2019-11-27, 19:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Mac, Stig Engström är inget spår. Mannen är en verklighetsfrånvänd mytoman. Christer A. ska enligt en ytlig bekant ha skjutit sönder sin TV när Palme var på den, men detta är en osäker uppgift. Christer A. förnekade detta och hävdade att ett vådaskott gick av. Kulan var inte av Metal Piercing-typ och alltså inte aktuell för jämförelse med Palmekulorna. Däremot hade Christer A:s skytteklubb Metal Piercing-ammunition som faktiskt Christer A. köpt ut, men dessa matchade inte i blyisotopsammansättning med Palmekulorna. Ägaren till det aktuella caféet på Sveavägen intygade uppgifterna om Christer A:s ständiga besök, och i synnerhet beträffande just på årsdagen. Vapnet ja... Hans förklaring, att han sålt det till ”en snubbe” i Kungsan, är skrattretande. Ännu mer skrattretande är att Christer A. hördes först 1995 trots att hans namn fanns med i högen av tips redan 1986/87 (på grund av skottdramat mot TV:n) för att han hatade Palme och hade ett med mordet identiskt vapen. Han dök heller aldrig upp med sitt vapen, och glömdes därefter bort... tills 1995. Detta är för mig ofattbart.

Rätta mig om jag har fel. Var det inte så att CA köpt full metal piercing-ammo av klubben. Sen fick man tag på några som en annan medlem hade köpt. Dessa matchade inte blyisotoperna i mordkulorna. Men klubben hade köpt mer än en ask, så det säger inte så mycket. CA:s ammo har aldrig testats eller hittats
Citera
2019-11-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fanns det inte uppgift om att CA köpt fem kulor av samma typ som gick genom Palmes ryggrad? Om det var samma modell kula i dörrposten tro jag inte man fick svar på. Som sagt var blyisotoperna olika, men om det var olika kulmodeller så säger det inte så mycket.

PU vet att CA var på konditoriet årsdagen 1995 och 1996. Kan detta bero på att amerikanerna vid granskning av gärningsmannaprofilen 1994 sa åt PU att hålla koll på mordplatsen på årsdagarna? 1995 ska ha varit första året man kollade efter påpekandet. Kan de ha sett CA, kollat upp honom, och därefter togs han in på sitt första förhör. 95 ska ju ha varit året för första förhöret.

Sen 1996 när CA märkte polisen såg honom på konditoriet igen så kan han förstått att det var bäst låta bli årsdagarna.

Enough, kulan i dörrposten var ej av typen Metal Piercing, och i övrigt i för dåligt skick för att jämföras.

De kulor av Metal Piercing typen som han köpt ut av klubben stämde inte i blyisotop, precis som du säger.

Det mest slående är ändå att mördaren missar Lisbet på en meters håll... Hade knappast en van skytt gjort, kan tyckas. Där har jag ett stort problem.
Citera
2019-11-27, 19:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enough, kulan i dörrposten var ej av typen Metal Piercing, och i övrigt i för dåligt skick för att jämföras.

De kulor av Metal Piercing typen som han köpt ut av klubben stämde inte i blyisotop, precis som du säger.

Det mest slående är ändå att mördaren missar Lisbet på en meters håll... Hade knappast en van skytt gjort, kan tyckas. Där har jag ett stort problem.

Spelar ingen roll hur bra skytt du är om du siktar från en meter och målet gör en snabb rörelse precis innan du trycker av. Det finns alltid en massa mer påverkan på ett andra skott än ett första skott som sker i smyg.

Det finns många vana skyttar, men inte så många vana vid att skjuta människor.
Citera
2019-11-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Trevligt att du är på banan. Ber om ursäkt för inledande otrevlighet.

Beträffande CA är han den ende - av de kända - ensamma gärningsmän jag tror på som möjlig. Många märkligheter - signalementet, revolverförsäljningen, alibit, självmordet, konditoriet, avskyn mot Palme, kvällspromenader på stan...

Beträffande "missen" mot LP kan det ha varit ett rent vådaskott då han drog upp revolvern ur jackan. Eller så gjorde hon en rörelse, enligt tekniska rapporten gjorde hon det instinktivt när hon anade fara bakom sig, som gjorde att kulan snuddade hennes rygg. Vi skrev om det i tråden nyligen.

