2019-11-29, 19:26
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Såg en död varg strax norr om Uddevalla i måndags. Kråkorna satt och åt på liket.

Lägg av, död varg!
Dom skrev i media om en påkörd varg gör nåt år sen.
Efter den senaste varghetsen skulle ditt vargfynd varit ”hett” nyhetsstoff.

Gör om gör rätt!
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitpommesfrites
Om inte alla kroppsdelar hittas så finns det en betydande risk att mordåtalet faller pga att man ej kan säkerställa dödsorsak. Jag är inte jurist, men jag tror fan att det finns ett predjudikat på detta.
Men ge er. Man kan bli dömd för mord även utan att kroppen har hittats.
Dödsorsak behöver inte fastställas för att någon ska bli dömd för mord.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du har de facto FEL! Du är lite obildad...
Det finns flera fall där mördaren har blivit dömd för mord utan att kroppen har återfunnits eller att dödsorsak har blivit fastställd.

Dömda för mord – trots att deras offer aldrig hittades
Fyra unika svenska rättsfall

Arvikabon Dan Schyman, 41, blev misshandlad och bortförd i bagageutrymmet i en bil den 23 december 2000. Trots ett idogt sökande återfanns han inte, och polisen misstänkte att han blivit mördad.
Några månader senare greps en 28-årig mc-gängmedlem från Norge som misstänkt för mordet. Mannen dömdes senare mot sitt nekande av Arvika tingsrätt till sex års fängelse för människorov och misshandel. Domen överklagades och 2001 skärpte hovrätten straffet till livstids fängelse för mord. Eftersom Dan Schymans kropp inte hittades byggde målet till stor del på vittnesuppgifter.
Mördaren erkände mordet ca 10 år senare för att få ett tidsbestämt straff, men han berättade inte var kroppen fanns eller hur han hade mördat Dan.

Ali Reza, 31, sa till sin dotter att han skulle köpa cigaretter och lämnade bostaden i Göteborg. Det var den 12 september 2016 – och sedan dess har han inte synts till.
Så sent som i början av november i år fick det tragiska fallet en rättslig slutpunkt, då en 39-årig man dömdes till 14 års fängelse av Göteborgs tingsrätt för mordet på Reza. Detta trots att någon kropp aldrig återfunnits.

Genombrottet i utredningen kom cirka ett år efter Ali Rezas försvinnande, då polisen fick ett tips:
– Det är ett väldigt detaljerat tips som säger att Ali Reza blivit lurad till en lägenhet på Ahrenbergsgatan den 12 september, den dagen han försvann, och att han ska ha blivit mördad i lägenheten, berättade polisens utredare Sofie Konkell till TV4.
Enligt tipset ska mördaren även ha bevarat en kroppsdel i sin frys, men när polisen undersökte lägenheten hade den misstänkte mördaren flyttat. En teknisk undersökning hittade dock blodspår, och mannen greps. Under rättegången kom det fram att mannen erkänt mordet till vänner, och genom att spåra Ali Rezas mobiltelefon upptäckte man den hade kopplat upp sig till en telefonmast i närheten av den misstänkta mordplatsen.
”Vad som varit motiv för brottet och de närmare omständigheterna kring brottet är oklart”.

I mars 2004 begav sig en 28-årig man från Falun till mc-klubben Bandidos supportergrupp X-teams klubblokal i Hosjö. Övervakningskameror fångade honom på bild när han klev in i lokalen – men sedan dess har han inte synts till.
Polisens utredning kom fram till att slagsmål utbrutit inne i lokalen, varpå mannen bragts om livet. Hans kropp ska sedan ha förts därifrån i en av de misstänkta gärningsmännens bil, som senare hittades utbränd. Blodspår i lokalen samt vittnesuppgifter räckte för att fem medlemmar X-team skulle dömas för mord eller medhjälp till mord – trots att kroppen aldrig hittades.

