2019-11-29, 22:45
Medlem
Polisen måste också vara 100% på att det är Wilm@s kroppsdel som hittats, så det bör utesluta att ett ben hittats om inte har något speciellt kännetecken som en tatuering, ärr etc

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
I teorin har du rätt. Solklart

Men anta att polisen hittat ett helt ben. Då tror jag dom kan stå för ett uttalande att W inte är i livet. Ingen tror att någon kapat benet av W och hon fortfarande lever.
Citera
2019-11-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
...och det dummaste: hur man än gör lär det kladda en hel del och det går inte att ljuga bort om brottsplatsundersökarna vet vad de letar efter och gör det på rätt ställe. Luminol är fan som trolleri.
"Vinsten" måste ju vara hanterandet, bra mycket behändigare att möta grannen med en väska än utan, bra mycket lättare att gräva ner en väska än ett enda stort Rigor Mortis i en spretig pose, lättare att slippa se vad man ställt till med, men sysslorna på vägen dit...Gud sig förbarme.
Leif GW Persson har sagt att man börjar med huvudet för det är jobbigt att se på, och rent statistiskt landar alltid detta i ett eget emballage först, det är även det som oftast kastas iväg först vill jag minnas. Ansiktet representerar den döda personen för GM, så om kroppen bara lämnas täcks oftast huvudet innan man lämna brottsplatsen. Finns mycket att förstå bara av hur/var/när en kropp styckats, samt hur offret lämnas kvar på platsen, rent gärningsmassamässigt. Men det intresserar ju kanske enbart de som är intresserade av forensik

Pallar ni inte den delen så läs inte, men gnäll inte för det finns saker som är av stor betydelse för utredningen i just detta.
Citera
2019-11-29, 22:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Och om han kräktes i bilen så borde detta vara mer naturligt än om han inte gjort det ? Har man gjort något så makabert som att stycka en person och i detta fall sin egen flickvän så vore det ännu sjukare om han inte gjort det . Leif GW sa ju att många GM både kräks och även kan skita ner sig pga adrenalin påslaget som kommer efter ett brott ! Den enorma spänningen / stressen gör att många av dem tömmer sig på alla sorters vätskor .

Man kan ju även kräkas av chock, sorg eller annat liknande också.

Speciellt när man har varit orolig en längre tid och sedan får det värsta bekräftat
Citera
2019-11-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det beror väl på i vilket skick det återfinns och vilka ev skador rättsmedicin ev finner utöver själva parteringen och när den är utförd?

Tex skador och blödningar i hjärnstammen som styr viljemässiga nerver såsom andning. Då kan man säga att hon dog av trubbigt våld mot bakhuvudet.
Senast redigerad av Svartheden 2019-11-29 kl. 23:09.
Citera
2019-11-29, 22:47
Moderator
KomissarieBecks avatar
Det är nog dags att få lite rätsida på tråden.
Det verkar vara allt för mycket ungdomsfantasier bland alla hobbyutredare....
Här kan Ni få väsentliga fakta som är av betydelse för den fasen som utredningen nu stegar in i.

Fram tills Torsdagen den 28/11 så var faktum att det rörde sig om ett försvinnande.
Man kan kalla det misstänkt mord,människorov eller vad Ni vill men utan kropp så har utredarna ett nålsöga att ta sig igenom så länge inte MGM på något sätt erkänner inblandning.
I huvudsak måste utredarna då helt förlita sig på den tekniska utredningen.
För att få någon fälld i domstol helt baserad på den tekniska utredningen så skall man ha riktigt ordentligt på fötterna.

Nu har man funnit en kroppsdel som i sig bevisar att W inte längre är i livet.
Det bevisar fortfarande inte att hon är mördad.

Utredarna söker säkert desperat efter resterande delen av kroppen.
Huvudskälet är att obduktionen förhoppningsvis skall visa hur hon dog och av.
Exempelvis genom strypning,trubbigt våld etc.

Det krävs ju ingen Einstein att inse att det är väldigt svårt att bevisa när det gäller en styckad kropp och i synnerhet om det fortfarande saknad kroppsdelar.

Självfallet så pressar man MGM riktigt duktigt i att försöka få ett erkännande som hjälp i utredningen.
Är däremot MGM kall nog att fortsätta neka till inblandningen så blir det en tuff resa för utredarna.

När det gäller MGM:s bostad så kan jag garantera att något mord och styckning har inte skett där annat än att utredarna har hittat bevis på det. Det är näst intill omöjligt att sopa bort spåren om nu inte utredarna slarvar förstås.

Om utredarna kan konstatera att en styckning har skett i bostaden så är det heller inte med automatik bevisat att något mord har begåtts.
Rubricering så långt gäller då brott mot griftefriden vilket har ett straffvärde upp till 2 år.

Det kan mycket väl vara en väg som MGM väljer om bevisningen börjar bli besvärlig.
Ex: W ramlade från soffan och slog sig i bordskanten och bröt nacken. Jag märkte att hon var död och blev rädd för att gripas för mord. Därför ville jag göra mig av med kroppen men jag har inte dödat henne.

Fullt tänkbart scenario även om man kan räkna ut med lilltån att det inte stämmer....

Med det sagt så räcker det inte bara med en kroppsdel som bevisar att W är död.
Det enda det bevisar är att man kan lämna spåret om en försvunnen person.

