2019-11-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man får inte övervaka utanför egen tomt utan tillstånd, vilket är svårt att få.

Jag menade ju industrier och företags övervakning vid området de gör sök vid... Läste du ens... Klart som fan att de finns övervakning runt de områdena.. Bara hoppas han fastnat på någon!!
Citera
2019-11-30, 15:33
Medlem
Groucho-Marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Hela kroppen behöver nog hittas för att kunna fälla för mord .
Vi har flera fall där delar saknats och där åklagaren inte kunnat motbevisa den misstänktes historia . Då har dom kommit undan med dråp.

Ex , om den misstänkte säger att hon ramlat och slagit i huvudet och dom inte hittar huvudet och han hävdar att han fått panik och styckat kroppen , då går det inte motbevisa det och risken finns att han endast döms för styckning och brott mot griftefriden..
Kanske därför man inte vill avslöja vilken kroppdel, hur han nu skulle kunna få reda på det när han har fulla restriktioner. Kanske via advokaten...
Citera
2019-11-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Ang personen som är misstänkt för grovt skyddande av brottsling.

Om det hade funnits ett uns av misstanke/bevis om att denne har hjälpt till i dödandet, styckningen och/eller bortförandet av kroppen. Så borde hen väl ändå vara anhållen för medhjälp fram till ytterligare bevis framkommer?

Polisen kan väl inte tro att personen är så pass inblandad och sen släppa den med endast misstanke om skyddande?

Alla teorier om att den "närstående personen i 40 års åldern" har hjälpt till i mordet känns grundlösa och som livliga fantasier.

1. Man kan inte vara anhållen "fram tills ytterligare bevis framkommit" eftersom man bara får hålla en person anhållen i max 3 dagar.

2. Styckning och/eller inblandad i bortförandet kan absolut vara Skyddande av brottsling (det har vi diskuterat till dö-dagar här i tråden).

I övrigt håller jag med dig om att om man tror han haft en större roll i detta, så skulle man ha plockat in honom för längesedan (men dock begärt honom häktad).
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Vad är orsaken till att polisen inte går ut med vilken kroppsdel som är hittad? Någon som vet?

Är det för utredningens skull, för att skona familjen eller någon ”praxis” i Sverige?

I Kim Wall’s fall gick ju dansk polis ut med vilka kroppsdelar de hittade i samband med att de hittades.

Vad är det som är så svårt med att förstå att det råder FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS.
Det har stått i massor av inlägg härinne. Och åklagaren har själv uttalat detta både under presskonferensen som i intervjuer i media.

Till er som inte vet vad detta innebär så citerar jag från Åklagarmyndighetens hemsida:

Sekretess under pågående förundersökning
Det händer att människor kontaktar Åklagarmyndigheten för att få information om pågående förundersökningar, men i regel gäller så kallad förundersökningssekretess. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen.

Om de misstänkta skulle få information om alla åtgärder polisen vidtagit, eller kan komma att vidta, finns också risk att viktiga bevis förstörs. Det kan även resultera i att misstänkta försöker förmå vänner att ge dem alibin. ”

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Man får inte övervaka utanför egen tomt utan tillstånd, vilket är svårt att få.

Ganska vanligt att både privatpersoner och företag råkat eller "råkat" rikta kameran lite för högt el.likn. Finns han med på bild så hoppas och tror jag att "bildansvarig" tar kontakt med polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetruesayer
Jag menade ju industrier och företags övervakning vid området de gör sök vid... Läste du ens... Klart som fan att de finns övervakning runt de områdena.. Bara hoppas han fastnat på någon!!
Bara på deras egen tomt. Kameran får inte fånga något utanför tomten. Av denna orsak så sätter man kameror högt så att man lätt kan få med stora ytor utan att de täcker utanför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vi skall nog inte jämföra med Danmark och dansk rätt. Danskarna är t ex mycket mer generösa med häktningsförhandlingar inför "öppna dörrar" (så även i Kim Wall/Peter Madsen-fallet).

Ja jag vet men det svarade inte på min fråga.
Citera
2019-11-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ganska vanligt att både privatpersoner och företag råkat eller "råkat" rikta kameran lite för högt el.likn. Finns han med på bild så hoppas och tror jag att "bildansvarig" tar kontakt med polisen.
Med risk att dömas för olaga övervakning? Jag hade nog valt bort det.
Citera
2019-11-30, 15:37
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så Du vet alltså att dem inte är hemma?
Ett inlägg tidigare i tråden sades att de var skrivna här och fick socbidrag, men bodde i Irak på långsemester.
Jag trodde inte man kunde få bidrag för att resa och vara utomlands.

Näe, JAG vet inte om dom är "hemma". Det var därför jag ställde frågan i tråden. Dumt - jag visste inte att just du, skulle svara.
Andra postare har beskrivit "adressen som nersläckt".
Kanske leker dom "anden i glaset". Spontant o oskyldigt
Citera
2019-11-30, 15:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Med risk att dömas för olaga övervakning? Jag hade nog valt bort det.

Tror att i det här fallet kan de bortse från det. Vi har ju fri bevisföring i Sverige.
Citera
2019-11-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groucho-Marx
Kanske därför man inte vill avslöja vilken kroppdel, hur han nu skulle kunna få reda på det när han har fulla restriktioner. Kanske via advokaten...

Advokaten berättar nog allt den får till sig . Folk undrar varför dom drar ut så på det och har så få förhör . Men finns ingen anledning att ha ett nytt förhör såfort dom hittar ett nytt bevis . Förhörsledarna vill helst ha helheten klar för att att sen kunna motbevisa alla ursäkter den misstänkte har .
Citera
2019-11-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Näe, JAG vet inte om dom är "hemma". Det var därför jag ställde frågan i tråden. Dumt - jag visste inte att just du, skulle svara.
Andra postare har beskrivit "adressen som nersläckt".
Kanske leker dom "anden i glaset". Spontant o oskyldigt

Borde ju vara upplyst då flera personer bor där.
Kanske har dem gått under jorden, medan dem ännu inte är misstänkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in