2019-11-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast detta är ju än en gång någon som hört av denne osv . Du har hört det av någon som är i bästa fall tredje hands informatör . Under den rapporteringen från mun till mun kan saker tolkas fel el läggas till eller dra ifrån 🤔 om mammans ” Väninna själv kommit in i tråden och skrivit vad HON har hört är det en helt annan femma . Så dessa hört av säker källa hit och dit är långt ifrån en ” sanning ” som ska tas på fullt allvar . Det blir bara skvaller och spekulationer .
Har själv en son som för flera år sedan definitivt inte hörde till de lugna” grabbarna . Var det slagsmål , inbrott så tog det snabbt fart att den och den minsan hade sett , hört att han varit en av de inblandade . Många ggr var han inte ens i samma stad när sakerna skett ? Men jodå från mun till mun så var han inblandad och skyldig 😕 inte ens jag trodde honom flera ggr eftersom man alltid var orolig vad han hade hittat på . Idag är han skötsam m jobb och familj .

Kan du inte korta ner dina inlägg och slutq berätta om dig och vad du varit med om? Det är ingen tråd för att prata av sig och få medömkan.
Citera
2019-11-23, 20:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Har fått indikationer på att historien med taxikön verkligen har ägt rum. Tiden var c:a 03.
OM PU är inblandad i dådet, måste han omgående ha blivit transporterad ned till centrum för att visa sig bland folk och umgås.

Tiden känns väl tight för att få in honom i händelseförloppet i dungen.

"Indikationer"? Det säger sannerligen inte mycket. Tiden för att "bara" ha varit med i dungen och ta sig ner till stan är inte alls knapp. Tvärtom! Och han behöver inte ens ha blivit transporterad ner till centrum. för att hinna.

Problemet är PU:s berättelse att han efter det att han steg ur taxin gick direkt till PK, som i sin tur hävdar att klockan var runt 05:30 (och att han inte kom hem förrän vid typ 04:00 till 04:30). Som PU har beskrivit det hela var PK inte hemma när PU först påstår att han skulle ha kommit till PK.
Citera
2019-11-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Fast n en gång någon som hört av denne osv . Du har hört det av någon som är i bästa fall tredje hands informatör . Under den rapporteringen från mun till mun kan saker tolkas fel el läggas till eller dra ifrån 🤔 om mammans ” Väninna själv kommit in i tråden och skrivit vad HON har hört är det en helt annan femma . Så dessa hört av säker källa hit och dit är långt ifrån en ” sanning ” som ska tas på fullt allvar . Det blir bara skvaller och spekulationer .
Har själv en son som för flera år sedan definitivt inte hörde till de lugna” grabbarna . Var det slagsmål , inbrott så tog det snabbt fart att den och den minsan hade sett , hört att han varit en av de inblandade . Många ggr var han inte ens i samma stad när sakerna skett ? Men jodå från mun till mun så var han inblandad och skyldig 😕 inte ens jag trodde honom flera ggr eftersom man alltid var orolig vad han hade hittat på . Idag är han skötsam m jobb och familj .

Kvinnan som berättade detta för mig är numera avliden, hon nämnde dock namnet på en av väninnorna som hade varit med, när jag var yngre umgicks jag med väninnans son.
Av en ren lump sprang jag på honom på Ica Oxen för några månader sedan, jag bad honom stämma av med sin mor.
Några dagar efter att vi träffades på ICA fick jag ett sms där han bekräftade att: Hon mindes situationen som olustig, och att hon berättade att Monica var orolig.
Senast redigerad av Badboy rider 2019-11-23 kl. 20:55.
Citera
2019-11-23, 20:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
än en gång någon som hört av denne osv . Du har hört det av någon som är i bästa fall tredje hands informatör . Under den rapporteringen från mun till mun kan saker tolkas fel el läggas till eller dra ifrån 🤔 om mammans ” Väninna själv kommit in i tråden och skrivit vad HON har hört är det en helt annan femma . Så dessa hört av säker källa hit och dit är långt ifrån en ” sanning ” som ska tas på fullt allvar . Det blir bara skvaller och spekulationer .

