2019-11-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandupforSerbia
Polen alla dagar i veckan före Sverige. Sen har Östeuropa förstått att invandring inte något ha, vilket gör svenskar till dumma. Lata är dom inte, tvärtemot. Varför tror du alla byggare mestadels är från Baltikum/Östeuropa. Svenskarna gör inte sånt, kallt och jobbigt jobba som byggare på vintern ju.

Dom har inte västerländsk standard för politiker vet att massiva protester skulle äga rum ifall man höjer skatter. Svenskar böjer sig och tar emot. Självklart når ett land standard när man får in så mycket pengar. Så mycket pengar regeringen har/haft bör man ses som ett utvecklingsland. Så lite man gjort

Jag tror inte det har med lat eller inte lat att göra utan det är ekonomiska incitament. Finns ju inga polacker inom bygg kvar i Polen utan det är numera ukrainare som tar byggjobben.
Citera
2019-11-23, 18:11
Medlem
sebastian_s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=gzTtswcFSzE&t=0s här är ännu en intressant diskussion om Gazprom.

Jag kollade på usas motsvarighet exxon. Det finns en viss skillnad....

Exxon pe 19,65

Gazprom 3,35

Utdelning

Exxon 5%

Gazprom 6,5%

Utdelningsandel
Exxon 98,6% av vinsten (!)

Gazprom 25% av vinsten. Den ska enligt lag upp till 50% men de har ett undantag på grund av deras enorma investeringar senaste åren. Sen verkar en del försvinna direkt till Putin med vänner i staten.

Kursutveckling

Exxon -10%

Gazprom + 78%

Sanslösa siffror.
Citera
2019-11-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://www.youtube.com/watch?v=gzTtswcFSzE&t=0s här är ännu en intressant diskussion om Gazprom.

Exxon pe 19,65

Gazprom 3,35

Utdelning

Exxon 5%

Gazprom 6,5%

Utdelningsandel

Gazprom 25% av vinsten. Den ska enligt lag upp till 50% men de har ett undantag på grund av deras enorma investeringar senaste åren. Sen verkar en del försvinna direkt till Putin med vänner i staten.

Kursutveckling

Exxon -10%

Gazprom + 78%

Sanslösa siffror.

Tack för info. Det är bland annat det där med Putin och hans hov som bl.a. oroar mig något annars så ser det lovande ut.
Citera
2019-11-23, 23:05
Medlem
Centauris avatar
Citat:

Exxon pe 19,65

Gazprom 3,35

Utdelning

Exxon 5%

Gazprom 6,5%

Utdelningsandel

Kursutveckling

Exxon -10%

Gazprom + 78%

Sanslösa siffror.

Varför tror du att det ser ut så där?

Tror du att världens investerarkollektiv är helt dumma i huvudet?

Det finns något som heter RISK. Lär dig vad ordet betyder och hur det appliceras på finansmarknaderna, så kommer du att förstå varför Östeuropa är så "lågt" värderat jämfört med västerländska företag.
Citera
2019-11-24, 06:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Varför tror du att det ser ut så där?

Tror du att världens investerarkollektiv är helt dumma i huvudet?

Det finns något som heter RISK. Lär dig vad ordet betyder och hur det appliceras på finansmarknaderna, så kommer du att förstå varför Östeuropa är så "lågt" värderat jämfört med västerländska företag.
Snark. Vi har gått igenom risk i tråden. Ge nya exempel som på vad som är så riskfyllt istället för att skriva ett ord i versaler. Gärna detaljerat just kring Gazprom men även allt annat som kan påverka.

Eller är du en av de 70-tals neandertalarna som fortfarande tror på den effektiva marknaden? Att allting är exakt rätt prissatt varje gång och så är det med den saken?

