2019-11-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Hela kroppen behöver nog hittas för att kunna fälla för mord .
Vi har flera fall där delar saknats och där åklagaren inte kunnat motbevisa den misstänktes historia . Då har dom kommit undan med dråp.

Ex , om den misstänkte säger att hon ramlat och slagit i huvudet och dom inte hittar huvudet och han hävdar att han fått panik och styckat kroppen , då går det inte motbevisa det och risken finns att han endast döms för styckning och brott mot griftefriden..

Ang fetning: Nja, finns nog inga såna fall. Att det bara blivit dråp pga saknade delar.

Det handlar nog om vilka delar man hittar, att det måste handla om vitala delar som kan ’berätta’ om hur livet ändades.

Tex Da Costa-fallet. Alla delar som ev hade kunnat klargöra dödsorsak saknades.

Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Det där tror jag inte dugg på. Var skulle isf. gränsen gå, hela kroppen minus en fingertopp? Hela kroppen minus ett ben? Det måste ju rimligen bedömas från fall till fall.

Ja, håller med. Från fall till fall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Kent Hammarström fick livstid för mord utan att man hittade så mycket som ett hårstrå från offret.

Jo, men det där är forntiden, relativt sett. Mitt (juridiskt naiva) motexempel är enklare: en skäligen misstänkt person som erkänner mord måste ju kunna dömas, även i avsaknad av fullständig kropp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror starkt att polisen fick tips från någon som varit på plats vid dumpningen av kropps delar. Det kan vara själva GM som erkänt att han styckat och dumpat kroppen men nekar till mord. Eller kan det vara pappan eller nån vän till GM som visat dumpning platsen. Jag kan inte tro att polisen hittade fyndet av bara gissning.
GPS på beslagtagna bilen gissningsvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Det är inte mkt som talar för att han är ute innan 10 år - om han nu fälls för mord.

Fälls han, ja då är det livstid tror jag. Möjligen, möjligen någon rabatt för låg ålder på GM.

Borde det inte vara tvärtom pga att han mördade ett barn?
Citera
2019-11-30, 16:35
Medlem
[quote=Rubar|69462239]Ang fetning: Nja, finns nog inga såna fall. Att det bara blivit dråp pga saknade delar.

Det handlar nog om vilka delar man hittar, att det måste handla om vitala delar som kan ’berätta’ om hur livet ändades.

Tex Da Costa-fallet. Alla delar som ev hade kunnat klargöra dödsorsak saknades.

Finns flera fall. Läste om ett fall senast igår där armarna saknats och man inte kunde motbevisa pga saknaden av armar .
Citera
2019-11-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Borde det inte vara tvärtom pga att han mördade ett barn?

Det vägs ju såklart in, men vet inte vilket som "väger" mest. Hon - ett barn. Han - tidigare ostraffad (kanske) och låg ålder. Tänker på Förlösamordet utanför Kalmar där psykopaten Mar*in Törn*lad som vid mordtillfället var 21-22 fick "straffrabatt" och därför endast 18 år i fängelse. Åt h-e att ett sånt as är ute efter 12 år. För jävligt.
Citera
2019-11-30, 16:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicememesbro
Det finns inget parti som vill dra in medborgarskap bara för att man är invandrare och har begått ett brott i Sverige idag. Att ändra en grundlag är teoretiskt möjligt i Sverige men skulle ta dig två likalydande riksdagsbeslut och ett val emellan. Även om detta mot förmodan någonsin skulle ske så är det troligtvis inte förenligt med andra konventioner, så ändringar i flera andra lagar skulle tvingas ske.

Så du kan glömma de där med att MGM1 med familj kommer bli utvisade. (Mamman har dock enligt osäkra källor endast Nederländskt medborgarskap).

Åja, nåja. Jag har inte nämnt något om utvisning - din fantasi dock. Du har däremot rätt när du beskriver cancersvulsten i Nederländerna. Cancer kan ibland vara omöjlig att utrota.
Citera
2019-11-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Det är inte mkt som talar för att han är ute innan 10 år - om han nu fälls för mord.

Fälls han, ja då är det livstid tror jag. Möjligen, möjligen någon rabatt för låg ålder på GM.
Tror inte på åldersrabatt. Han är fullvuxen, myndig samt i samma ålder som Billy, exakt samma ålder som när Billy begick dödade Tova, och han fick livstid vill jag minnas. Inte någon rabatt där inte.

Men nu undrar jag lite om man hittat mer kvarlevor efter Wilma. Borde man inte gått ut med det i så fall? Eller väntar dom till imorgon, som de gjorde i torsdags? De släppte inte nyheten förrän dagen efter (igår).
Citera
2019-11-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Livstidsstraff ska först tidsbestämmas. Livstidsstraff i Sverige är livet ut om inte straffet ändras.

Säker på de?? Livstid i Sverige är väl max 20 år eller nåt? Måste googla !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
I sämsta fall om 10 år hoppas jag du menar .

Nej i bästa fall menar hen nog. I bästa fall om 10 år men troligtvis tidigare....

Det som kanske rör till det för dig är att hen skrivit om ”max 10 år” men läs en gång till så förstår du innebörden av inlägget.

Tack för din medverkan.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag har funderat på hur man mest seriöst visar sitt stöd till Wilmas minne.

Jag kommer att Swisha en summa till dessa båda sökorganisationer och deras fantastiska insatser 💗.

Missing People: 123 900 56 20.

FIKK: 123 013 56 73.

Märk betalningen Wilma 💟

Kram 😍

Vilket bra initiativ!
Dessa sökorganisationer är oumbärliga eftersom polisens resurser är begränsade. Så många personer de hittat, både levande och avlidna.
De gör ett fantastiskt arbete och fungerar ofta som ett bra stöd de anhöriga. 👍🏻
Citera
2019-11-30, 16:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballelainoo
Säker på de?? Livstid i Sverige är väl max 20 år eller nåt? Måste googla !
Ja, gör det. Googla det. Eller titta i Juridik.

Fortsätt inte med den diskussionen i denna tråd.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in