Egentligen är det ju ingen miss utan en träff eftersom kulan orsakade viss skada på hennes rygg. En miss är väl när man skjuter rakt ut i luften och missar med nån meter?

Nej, om de oförklarade WT-männen visar sig vara ointressanta för utredningen (ännu oklart) så finns åtminstone en ensam GM som tänkbar och det är just CA. Tror jag.

Det är lugnt mannen, jag var ju ett asswipe själv så... Och jag håller med om CA. Han framstår mer och mer som mera ”tänkbar” än CP på nåt vis. CA hade knappt inga vänner, levde ensam. Folk såg honom som ”konstig”. Han skrämde folk med sin stirrande blick. Och bäst av allt; Han hade motiv, medel, möjlighet. Faktum är att just hans Magnum var av typen Highway Patrolman, med lång pipa, precis som vittnena berättade om, och precis vad den ballistiska/vapentekniska delen av utredningen antog att det rör sig om. Både tyska BundeskriminalAmt, amerikanska FBI, och den svenska vapenexperten kom fram till detta.

Första skottet dödar Olof. Andra skottet missar (!) Lisbet, och då undrar jag; Varför sköt då inte mördaren ett tredje skott, förutsatt att han uppfattade att Lisbet bara skadades? Eller blev mördaren bara helt enkelt stressad och ville ta sig därifrån och hoppades eller chansade på att Lisbet inte skulle känna igen honom? Får någon ihop det här?
Citera
2019-11-27, 19:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är lugnt mannen, jag var ju ett asswipe själv så... Och jag håller med om CA. Han framstår mer och mer som mera ”tänkbar” än CP på nåt vis. CA hade knappt inga vänner, levde ensam. Folk såg honom som ”konstig”. Han skrämde folk med sin stirrande blick. Och bäst av allt; Han hade motiv, medel, möjlighet. Faktum är att just hans Magnum var av typen Highway Patrolman, med lång pipa, precis som vittnena berättade om, och precis vad den ballistiska/vapentekniska delen av utredningen antog att det rör sig om. Både tyska BundeskriminalAmt, amerikanska FBI, och den svenska vapenexperten kom fram till detta.

Första skottet dödar Olof. Andra skottet missar (!) Lisbet, och då undrar jag; Varför sköt då inte mördaren ett tredje skott, förutsatt att han uppfattade att Lisbet bara skadades? Eller blev mördaren bara helt enkelt stressad och ville ta sig därifrån och hoppades eller chansade på att Lisbet inte skulle känna igen honom? Får någon ihop det här?

Min tanke är att GM på förhand bestämt sig för två skott på OP, siktat mot största träffbild/dödlighet, dvs mot torso. Men han hade inte räknat med att första skottet skulle ta så bra att OP faller ihop på 0,6 sekunder. Men då har GM redan spänt om hanen och påbörjat siktrörelse. Han drar då bara av det andra skottet mot paret Palme som i rörelsen uppfattas som en röra av kroppar, utan att sikta specifikt
Citera
2019-11-27, 19:58
Medlem
FAKTA; De kulor av Metal Piercing-typ som CA köpte är inte nödvändigtvis ur exakt samma ask som fanns kvar på skytteklubben, och som polisen jämförde blyisotopsammansättningen på. Denna undersökning kan därmed inte ensam avfärda CA, eller CA:s vapen.
Citera
2019-11-27, 20:10
Medlem
Christer A. är verkligen en gåta, och hur kunde poliserna missa honom? CA bad ju om det, då han vägrade dyka upp med sin Magnum för provskjutning. Om ni lyssnar på podden med Hasse Aro - Fallen jag aldrig glömmer - Palmemordet del 2. så berättar en polis där om förhören med CA, och hur han hånflinade under förhören. Dessutom går de igenom CA, och hans motiv. Och han hade faktiskt nästan starkare motiv än någon annan, om ni frågar mig.
Citera
2019-11-27, 20:19
Medlem
Angående CA och skotten på mordplatsen.

