Citat:
Ursprungligen postat av
Vanja77
Nobelstiftelsen är en privat stiftelse som staten inte har något inflytande över. De kan bjuda in och inte bjuda in vilka de vill, så länge de inte diskriminerar någon p.g.a. kön/religion/funktionsvariation/sexuell läggning (tror det är dessa). De får alltså utesluta någon p.g.a. politisk åsikt/hårfärg/vikt/xxx
Precis så är det!
Citat:
Ursprungligen postat av
Moodys
Blir faktiskt lite förbannad! Vart tog den demokratiska värdigheten i vårt ”fina” Sverige vägen? Nej, röstar inte på SD, men därmed inte sagt att man skall frysa ut JÅ i all oändlighet och i alla olika sammanhang. Är väldigt odemokratiskt och exakt den väg Vänstern vill gå. Mot ett nytt Nordkorea, eller varför inte Kina?
Man hänvisar till SDs historiska bakgrund som ett av skälen. Varför pratar aldrig media om Socialdemokraternas bakgrund? Eller VPK (Vänsterns)? Betydligt värre, i vissa fall.
Nazistkramare, Stalinister, era svin! Bara under Stalin avrättades miljontals och under 1 år skedde en utrensning på över 2 miljoner oliktänkande. kommunisterna dödade betydligt fler än Hitler. Två onda ting som våra styrande i regeringen bör rannsaka sin historia kring. Tvätta er egna smutsiga byk!
Fy fan för vänsterpatrasket!
Jag är inte det minsta vänster men kom ni ihåg detta; både din och min adventsfest är precis som nobelfesten en privat tillställning. Bjöd jag in JÅ? Nej det gjorde jag inte. Var han välkommen på min fest? Nej det var han inte. Jag bjöd in mina vänner och några nya bekantskaper som jag fann intressanta och som jag delar vissa intressen med. Är det odemokratiskt, vänstertjafs osv osv? Nej, rimligen bör vi ha valfrihet att få bjuda in dem vi gillar på våra fester och tillställningar. På samma
Sätt har nobelstiftelsen möjlighet att välja bland forskare, politiker kungligheter och andra celebriteter när dom skriver sin inbjudningslista.
Jag kan tycka att min granne som bjudit in alla andra grannar på fika är en jäkla trist typ som inte bjuder mig. Bara för vi hade nån politiskt diskussion och tyckte olika. Men shit happens! Inte fan går jag å tjurar år efter år över det liksom. Skulle ju bara vara falskt att försöka låtsats att vi va bundis å tyckte lika i en massa grejer osv osv