skäligt utrymme till individerna i ett samhälle, eller grupp inom ett samhälle. Det är ganska vanligt att konsekvensen av att A bryter en regel är att B drabbas på ett negativt sätt.
Citera
2019-12-01, 23:39
Medlem
Citat:
Överraska betyder inte att överfalla. Personen kan ha kommit in oinbjuden genom altandörren och därefter gått till köket till en förvånad/överraskad LW. Om det i så fall var SD eller HD vore det väl inga problem för dem att övertala LW att följa med ut genom framdörren under någon slags förevändning (Minis cache, den egna cachen Rörigt västerut, någon behöver hjälp - you name it).

Om du har sett bilder från LW's lägenhet är det inte svårt för någon att ta sig in genom altandörren om den stod öppen i kvällsvärmen. Dessutom osedd för eventuella andra grannar jämfört med ytterdörren mot gatan).

Att du inte verkar förstå kan jag tyvärr inte göra något åt.

Efter allt som hänt med misshandelsanmälnigar och kanske annat såsom hotfulla sms, så tror jag att LW skulle blivit livrädd om SD plötsligt stod i hennes kök, inkommen genom den öppna altandörren.
Citera
2019-12-01, 23:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Efter allt som hänt med misshandelsanmälnigar och kanske annat såsom hotfulla sms, så tror jag att LW skulle blivit livrädd om SD plötsligt stod i hennes kök, inkommen genom den öppna altandörren.

Av hennes geologgar att döma verkar hon inte ha varit livrädd för honom varken före eller efter anmälan.
Citera
2019-12-01, 23:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Depressioner är ändå vanligt förekommande och HD hade med all säkerhet fått antidepressiv medicin utskrivet.
Nej, jag tror att han i första hand anförtrodde LW, hans och hustruns sedan åratal tillbaka, kärlekslösa äktenskap; flickorna var det enda som höll dem samman. Viss vänskap fanns, men han led i tysthet över att känna sig fången i sitt eget hem. Och den egentliga orsaken till HDs depression var att hon levde med en man hon inte längre älskade. - Och han tyckte ju fortfarande om sin hustru som en god vän och önskade henne ett liv i frihet - och en ny man att älska - det unnade han henne som medmänniska.
Det har sagts så härinne ibland. - Jag tycker tvärtom att hon visade upp integritet, god självkänsla utan skryt eller uppmärksamhetstörstande inlägg. - LW, liksom övriga geocachare, tar selfies i tid och otid; det verkar vara en del av själva grejen/hobbyn.
I övrigt kan jag se självdistans, äkta generositet och ett mycket rakt sätt att kommunicera - vilket är otypiskt för den med narcissistiska drag.
LW var utåtriktad och blev förmodligen den självklara medelpunkten i många sammanhang - med en icke ego-baserad karisma.

Antar att det tog tid innan han vågade börja utöva kontroll över henne. - Så länge hon var följsam, hade honom i centrum och visade tillit, var allt lugnt. Men när problem började dyka upp och hon inte längre nöjde sig med situationen och "ville prata" - då brann det för Herr D. - han blev stressad och hade ingen som helst lust att förändra något i sitt liv.

I det här skedet påbörjas en nerbrytningsprocess i form av fysisk misshandel, förnedring, förlöjligande, glåpord, hot som eskalerar i intensitet över tid. - Hon kan till en början ha bemött honom förlåtande när han insåg att det var enda möjligheten att få henne tillbaka. Det slutade med kramkalas och SD fick sin eftersökta kick.

Allt oftare medvetna provokationer från hans sida i avsikt att starta gräl för att få henne mör och sänka hennes självkänsla ytterligare. - Makt och kontroll är målet; kosta vad det kosta vill - LW som mänsklig individ var han ointresserad av.

Det är dessa mörka sidor jag kan tänka mig att hon blev varse om och fick svårigheter att hantera mot slutet.

Åh, det där verkar ju mer som fantasier, en excercis i semantiskt sluttande plan argument...

Även om depressioner är vanligt förekommande så är de ofta skrämmande för de närstående som kanske inte känner igen sin anhörige.

Det fetade: Har du någon fakta som bekräftar att han utövade kontroll över LW, eller ens försökte göra det?
Av det som framkommit så finns väl inget belagt om att det förekommit några "medvetna provokationer" från SDs sida?!?
Det är knappast allmänt sett som provokation att tacka nej till fika eller inte ha lust att tillbringa natten i en bil och älta något.
De provokationer som framkommit är det ju LW som stått för. Dels bilincidenten och när SD avföljde henne så såg hon kvickt till att byta bort ett jobbpass för att pila iväg till ett event han skulle till och där ställde hon sig rätt framför honom och fotograferade och lade ut på sin sida med kommentaren "Tummetott!"

Ja, han kanske anförtrodde sig om de äktenskapliga problemen till pastorn som vigde honom, men du ser på något sätt LW som den i beroendeställning?
Citera
2019-12-02, 00:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Eller så ville han ha lite närhet innan de
skulle resa iväg var för sig? LW kanske
föreslog planket eftersom hon hade barn
hemma.
Citera
2019-12-02, 01:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det finns uppenbarligen inga gränser för dina vidrigheter och sjukligt snuskiga fantasi.

Vad är det för snuskigt med det?
Det är väl bara naturligt?
LW var ju en fri kvinna som fick göra vad
hon ville (påpekas det ju här hela tiden)
och SD låg ju faktiskt i skilsmässa och
skulle ju också snart vara fri.
De var ju två vuxna människor och fick
väl göra vad de ville utan att någon annan
hade med det att göra?
Precis som de redan gjort i sex år.

SD kanske var tvungen att spela med och
följa med HD till USA om han ville behålla
huset. Han var ju skyldig HD massor med
pengar för hennes del av huset. LW kanske
var sur för att han inte valde henne. Det
kanske var det de bråkade om. Hon kanske
försökte tvinga honom att välja henne
genom att åka till Norge med Beholder
eftersom SD skulle till USA med HD.
LW kanske hotade att visa HD att hon och
SD fortfarande hade en relation och att han
inte var seriös med någon återförening
med HD.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-02 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in