Min gissning är att gm bara sköt två skott beror på att han var säker på att OP var svårt skadad eller död.
Dessutom insåg han risken med att om han skjuter flera skott ju fler personer kommer att observera honom och han ville komma ifrån mordplatsen snabbt
Skottet mot LP är mera svårbedömt kanske hade LP sådan tur att hon gjorde en kroppsvridning just i skottögonblicket som räddade henne från att få en kula direkt i kroppen.

CA:s berättelse om försäljningen av hans revolver känns suspekt men så länge revolvern är borta så är det ju svårt att komma vidare.

Det verkar ju också som CA blev deprimerad i slutet av hans liv, så CA:s kan ju bero på psykisk ohälsa som inte nödvändigtvis behöver bero på Palmemordet.
CA var tydligen ensam och enstöring och verkar inte haft någon att kunna prata ut med.
CA verkar också vara en person som skulle kunna hålla käften om saker och ting.

Många misstänkta i Palmemordet har ju haft sorgliga liv som det verkar.
CA,CP , Stig E och Victor G gick ju alla tragiska öden tillmötes.

Drygt 17 minuter in i det här klippet från Palmegruppens pressträfff 2016 tar man upp CA .

https://www.youtube.com/watch?v=d0Cbo0ZrSuI&t=1s
Citera
2019-11-27, 20:58
Medlem
299792458s avatar
Någon vände den liggande mannen på rygg innan Stefan Glantz, Göran Israelsson och Anders Ersson kom till platsen. Vem ?

Anders Björkman: "han ser att den man som gick i mitten sedemera identifierad som Palme segnar ner och blir liggande i framstupa läge mitt i gatan" (FUP 107)

Stefan Glantz, Göran Israelsson och Anders Ersson: "Vad han kommer ihåg stannade de vid rött ljus och taxichauffören såg en liggande man och gjorde en u-sväng vid Tunnelgatan så att han kom i närheten av den liggande mannen. De hoppade ur allesammans och Israelsson rusade fram till den på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"

Stefan Glantz, Göran Israelsson och Anders Ersson:: "De kom i taxi Sveavägen fram och vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng och stannade bredvid den liggande mannen. Sällskapet hoppade ur och lade mannen i frmastupa/sidoläge"

Anna Hage och Karin Johansson: "Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge" (FUP 269)

Anna Hage och Karin Johansson: "När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinna bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen" (FUP 263)

Elisabeth Johansson: "jag såg när Anna och Karin kommit fram dit, att hon stod och pratade men hon gjorde ingenting då, hon stod lite böjd där och pratade med dom där, då var han framme som gjorde konstgjord andning" (FUP 280)
Citera
2019-11-27, 21:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Fanns det inte uppgift om att CA köpt fem kulor av samma typ som gick genom Palmes ryggrad? Om det var samma modell kula i dörrposten tro jag inte man fick svar på. Som sagt var blyisotoperna olika, men om det var olika kulmodeller så säger det inte så mycket.

PU vet att CA var på konditoriet årsdagen 1995 och 1996. Kan detta bero på att amerikanerna vid granskning av gärningsmannaprofilen 1994 sa åt PU att hålla koll på mordplatsen på årsdagarna? 1995 ska ha varit första året man kollade efter påpekandet. Kan de ha sett CA, kollat upp honom, såg vapenlicensen, och därefter togs han in på sitt första förhör. 95 ska ju ha varit året för första förhöret.

Sen 1996 när CA märkte polisen såg honom på konditoriet igen så kan han förstått att det var bäst låta bli årsdagarna.
Nej, PU var på mordplatsen årsdagen 1987 (FUP 94) tillsammans med Nicola Fauzzi
Senast redigerad av 299792458 2019-11-27 kl. 21:12.
Citera
2019-11-27, 21:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, PU var på mordplatsen årsdagen 1987 (FUP 94)

Ja jag vet man kollade första åren. Men första gången man kollade EFTER FBIs påpekande var 1995.
Citera
2019-11-27, 21:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja jag vet man kollade första åren. Men första gången man kollade EFTER FBIs påpekande var 1995.

"Det fanns enligt Ressler (FBI) ingen anledning att anta att gärningsmannen i detta fall skulle
uppträda på det viset"
dvs. återvända till "mordplatsen och Olof Palmes grav i samband med årsdagarna"

källa: SOU 1999:88 s. 910
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in