2019-11-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Oss emellan. Tror du på fullt allvar att S kan skita i Fjamåt och C?

Enligt mig finns det inte en chans.

Jag följde regeringsbildningen 2018-2019 dagligen. Det fanns enbart en person som styrde, Fjamåt. Glöm Löven och S. Glöm L och majoren. Glöm aldrig dåren Annie.
Jag håller alltid ett vakande öga på Dårpippi Långstrump, och har noterat en tilltagande tillbakarullning av hennes kaxighet de senaste månaderna. Sannolikt för att det har gått upp för S att C skrämmer S-väljare till både V och SD samtidigt i en omfattning som blev större än befarat, varför Löfven sannolikt har tagit in Lööf i ett rum och snackat allvar om läget.

Jag tror att C förbereder sig för en framtid där deras profil som invandringsliberala har tonats ner betydligt. C har överlevnadsinstinkt, de vill inte tävla med L och MP om jumboplatsen. Än mindre vill de bli som V, ett satellitparti som ingen vill ha med i regering.
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kJPB09/s-kallor-stefan-lofven-avgar-2021

Citat.
Källor inom Socialdemokraterna menar att Stefan Löfven avgår 2021.

Riktningen nästa år väntas bli helt avgörande för hans framtid.

Men också SCB-mätningen på tisdag kan få stor betydelse.

Slut citat.

Som jag skrivit tidigare. Ett extraval är det enda som kan rädda S i den närmaste tiden.
Kruxet är väl bara att S normalt brukar ligga ganska högt i SCB.

Maj 2019: SCB = 27,6 / övriga OU 26,3 (+1,3)
Nov 2018: SCB = 30,5 / övriga OU 29,2 (+1,3)
Maj 2018: SCB = 28,3 / övriga OU 24,9 (+3,4)
Nov 2017: SCB = 32,6 / övriga OU 28,5 (+4,1)

Därmed ökar chansen för att den “stora betydelsen” som SCB får är att Löfven & co drar en suck av lättnad...
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-30 kl. 14:17.
2019-11-30, 14:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kJPB09/s-kallor-stefan-lofven-avgar-2021

Citat.
Källor inom Socialdemokraterna menar att Stefan Löfven avgår 2021.

Riktningen nästa år väntas bli helt avgörande för hans framtid.

Men också SCB-mätningen på tisdag kan få stor betydelse.

Slut citat.

Som jag skrivit tidigare. Ett extraval är det enda som kan rädda S i den närmaste tiden.

Dom skriver vidare:
I nuläget är det ingen som är beredd att kräva hans avgång.
Nej, för vem fan har dom att efterträda Löfven. Han var ju den enda kompromisskandidat som man kunde enas om senast.

Förutom svårigheten att hitta en efterträdare så är det också en fråga om timing, om dom nu kan enas om en efterträdare.

Är det för nära inpå valet så hinner inte den nye komma in i jobbet & synas så mycket utåt.

Är det för långt innan valet så är problemet att denna kommer att "komma in i jobbet" & synas utåt, vilket kommer att göra att alla inser att inte heller efterträdaren i något enda avseende kommer att kunna göra ett bättre jobb än Löfven.
2019-11-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag håller alltid ett vakande öga på Dårpippi Långstrump, och har noterat en tilltagande tillbakarullning av hennes kaxighet de senaste månaderna. Sannolikt för att det har gått upp för S att C skrämmer S-väljare till både V och SD samtidigt i en omfattning som blev större än befarat, varför Löfven sannolikt har tagit in Lööf i ett rum och snackat allvar om läget.

Jag tror att C förbereder sig för en framtid där deras profil som invandringsliberala har tonats ner betydligt. C har överlevnadsinstinkt, de vill inte tävla med L och MP om jumboplatsen. Än mindre vill de bli som V, ett satellitparti som ingen vill ha med i regering.
Alla kan se att Fjamåt idag håller en mycket låg profil. När hennes fostervatten väl kommer att gå så är det inte för fosterlandet.