Det är inte "lågt" värderat. Det är lågt värderat. Om du läser på hur världen och det geapolitiska spelet har sett ut de senaste 7-8 åren så får du lite ledtrådar varför. Ta en titt på grafen och dra tillbaka till 2011 så kan du fundera på hur värderingarna hade sett ut, om den ryska börsen istället för att ha en riktig rysk björnmarknad, hade spurtat upp oavbrutet mellan 2011 och 2016 likt vissa västerländska börser.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/434423/dj-russia-gdr
Senast redigerad av sebastian_ 2019-11-24 kl. 06:56.
Citera
2019-11-24, 07:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tack för info. Det är bland annat det där med Putin och hans hov som bl.a. oroar mig något annars så ser det lovande ut.
Ja korruptionen och rovdjurskapitalismen oroar mig med, till viss del. Men eftersom det har kommit från högsta ort att höja utdelningen för statliga bolag så är det viktigt att det sköts så bra som möjligt. Gazprom är trots allt deras flaggskepp och nationella stolthet. Ryssland må vara slutet och annorlunda, men det är ingen afrikansk bananrepublik och de verka förstå att de har guldläge locka utländska investerare till ett land med den potentialen. Det verkar även bli en fjärde räntesänkning i december ner till 6%. De kanske två viktigaste komponenterna ur ett makroperspektiv för att börsen ska stiga= sänkta räntor och låg värdering.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-11-24 kl. 07:15.
Citera
2019-11-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandupforSerbia
Polen alla dagar i veckan före Sverige. Sen har Östeuropa förstått att invandring inte något ha, vilket gör svenskar till dumma. Lata är dom inte, tvärtemot. Varför tror du alla byggare mestadels är från Baltikum/Östeuropa. Svenskarna gör inte sånt, kallt och jobbigt jobba som byggare på vintern ju.

Dom har inte västerländsk standard för politiker vet att massiva protester skulle äga rum ifall man höjer skatter. Svenskar böjer sig och tar emot. Självklart når ett land standard när man får in så mycket pengar. Så mycket pengar regeringen har/haft bör man ses som ett utvecklingsland. Så lite man gjort
När flyttade du till Polen och varför flyttar alla välutbildade ut ur östblocket?
Citera
2019-11-25, 21:20
Medlem
Citat:
Snark. Vi har gått igenom risk i tråden. Ge nya exempel som på vad som är så riskfyllt istället för att skriva ett ord i versaler. Gärna detaljerat just kring Gazprom men även allt annat som kan påverka.

Eller är du en av de 70-tals neandertalarna som fortfarande tror på den effektiva marknaden? Att allting är exakt rätt prissatt varje gång och så är det med den saken?

Det är inte "lågt" värderat. Det är lågt värderat. Om du läser på hur världen och det geapolitiska spelet har sett ut de senaste 7-8 åren så får du lite ledtrådar varför. Ta en titt på grafen och dra tillbaka till 2011 så kan du fundera på hur värderingarna hade sett ut, om den ryska börsen istället för att ha en riktig rysk björnmarknad, hade spurtat upp oavbrutet mellan 2011 och 2016 likt vissa västerländska börser.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/434423/dj-russia-gdr
Du vill inte diskutera, du vill bara att vi skall säga att det är superbra att investera i öst så att du skall våga ta steget... personligen vill jag inte ha någonting med patrasket att göra.
Citera
2019-11-25, 21:49
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du vill inte diskutera, du vill bara att vi skall säga att det är superbra att investera i öst så att du skall våga ta steget... personligen vill jag inte ha någonting med patrasket att göra.
Jag vill ha så många motargument som möjligt. Genomtänkta och välutvecklade. Gärna riktigt sylvassa uppbackade med siffror,värderingar, trender, djupgående omvärldsanalyser och även intressanta podcasts eller youtubeklipp som säger motsatsen.

Jag läser såklart också gärna argument för, bara de är konstruktiva och ger en nya ideer och perspektiv.

Men att skriva "RISK!!1" eller patrask är helt meningslöst.
Citera
2019-11-26, 20:44
Medlem
Citat:
Jag vill ha så många motargument som möjligt. Genomtänkta och välutvecklade. Gärna riktigt sylvassa uppbackade med siffror,värderingar, trender, djupgående omvärldsanalyser och även intressanta podcasts eller youtubeklipp som säger motsatsen.

Jag läser såklart också gärna argument för, bara de är konstruktiva och ger en nya ideer och perspektiv.

Men att skriva "RISK!!1" eller patrask är helt meningslöst.
Ja men är ju patrask... vill du va delägare i företag som bedrivs av patrask och korrupta narcissister så för all del, löp å köp. Personligen lägger jag hellre mina pengar på mindre riskfyllda marknader.
Citera
2019-11-27, 00:31
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja men är ju patrask... vill du va delägare i företag som bedrivs av patrask och korrupta narcissister så för all del, löp å köp. Personligen lägger jag hellre mina pengar på mindre riskfyllda marknader.
Okej bajsboo. Vi säger så.
Citera
2019-11-27, 02:14
Medlem
zindahrens avatar
Citat:
Om man följer svensk ekonomimedia när de ska blicka ut över världen så är det skönt surr om norska laxbolag, nedstämdhet kring tysk industridata, lite gnäll om Italienska statens skuldsättning och frågan är var möjligheterna....

Var finns möjligheterna för svenska investerare som tycker att börsen är högt värderad?

Läs på om riskpremium så har du svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in