Kvinnan som berättade detta för mig är numera avliden, hon nämnde dock namnet på en av väninnorna som hade varit med, när jag var yngre umgicks jag med väninnans son.
Av en ren lump sprang jag på honom på Ica Oxen för några månader sedan, jag bad honom stämma av med sin mor.
Några dagar efter att vi träffades på ICA fick jag ett sms där han bekräftade att: Hon mindes situationen som olustig, och att hon berättade att Monica var orolig.[/quote]

Bra med detta klargörande!
Citera
2019-11-23, 21:32
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
@Brurryf..
Jaha, ok. Pudelfrissan har blivit avstängd? Vet du varför?
Jag vill ju inte heller bli avstängd o har inte helt koll på reglerna fast jag har hängt här någon månad läsandes.

Jo. det jag ville få ur mig.
Jag var på stadshotellet denna ödesdigra afton Natten då Helena försvann.
Jag såg henne livs levande nära dansgolvet, Det var mörkt, men jag såg att det var hon. Jag hade sett henne tidigare på Vadsbogymnasiet (tror jag). Hon var ju snygg. Så ja hoppades få ögonkontakt. Men det var ju kört, för det var flera intressenter. Ungefär 2 tjejjer o 3 killar i en klunga. Jag vet inte vilka de var. Men som jag minns var inte BW där o då. Jag såg inte han på hela den kvällen. Kan inte säga att jag kände honom. Men vi träffades vid några tillfällen. En tokrolig snubbe som jag gillade direkt. Har för mig att tjejjer gillade honom. Jag har inte träffat han sedan den tiden.
Jag var på ett förhör som jag minns att vi alla som var på stadt den kvällen fick åka in på. Har för mig att jag fick vänt bra länge på den typ 1-2 månader eller så. Jag har inte fått något yppande förbud vad jag vet. Kanske är det så att jag blev kallad igen för de ville kolla något, eller var det en kompis. Vi var ett gäng som var från en annan förfest. Jag ringde polisen för 4 veckor sedan för jag hade nya uppgifter. Har inte fått svar, vilket gör att jag väljer att droppa infon i tråden.
Lika bra jag skriver klart det jag har att berätta. För det blir väl en del frågor...
Det viktigaste saken. Jag minns att jag vinglade/minglade runt utanför stadt o torget som de flesta. Ledsnade efter ett tag o ville hem. Jag valde att ta en sväng förbi taxistationen för o se om det fanns folk som skulle åt mitt håll. Nu blir jag osäker på tiderna för det var ju ändå 25 år sedan. Men polisen borde ha dem eftersom jag där uppgav ungeför det jag uppger här. Sannolikt borde klockan varit tidigast 02.15 ungefär och senast ca 02.45 kanske? När jag strax utanför Trafikverkets ingång ser två "ynglingar" kliva ur en mindre ljus bil. Det var inget konstigt eg. men jääädrar vilken stämmning det var kring dem! De var inte stressade eller aggressiva. Men hela deras atmosfär var något som har etsat sig fast. Jag såg den ena killen rakt i ögonen. O ganska snabbt var det något i huvvet på mig som sa -sluta glo! Han e typen man inte etsar ögonen i för länge. Ja gick sedan vidare till taxistationen. Hittade inga kompisar eller andra som skulle åt mitt håll. Tittade sedan i minatomma fickor o började traska hemmåt.
Det är min story.
Bara det att i somras började ja lyssna på Radio Skaraborg o läsa Flashback. Några visste jag villka de var. PK, BW o BB t.ex. Men så diskuterades PU. Tror det var en länk till en bild, eller så sökte jag på Facebook. -Fan det är ju han!! Ja höll på o få dåndimpen! Jag kände tvärsäkert att det var samma kille som jag glodde in i ögonen den natten!
Men hur säker kan man vara efter 25 år? Jag kan inte minnas att jag har sett honom förut någonstans. Kan hjärnan spöka så? Han är ruskigt lik den mannen. Som 87an Karlsson ungefär. Tecknade figuren.
Uj detta blev långt.
Den andra ynglingen som ja tyckte klev ur förardörren vet ja inte så säkert hur han såg ut. Men de var ganska lika. Har dock inte sett bild på typ KM.
Vill lägga till att jag inte hunnit läsa på i tråden ang PU's förehavanden och inser att min iaktagelse kan styrka eller fälla andra sagesmål.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Indikationer"? Det säger sannerligen inte mycket. Tiden för att "bara" ha varit med i dungen och ta sig ner till stan är inte alls knapp. Tvärtom! Och han behöver inte ens ha blivit transporterad ner till centrum. för att hinna.