Annie Lööf fick byfånen Löfven att genomföra hennes partiprogram utan att han fick någonting förutom statsministerposten. All kritik hamnar på honom trots att hon är minst lika skyldig.

Sabuni placerade politiska tjänstemän i regeringskansliet direkt när hon tillträdde. Fjamåt har inte behövt det. Ytterst få politiska bedömare har frågat sig varför. Där det för mig är uppenbart. Hon och C behöver inte det. Eftersom hon uppenbart sitter i förarsätet.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-11-30 kl. 14:59.
2019-11-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom skriver vidare:
Nej, för vem fan har dom att efterträda Löfven. Han var ju den enda kompromisskandidat som man kunde enas om senast.

Förutom svårigheten att hitta en efterträdare så är det också en fråga om timing, om dom nu kan enas om en efterträdare.

Är det för nära inpå valet så hinner inte den nye komma in i jobbet & synas så mycket utåt.

Är det för långt innan valet så är problemet att denna kommer att "komma in i jobbet" & synas utåt, vilket kommer att göra att alla inser att inte heller efterträdaren i något enda avseende kommer att kunna göra ett bättre jobb än Löfven.
Sossarnas problem är väl att man idag inte har någonting bättre än Mona muslim. Vilket inte säger så lite. Idag jobbar hon som skurkäring. Alltså för en gångs skull tar hand om andras skit.

https://www.friatider.se/mona-sahlin-jobbar-med-att-st-da-hotell

Det är väl så att allt pekar på att S var gårdagens parti och SD framtidens dito.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-11-30 kl. 15:07.
2019-11-30, 15:09
Medlem
Citat:

Därav valet av Jonny Cato som migrationspolitisk tales person? Han är ju ännu mer naiv och galen än till och med Rasmus Ling...

Visserligen kan man kanske ana en konspiration. De mer erfarna (C) politikerna anar att en omsvängning kommer och då vill de inte ha den post som plötsligt riskerar att bli syndabock...

Problemet för (C) är ju att det inte räcker med att de ändrar sig och plötsligt accepterar (SD) stöd för en Alliansregering. För att det skall fungera måste även (SD) ändra sig och plötsligt släppa fram en regering där (C) ingår. Det har jag svårt att tro skall hända. Annie Lööf har ju varit precis lika generös med nazist anklagelser som Löfven. Till skillnad från (S) tror jag inte att det finns någon som kan ta över efter Annie Lööf och reparera förhållandet till Åkesson heller...

Nej, (C) är fast i vänster buren nu. Så länge (SD) växer och de inte vill ha med (C) att göra så blir det inget för Lööf.
2019-11-30, 16:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Därmed ökar chansen för att den “stora betydelsen” som SCB får är att Löfven & co drar en suck av lättnad...
I den andra tråden spekulerar jag om han får gå tidigare vid ett katastrofresultat i SCB så jag spekulerar nog vidare på det temat. Under 25% så tror jag nog att Stefan blir avtackad innan Riksdagen stänger för sommaren nästa år.
2019-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Därav valet av Jonny Cato som migrationspolitisk tales person? Han är ju ännu mer naiv och galen än till och med Rasmus Ling...

Visserligen kan man kanske ana en konspiration. De mer erfarna (C) politikerna anar att en omsvängning kommer och då vill de inte ha den post som plötsligt riskerar att bli syndabock...

Problemet för (C) är ju att det inte räcker med att de ändrar sig och plötsligt accepterar (SD) stöd för en Alliansregering. För att det skall fungera måste även (SD) ändra sig och plötsligt släppa fram en regering där (C) ingår. Det har jag svårt att tro skall hända. Annie Lööf har ju varit precis lika generös med nazist anklagelser som Löfven. Till skillnad från (S) tror jag inte att det finns någon som kan ta över efter Annie Lööf och reparera förhållandet till Åkesson heller...

