2019-11-26, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurresmorot
Har en tanke.. Hur hade det sett ut om en vuxen person blivit försvunnen och där misstankarna om brott varit lika starka som i detta fall?

Ni som hänger på krimtrådar och har allmänna intressen av brottmål borde ha koll på polisens prioriteringar. Hade det varit ”mindre allvarligt” från polisens håll om misstänkta BO var 60år äldre?

Vill inte säga att hon inte förtjänar insatserna, om nu nån tolkat så galet. Hoppas hon hittas iallafall och må Gud skänka styrka till hennes anhöriga att klara av den här svåra tiden.

Mycket bra tanke du har.
Man kan alltid säga att en ung människa har så långt liv kvar. Mer värt att arbeta för?
Men en äldre lider nog minst lika mycket.
Hu ja, man ska nog inte jämföra.

Men frågan har relevans.
Citera
2019-11-26, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Kan stämma att han fullständigt drogat ner henne först, men finns ju vittnesuppgifter från grannar att det ska ha varit ett jävla gräl med saker som flugit i golvet osv. Gissar på bråk som spårat, kanske med droger inblandade?
MDMA är inte en drog som man använder om man vill droga ner någon, det är ju den som varit på tal, jag tror inte att droger heller har någonting med saken att göra, svartsjuka bara.
Citera
2019-11-26, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadVetJag
Alla frågor du ställt till mig kan du svara på själv, om du tänker till. Men jag har förstått att det inte är din starkaste gren.
Men jag svarar dig, med risk för att du känner dig ännu dummare.

Angående om jag skulle sett om någon pissade, så hade jag hunnit närmre om någon hoppat ur, för att pissa. Bilen hade stått kvar på samma ställe under en längre tid.
Angående om detta är ett pisseställe, även om bilen stannat längre, så vet jag vart jag var, och det är inget naturligt ställe att stanna på, då du måste ha åkt av den större vägen för länge sedan.
Angående minusgrader handlade det om svampplockning och inte om behov av att urinera.
Angående bilen så vet jag inte om den är intressant eller ej, därav min fråga.

Det är verkligen inget fel att notera att en mystisk bil dök upp, och till och med en blå skåpbil med firmanamn. Halva namnet är ju ihågkommet.
Om de dessutom "småglor" inifrån bilen blir ju ens uppmärksamhet riktad på det - man läser väl
inte firmanamnet samtidigt som man bemöter blickar ... plus att det tar en stund innan man tänker
att detta ställe är ovanligt att stanna på .. och att vända ...
Först då, när den vänder, börjar man antagligen tycka att "detta var konstigt ... var vad det nu det stod på bilden?".
Helt rätt att skriva om det här.
Man är ju inte en levande registrator som registrerar allt samtidigt.
Citera
2019-11-26, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Eeeh nej Marina Johansson försvann från Spekeröd och hennes kropp hittades i Svartedalens naturreservat.
2 mil därifrån, låååångt inne i skogen vid en liten väg och dess vändplats. Så väl gömd att det var en tillfällighet att en av MPS fick syn på nåt vitt under några granruskorv när denne tagit en kisspaus...när de var klara med söket, just innan de skulle lämna platsen.
Det jag peka på var att man från väg oftast inte bär in en död kropp så långt in i skogen från en väg... Sen är i min värld inte 2 mil spec långt om man har ett fordon.

Såg att Wilmas syster skrev en del på fejan häromdagen, hon verkar ha kvar hoppet att W är i livet...Men hon borde väl veta om kurdens temperament och svartsjuka?
Senast redigerad av beaver_se 2019-11-26 kl. 03:29.
Citera
2019-11-26, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan kalla mig OY, Vissa är rätt opersonligt, och att använda en sannolikt avliden person som slagträ för att suga upp sympatier, finns det ord för sådant?

Här är vad jag postade som en kommentar till allt tjafs om en obetydlig blå bil som du har lanserat i tråden, citat;

Du har sett en blå bil och endast den under en tid av cirka 30-40 minuter.

Din upplevelse och känsla är att den inte borde vara där alls, åtminstone körde den inte mellan A och B på ett naturligt sätt. Frågan är då, förföljde du bilen, såg du var föraren påbörjade och därefter avslutade bilturen?

Du tyckte att det var konstigt att den vände när du möjligen stod i vägen, vad var konstigt?

Ja, jag raljerade, helt öppen med det, riktigt syrlig ironi i syfte att få dig att förstå att det kan ha funnits tusen olika orsaker till att den blå bilen var där, att ingen annan bil var där, att den tänkte köra där du stod ivägen, att föraren vände.

Jag har full förståelse för att du ville kolla upp bilen, det kan trots allt ha handlat om tjuvar, vilket vi också i efterhand har fått en viss indikation på att det kan ha varit.

Men att ens nämna bilen här utan att ange plats och tidpunkt är helt oförståeligt, vad är läsvärdet, vad tillför det att du har sett något som du själv tycker är udda, när du inte sätter in bilen i en relevant kontext(det vi vet om fallet, tider platser osv.)

Helt rätt att kontakta polisen om man ser något skumt tycker jag, men de enda blåa bilar som hitintills är relevanta är polisens fordon, din bil är det hitintills inte, anledningen är att trådens läsare i princip inte vet mer om bilen än att den vände för att du troligtvis stod ivägen.

Dramaqueen?

EDIT; Och fundera på vad svamlet om det oklara firmanamnet har lett till.