Det är således långt kvar på den här utredningen och jag hoppas innerligt att den tekniska bevisningen har varit lyckosam för den lär behövas när det är dags för åtal....
Citera
2019-11-29, 22:47
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, finns fall med avkapade fingrar vid kidnappningar där man konstaterat att offret redan var dött när fingret kapades av.

Man kan bara se att kroppsdelen den kapades från är död.
Låt oss sig att du kapar ett finger från en redan död hand så blir resultatet detsamma som om den kapades från en död kropp.
Citera
2019-11-29, 22:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
Jag tyckte det skrevs något om det i någon tidning, tyckte själv det var jävligt fort.

Tack för att du inte svarar
Jag svarade dig förut men skrev lite fel.

När åtalet väcks kommer fupen och det är några veckor före att målet går upp i domstol ska det naturligtvis vara.

När en person häktas så är det för en viss tid och då måste åklagaren skriva att åtalet ska vara väckt inom en viss tid.
Nu tar det alltid mycket längre tid så det blir omhäktning på omhäktning tills målet går upp i domstol. Du kan läsa om gången här.
https://www.kriminalvarden.se/lattlast/hakte-for-familj-och-vanner/detta-hander-nar-en-person-ar-misstankt-for-ett-brott/
Citera
2019-11-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokben91
Visar det sig att hon blivit styckad sätter jag en peng på att mordet har skett i lägenheten.

Han sitter på sannolika skäl pga av polisen har hittat blod, alternativt för att likhundar har markerat i lägenheten.

Finns bara 1 skäl till att man styckar en kropp. Det är för att kunna transportera bort kroppen från brottsplatsen och på så vis försöka dölja sitt brott!
Nej, det finns två skäl, Offensiv eller defensiv styckning. Men just i detta fallet är det defensiv styckning, kan vi nog gissa oss till.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dismemberment
Citera
2019-11-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Mjo, men man kan se på armens tillstånd om den är avhuggen innan eller efter någon är avliden.
Skulle det inte kvarstå en viss osäkerhet? Givetvis kan snittytor, med olika blodfyllnad vara differentialpatologiska karaktäristika. Men jag antar att det skulle ta mer tid att undersöka. Och det kvarstår ju behovet att fastställa en extremitets ägare.
Citera
2019-11-29, 22:50
Moderator
KomissarieBecks avatar
Det är nog dags att få lite rätsida på tråden.
Här kan Ni få väsentliga fakta som är av betydelse för den fasen som utredningen nu stegar in i.

Fram tills Torsdagen den 28/11 så var faktum att det rörde sig om ett försvinnande.
Man kan kalla det misstänkt mord,människorov eller vad Ni vill men utan kropp så har utredarna ett nålsöga att ta sig igenom så länge inte MGM på något sätt erkänner inblandning.
I huvudsak måste utredarna då helt förlita sig på den tekniska utredningen.
För att få någon fälld i domstol helt baserad på den tekniska utredningen så skall man ha riktigt ordentligt på fötterna.

Nu har man funnit en kroppsdel som i sig bevisar att W inte längre är i livet.
Det bevisar fortfarande inte att hon är mördad.

Utredarna söker säkert desperat efter resterande delen av kroppen.
Huvudskälet är att obduktionen förhoppningsvis skall kunna visa hur hon dog och av.
Exempelvis genom strypning,trubbigt våld etc.

Det krävs ju ingen Einstein att inse att det är väldigt svårt att bevisa när det gäller en styckad kropp och i synnerhet om det fortfarande saknas kroppsdelar.

Självfallet så pressar man MGM riktigt duktigt i att försöka få ett erkännande som hjälp i utredningen.
Är däremot MGM kall nog att fortsätta neka till inblandningen så blir det en tuff resa för utredarna.

När det gäller MGM:s bostad så kan jag garantera att något mord och styckning har inte skett där annat än att utredarna har hittat bevis på det. Det är näst intill omöjligt att sopa bort spåren om nu inte utredarna slarvar förstås.

Om utredarna kan konstatera att en styckning har skett i bostaden så är det heller inte med automatik bevisat att något mord har begåtts.
Rubricering så långt gäller då brott mot griftefriden vilket har ett straffvärde upp till 2 år vilket är skit och ingenting i sammanhanget.

Det kan mycket väl vara en väg som MGM väljer om bevisningen börjar bli besvärlig.
Ex: W ramlade från soffan och slog sig i bordskanten och bröt nacken. Jag märkte att hon var död och blev rädd för att gripas för mord. Därför ville jag göra mig av med kroppen men jag har inte dödat henne.

Fullt tänkbart scenario även om man kan räkna ut med lilltån att det inte stämmer....

Med det sagt så räcker det inte bara med en kroppsdel som bevisar att W är död.
Det enda det bevisar är att man kan lämna spåret om en försvunnen person.

Det är således långt kvar på den här utredningen och jag hoppas innerligt att den tekniska bevisningen har varit lyckosam för den lär behövas när det är dags för åtal....
Citera
2019-11-29, 22:51
Medlem
cheringens avatar
Klockan 10 på lördagsförmiddagen anordnar FIKK och Missing People en gemensam minnesstund på Kungstorget i Uddevalla:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOQjMA/daniel-var-med-nar-wilmas-familj-fick-beskedet-de-brot-ihop

Vila i frid lilla Wilma
Citera
2019-11-29, 22:51
Medlem
Glöm Ljungskile , så långt har han inte klarat att åka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in