Nej, (C) är fast i vänster buren nu. Så länge (SD) växer och de inte vill ha med (C) att göra så blir det inget för Lööf.
Pusselbit 1 är att förstå varför Johanna Jönsson gav upp rollen som talesperson i sin paradfråga.
Det här är ett citat ur en Expressenintervju med JJ från 27 januari i år:
“Nyligen kom det upp ett inlägg på Facebook som jag skrev för två år sedan, just om S. Det var i ett skede där vissa tyckte att vi borde jobba med S i stället för M och jag hade en lång utläggning om varför vi absolut inte borde göra det, eftersom S på alla sätt är ett bedrövligt parti. Det blev tydligt inte minst efter att jag var med och förhandlade fram migrationsöverenskommelsen och kan se vad de har gjort med den, hur de betett sig. De som tror att jag är en varm S-anhängare har väldigt liten förståelse för var jag kommer ifrån.“
OK, så hon har en extremt sval inställning till S och den bottnar i att hon anser att de inte hedrat migrationsöverenskommelsen. Svekets natur kan man räkna ut själv, eftersom JJ knappast skulle vara missnöjd ifall S varit mer generösa än vad överenskommelsen krävde.

När hon i slutet av oktober plötsligt släppte rollen som migrationspolitisk talesperson skrev hon följande:
”Efter valet förra året var tanken att jag gradvis skulle lämna över till någon annan. Men sedan kom Januariavtalet med flera punkter om migration och möjligheten att få genomföra många av de politiska förslag som vi kämpat för de här åren. Jag ville så gärna kunna ta det i mål. Den senaste tiden har det dock, på många olika sätt, blivit tydligt att jag behöver byta riktning.“
Så hon höll fast vid en roll hon ursprungligen tänkt lämna över gradvis, för att JÖK gav nya möjligheter till att riva hindren för invandring lite till. Men “den senaste tiden” har nåt hänt som fått henne att ge upp migrationen helt. Vad hände veckorna innan hon hoppade av? Tja, t ex att Löfven den 10 oktober uttalade sig om att flyktingmottagandet ska halveras, vilket fick MP att gå i taket. Jag tror hans uttalande var toppen på ett isberg som är under uppsegling och att JJ, som kunde se hela isberget bakom kulisserna, gjorde en Mikael Odenberg och klev av för att slippa solka ner sitt namn. Vilket i hennes fall är lika med att driva en mer restriktiv migrationslinje.

Vad gäller pusselbit 2, Cato, så låter han på ytan som C brukar göra i dessa frågor, men det var nån detaljkänslig nörd i det liberala kommentariatet som förklarade hur man mellan raderna i Catos Aktuellt-debatt mot Bieler kunde ana nya tongångar och tecken på vad som komma skall. Minns tyvärr inte vilken av de femtielva experterna det var... Barth-Kron, Uvell, nån åt det hållet.
2019-11-30, 18:56
Medlem
Om C bara flyttar sig lite ur vägen, får S ett betydande manöverutrymme. SD:s akilleshäl är M, som ju lämnat sina fingeravtryck på allt förfall som kan uppdagas.

"Ni har ju lierat er med M" sa Löfven symptomatiskt nog till SD:s Vinge i riksdagsdebatt nyligen. Både med avseende på att det var S som bromsade invandringen 2015 och osolidarisk moderat ekonomisk politik.

Det SD måste göra är att hålla M:s liberala falang kort som fan. De goda nyheterna är att M ligger pyrt till om de inte spelar med. Ytterst få väljare tjänar på all nyliberal skit M propagerar för och de psykopater som bryr sig mer om sin skattesats än samhället, har inget alternativ att gå till.
2019-11-30, 20:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom skriver vidare:

"Problemet" är ju att Maggan, Morgan, Ynkeman, Damberg och Ardalan alla är så välkända och starkt förknippade med denna regering och S att de inte skulle generera någon nystartseffekt.
S sitter riktigt i skiten. Frågan är om deras enorma partimaskin kan rädda dom denna gång.
Nystart med ny partiledning och en omsvängning till modell danskt S tror jag är enda vägen fram.
2019-11-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I den andra tråden spekulerar jag om han får gå tidigare vid ett katastrofresultat i SCB så jag spekulerar nog vidare på det temat. Under 25% så tror jag nog att Stefan blir avtackad innan Riksdagen stänger för sommaren nästa år.
Mätperiodens längd kan rädda honom där.