Men alltså, Vad vet jag har faktiskt skrivit tidpunkten. Den var någon gång 15.00 -16.00 minns jag.
Han har ju lagt allt på minnet utom det exakta namnet .
Läsvärde? Det vet man inte förrän man delat detmed andra.
Andra kan ju också ha sett en blå skåpbil och gjort iakttagelser som de vill berätta.

Man kan känna på sig rätt ibland och jag hade själv antagligen blivit oroad om en bil kom såpass avsides, man stirrade på mig - och vände.
De kunde ju ha vinkat, hejat eller så, inte bara stirrat och vänt.
Mycket i beskrivningen känns litet udda kring den bilen. Särskilt som det var på en ganska öde plats.

Men samtidigt visst, man kan alltid kalla allting för naturligt och inte tro hemska saker om allt man ser..men nu är väl alla vaksamma i Uddevalla?
Sämre inlägg, mer irrelevanta, har jag läst på Flashback.
Citera
2019-11-26, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHmn
Bor Wilma hos GM ? varför ringde han inte hennes föräldrar eller vänner eller letade efter henne ? om han inte viste att hon är redan död ?

Förmodligen för att de varit osams tidigare och gått ut en stund eller några dagar men kommit tillbaka.
Citera
2019-11-26, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det är ett lite konstigt förhållningssätt, det håller jag med om. Oftast brukar man kunna läsa hur förtvivlade dom är av att bli häktade, och häktningen kan överklagas ibland till och med. Men här är det som att han bara tar det, räknar med det och överklagar inte. Nästan som han är säker på sin sak och utmanar åklagaren lite.

Han vill ha ett fett skadestånd.
Citera
2019-11-26, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Jag tror polisens arbete och lagda resurser hade varit ganska snarlika. Däremot inte intresset från allmänhet, media och frivilligorganisationer.

Naturligtvis helt och hållet vem den vuxna personen var och vilken historik denne besitter.

Sista stycket hade löjligt nog glömt bort att ha med i mina resonemang. Vad jag tagit del av innan är tex missbrukare och (eller fd) brottslingar lågprioriterat.

Hederliga människor sett med rättsväsendets ögon får alltså snarlika resurser till sitt ärende om man går upp i rök, oavsett ålder och annat som skiljer oss? Tack för återkopplingen.
Citera
2019-11-26, 04:29
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxicTard
Vad tror ni? Tror ni att kroppen finns någonstans eller tror ni den bokstavligen gått upp i rök?

Är det ens möjligt/ sannolikt eller har jag som många andra här inne tittat på för mycket film?
Krävs rätt så höga temperaturer om man vill kremera någon till aska och läser man lite om kremering så är det nog inget man kan göra över en vedeldad brasa eller i en pizzaugn. Det krävs konstant värme mellan 700-900C i ca 70-90 minuter.

En hel kropp tror jag inte man kommer hitta. Går på magkänslan som säger att släkten är inblandad och att man har styckat henne och spritt ut henne lite varstans. Nu tiger man ihjäl det och hoppas att man undkommer med "hedern" i behåll. Att stycka någon tillsammans med släkt och vänner är lätt som en plätt när ens "heder" står på spel.

Nu är jag jävligt fördomsfull men det gäller att tänka exotiskt när MGM är av exotisk karaktär. Hoppas jag har fel dock
Citera
2019-11-26, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Mycket bra tanke du har.
Man kan alltid säga att en ung människa har så långt liv kvar. Mer värt att arbeta för?
Men en äldre lider nog minst lika mycket.
Hu ja, man ska nog inte jämföra.

Men frågan har relevans.

Får tacka för det. Med den resursbrist som varit känt inom polismyndigheten i antalet år nu kan jag tänka mig att man haft liknande dilemma. Hade 2 människor i åldrarna som refererat till, oberoende av varandra, i en ort av Uddevallas yta och folkmängd försvunnit ungefär samtidigt, där det sjukt nog visar sig inte ha något samband - hur hade polisen prioriterat?

Håller med dig. Svärt. Tack för återkopplingen.
Citera
2019-11-26, 04:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snurresmorot
Får tacka för det. Med den resursbrist som varit känt inom polismyndigheten i antalet år nu kan jag tänka mig att man haft liknande dilemma. Hade 2 människor i åldrarna som refererat till, oberoende av varandra, i en ort av Uddevallas yta och folkmängd försvunnit ungefär samtidigt, där det sjukt nog visar sig inte ha något samband - hur hade polisen prioriterat?

Håller med dig. Svärt. Tack för återkopplingen.

Inte bara polisen utan även åklagarkammaren i Uddevalla är ansträngd:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7119775

Utdrag:
"en åklagare i Uddevalla idag kan ha uppemot 60 pågående förundersökningar på sitt bord. Samtidigt ökar antalet inkomna brottsmisstankar vid kammaren."

Kanske inte så konstigt eftersom Åklagarkammaren i Uddevalla handlägger brott som begåtts i sammanlagt 17 kommuner inom Västra Götalands län (Åmål, Trollhättan, Vänersborg, Strömstad, Lysekil, Lilla Edet, Mellerud, Bengtsfors, Färgelanda, Dals-Ed, Tanum, Munkedal, Sotenäs, Orust, Tjörn, Stenungssund och Uddevalla). Det finns två tingsrätter i området; Uddevalla och Vänersborgs tingsrätt.
https://www.aklagare.se/kontakt/aklagaromraden/aklagaromrade-vast/uddevalla/
Citera
2019-11-26, 04:48
Bannlyst
Vet någon om det är åklagaren eller polisen som styr själva eftersökandet av Wilma?
Vad jag menar är om åklagaren tex kan bestämma att polisen ska lägga ner eftersökningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in