Thomas Quick dömdes för 8 mord utan att kropparna hade hittats.
Senare blev han frikänd för alla morden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50vpvX/domda-for-mord--trots-att-deras-offer-aldrig-hittades

Nu är vi inte i den situationen i fallet med Wilma för där har en kroppsdel i alla fall hittats och jag hoppas dom hittar fler.
GM kan dömas för mord även om dom inte hittar någon dödsorsak utifrån dom kroppsdelar man hittar.
Det är annan kringbevisning som får honom dömd i så fall och jag hoppas dom har mycket.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Om vad stämmer?? 🤔🙄 varför ska hennes föräldrar åtalas?

Någon skrev att hon hade anmält gm far för våldtäkt. Vet inte om det är sant dock.
Citera
2019-11-29, 19:27
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Kan Du bevisa ditt påstående här med bilder eller helst en länk.
Annars Du ytterligare troll här inne!
Eller en tandsköterska som inte vill bli outad.
Citera
2019-11-29, 19:27
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angleone
Nu vet jag inte vad asp är för något då jag inte tillbringar all min vakna tid framför datorn och inte har koll på alla era häftiga förkortningar ni slänger er med men du får gärna förklara vad asp betyder och svara på min tidigare fråga.
Det var dumt av mig att vara oförskämd*, jag ber om ursäkt.

Jo, skallen tillhör min kropp. Jag tolkade polismannens utsaga i Ekot och gav mig på en gissning kring vad som hänt

* asp= asperger/autism, där en del i symptomatologin innebär en tendens att tolka saker bokstavligt och att fastna vid (oviktiga) detaljer.

Grov generalisering och förenkling, ovan.
Citera
2019-11-29, 19:28
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja naturligtvis kan man dö av saknaden av ett ben eller arm genom blodförlust. Men tror inte Polisen hade gått ut så snabbt o sagt att hon är död om de är en arm dom hittat

Det stämmer helt och håller. I regel brukar det handla om ett huvud som inte är fast till kropp som man hittat eller vice versa. Det kan även handla om andra viktiga organ
Citera
2019-11-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja naturligtvis kan man dö av saknaden av ett ben eller arm genom blodförlust. Men tror inte Polisen hade gått ut så snabbt o sagt att hon är död om de är en arm dom hittat

Hitta delen i går kväll och gick ut med detta idag så kan säkert hunnit kollat dna under kvällen och natten. Sen hur troligt skulle det vara att polisen letar på ett specifikt ställe och hittar någon annans kropps del. Dom letade ju på platsen av en anledning eftersom dom bara letade efter inkommna tips
Citera
2019-11-29, 19:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, visst kan det vara så!
Läs inlägg 14620.

Inlägget om tänder?
Det raderas inlägg så snabbt i den här tråden att inläggsnumren ofta har ändrats.
Citera
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Någon skrev att hon hade anmält gm far för våldtäkt. Vet inte om det är sant dock.

Ja det läste jag men varför ska hennes föräldrar anklagas för det? 🙄
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Visst kan det vara så. Jag utesluter ingenting. Men jag tror som sagt inte pappan haft en så central del i detta (utan det ev "skyddandet" är någonting annat).

Tror du inte dom hade begärt pappan häktad för längesen om han misstänktes ha styckat kroppen, gömt kroppsdelarna och alla andra grejer han måste gjort därtill??
Nej, eftersom det inte räcker med misstanke, eller ens att de känner sig säkra på en sak, utan måste ha en bevisning som talar för det också för att uppnå häktning.

Pappan kanske inte haft någon roll alls -- det kanske bara är jag som tycker det vore mer väntat om en äldre person kom på sådana lösningar och inte ungdomar som borde vara mindre härdade...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Lägg av, död varg!
Dom skrev i media om en påkörd varg gör nåt år sen.
Efter den senaste varghetsen skulle ditt vargfynd varit ”hett” nyhetsstoff.

Gör om gör rätt!

Precis va jag tänkte också!
Citera
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Såg en död varg strax norr om Uddevalla i måndags. Kråkorna satt och åt på liket.
Tror du hittat samma döda räv som jag gjorde några dagar tidigare. Ja den var grå men av förruttnelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in