Förra årets november-PSU genomfördes mellan 29 oktober och 27 november. Motsvarande för i år borde då vara vara 28 okt-26 nov. Det blir alltså lite som Novus fast förskjutet en vecka åt det mer fördelaktiga hållet (Novus gjordes 21 okt-17 nov). Och i Novus blev det 26 för sossarna och 21,5 för SD.

Signifikanta händelser var främst den svarta helgen i Malmö 9-10 nov, Löfvens Agendakatastrof den 17 samt ding-ding-värld-rapporteringen om Iraks försvarsminister c:a 21-23 nov. Det är en mer SD-gynnsam mätperiod än senaste Novus, men tyvärr ändå lite framtung i och med de händelselösa första två veckorna. Nåväl, SCB har överraskat förr.

SCB får gärna innehålla en bomb eller två med tanke på den enorma mediauppståndelsen som alltid blir på denna statsvetarnas och kommentariatets julafton.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-30 kl. 21:36.
2019-11-30, 22:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Grafik: Svensk väljaropinion november 2019
(Novus+Sifo+Ipsos)
S 25 (-0,2)
SD 22,9 (+1,1)
M 17,4 (-0,6)
V 9,2 (+0,1)
C 8,1 (-0,3)
KD 7,5 (+0,4)
MP 4,8 (-0,2)
L 3,4 (-0,4)
För den som vill protestera mot S höga siffra vill jag erinra om följande: S medel för samtliga OI (inkl självrekryterade paneler som public service ratar) inför valet 2018 var 26,2, men de fick 28,2.
Samma kommer troligen att hända i SCB nästa vecka men det är inte pga “regimvänlighet” utan för att deras mätmetod lockar fram en mer verklighetsförankrad andel sossar.
Kul bonusövning om man vill studera sambandet mellan SD och S väljarstöd:
- Gå till https://val.digital/History/
- Under diagrammet, klicka bort allt utom S och SD.
- Titta på kurvformerna mellan 2014-2020. Snacka om “kommunicerande kärl”.
- Behåll SD men klicka bort S och välj M istället. Betydligt mer diffust samband.

Nu är vi där med bara 3 godkända institut att väga samman. Hoppas ett till byter till webb så står de där och skall väga samman 2 institut!

Ja kurvorna S-SD, som jag skrev tidigare med kusliga summan S+SD röster valet 1994 och 2018. 0,2 % skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Du citerade själva nyckelfrågan så jag citerar det igen:
"SD borde inte fokusera på att hävda att Socialdemokraterna var på villovägar på 30-talet, utan att de är galna idag med klimathysteri, angrepp på yttrandefrihet, könsförnekande, tokfeminism och ointresse för det egna folkets intressen och åsikter. SD:s budskap är att de etablerade partierna har tappat en i grunden förnuftig och konstruktiv nationalistisk syn och därför skapas möjligheten för SD att fullfölja det nationalistiska projektet.
De andra partiernas sviker folkhemmets rötter, men inte SD."

S kommer inte att lyckas med att transformera partiet till den gamla "arbetarrörelsen". Partiledningen har tagits över av allehanda aktivister.
HBT, Pride, genusforskning, feministisk utrikespolitik som finansierar terrorister som Hamas, som kramar klerk-väldet i Iran, menskonst, stöd till Islamistorganisationer i Sverige som utgör säkerhetsrisker, etc. Listan kan göra lång.
Aktivisterna i partiledningen kommer inte att ge upp sina platser, inte i första taget. Det handlar om helt odugliga människor som har hittat en god möjlighet till att tjäna goda pengar.
Dessa oduglingar kommer att hänga kvar i partiledningen tills S har gått under.
Och du har helt rätt, SD borde skjuta S i sank genom att attackera alla morbida yttringar som S faktiskt står för.
Det kommer att ta många mandatperioder innan S har lyckats med att transformera till ett arbetarparti inom en arbetarrörelse.....och då kommer det att vara försent för partiet!

