Citat:
Ursprungligen postat av
Vadskallmanheta
Det med religionen var en liknelse. Uttryckte mig luddigt.
Men det är väl heder?! Att täcka upp för sin son när han dräpt en annan människa.? För att försöka mörka allt så att inte sonens namn skall bli smutskastat ?..
Eller vad menar du att heder är?
I övrigt, bra skrivet 👌🏼
Nu är jag ingen expert, långt ifrån faktiskt, men om Wilma ville göra slut, hade pratat med ”fel kille” eller liknande och pojkvännen mördat henne för att inte tappa ansiktet. Dvs mördat henne för att han anser att Wilma har skämt ut honom och kunna behålla sin heder.
Likadant för pappan. Däremot tror jag att detta har skett pga dålig impulskontroll och en störd kille. Sen är det fullt möjligt att Ahmed har blivit påverkad av sin kultur och att kvinnor inte har samma värde som de flesta Sverige är uppfostrade till.
Av erfarenhet vet jag att många kurder är väldigt reko, speciellt jämfört med sina grannar från Irak. Med det sagt är uppenbarligen Ahmed inte en reko kille.
Jag förstår att man gärna försöker inte kulturella och religiösa förklaringar till ett så här bestialiskt dåd. Speciellt när det allt oftare är en förklaring men just i detta fallet tror jag det ligger annat bakom men jag kan absolut ha fel och kultur kan spela sin roll, det har det gjort många gånger förut.
Vet någon hur gammal pappan är? Om personen som blev intagen på förhör är 44 borde det vara lätt att konstatera om det är pappan eller ej.