SD skall båda smutskasta S förflutna och deras nutid. SD vill krossa SD på alla plan. De vill skriva om historien. Utan ett ärofullt förflutet så kan inte S-hydran sticka upp nya huvuden. De kan lyfta enskilda socialdemokratiska politiker, specifika socialdemokratiska idéer och tanker. De var bra trots S. Men aldrig säga något gott om S som parti, som organisation. Ni kanske inte håller med mig med så kommer det bli, det ligger i SDs DNA.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hur tror ni SDs idiotiska förslag om låna böcker på bibliotek kommer påverka opinionen? Bryr sig folk?
Det som är till SDs fördel är att MSM eller sociala medier inte verkar bry sig om frågan, den har åtminstone inte blivit uppblåst vilket är konstigt i sig. Skummade igenom både Expressen och Aftonbladet men icke. Stärker vår tes om att media har förändrats och istället försöker lyfta SD av någon anledning.
Sen tror jag folk inte gillar det, men de förstår att de finns idioter i alla partier och kan leva med att den här idiotiska utredningen förhoppningsvis läggs ner. Vad har de för val? Alla partier är skit och bara SD som känns trovärdigt i det långa. Tror de snabbt glöms av när kriminaliteten skjuter i höjden igen eller ekonomin/välfärd fortsätter dräneras. Precis som alla gånger S/M varit idiotiska glömmer väljare snabbt, så länge det inte sker ofta och i verkligheten/praktiken.

Det var fake news som SVT kopierade utan att kolla för att det överensstämde med deras SD-hat. Det var illegala som inte skulle få låna böcker.

Citat:

Ja Löfven överlever nog denna SCB, S är inte heller redo att byta ut honom. Efter nästa SCB kan det bli dags. Han klarar sig nog 9 månader till. Han har också haft en förmåga att klara svåra situationer hittills. Ingen S-ledare har haft regeringsställning med så svag position i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
"Problemet" är ju att Maggan, Morgan, Ynkeman, Damberg och Ardalan alla är så välkända och starkt förknippade med denna regering och S att de inte skulle generera någon nystartseffekt.
S sitter riktigt i skiten. Frågan är om deras enorma partimaskin kan rädda dom denna gång.
Nystart med ny partiledning och en omsvängning till modell danskt S tror jag är enda vägen fram.

Partimaskinen blir svagare för varje val. Ja de kommer återhämta 3-4 % även i nästa val men det blir svårare för varje gång.
2019-11-30, 23:20
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/jimmie-akesson-inte-valkommen-pa-nobelfesten/

Så Åkesson är inte inbjuden till nobelfesten i år igen.

Det här kanske fungerade när SD hade 4%, men nu när de är Sveriges största parti och hyfsat normaliserade tror jag detta enbart kommer gynna SD i opinionen. Svenska folket hatar mobbare. Expressen skrev på ett bra sätt med, även Henrik svarade utmärkt och gav en rejäl känga mot etablissemanget.

Citat:
Sverigedemokraternas presschef Henrik Gustafsson kommenterar Nobelstiftelsens beslut:
– Det stämmer nog alldeles säkert att vi inte delar deras syn på människor. Vi skulle exempelvis aldrig få för oss att bjuda in ambassadörer från diktaturstater som de gör år efter år. Att frottera sig med regeringsföreträdare för Eritrea, Nordkorea och Saudiarabien överlämnar vi åt individer med rätt värdegrund, säger Henrik Gustafsson.
Således blir Jimmie Åkesson den enda partiledaren för ett riksdagsparti som inte är välkommen på den årliga festen.

*Clap*

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in