Problemet är PU:s berättelse att han efter det att han steg ur taxin gick direkt till PK, som i sin tur hävdar att klockan var runt 05:30 (och att han inte kom hem förrän vid typ 04:00 till 04:30). Som PU har beskrivit det hela var PK inte hemma när PU först påstår att han skulle ha kommit till PK.

Läge att citera pepparkakan där h*n påstår sig troligen ha sett PU gå ur en bil i närheten av taxistationen. Det tar inte många minuter i bil från Ekudden till centrum så nog skulle det finnas tid, och se till att vara synlig nere på stan så snabbt det går efter ett brott,kan ju vara ett smart drag i ett försök att bättra på alibi.

Vad är det för indikationer propparn nämner? Nyss hävisades till "obekräftade uppg.) som alltså var PU's egna uppgifter!
Citera
2019-11-23, 22:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Läge att citera pepparkakan där h*n påstår sig troligen ha sett PU gå ur en bil i närheten av taxistationen. Det tar inte många minuter i bil från Ekudden till centrum så nog skulle det finnas tid, och se till att vara synlig nere på stan så snabbt det går efter ett brott,kan ju vara ett smart drag i ett försök att bättra på alibi.

Vad är det för indikationer propparn nämner? Nyss hävisades till "obekräftade uppg.) som alltså var PU's egna uppgifter!

Det finns två vägar:

1) Pepparkakemannens historia är påhittad för att ge PU alibi nere på stan vid 03-snåret.
2) PU tog sig i bil ner till stan för att "göra sig synlig" av en viss anledning.

Om punkt 2 skulle vara aktuell: Tänk om det var så att Helena fanns i bilen? Att de var så kalla? Vem fan vet.

En sak i den här historien som haltar betänkligt är att PU har svamlat i tråden om att han "minglade/gick runt på stan" efter 02:00 till den påstådda taxiresan vid 03-snåret - dessutom utan att kunna nämna en enda person som han skulle ha träffat på. Då är det mycket märkligt om PU ses kliva ur en bil nära taxistationen …
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-23 kl. 23:12.
Citera
2019-11-24, 13:44
Medlem
[quote=skovdebosse|69393204]Kan du inte korta ner dina inlägg och slutq berätta om dig och vad du varit med om? Det är ingen tråd för att prata av sig och få medömkan.[/QUOTE
Medömkan ? Nä i så fall tummen upp att allt ordnat sig till det bättre . Vissa här verkar inte ha barn och verkar ha studerat egen psykologi . Som mamma är inte alls tex den första reaktionen att min son är oskyldig ? Relationen kan vara precis tvärtom att såklart är han inblandad i även detta ... som mycket annat . Senaste åren har dessa namn figurerar som misstänkta de som nämns dag ut och dag in . Det byggs på saker som den har hört av den osv ... såvida inte personen själv skriver / berättar att de var de som hörde så är det bara ett rykte eller någon som tolkat ett uttalande som de vill . Säger inte att dessa ” filurer inte är inblandade men andra , tredje hands information är inget som ska tas som en sanning ? att sedan bygga upp ett scenario på dessa ” lösa uttalande leder bara längre och längre bort och tråden står och stampar på samma ställe om tre år . Så fort någon börjar säga stopp och belägg här så är de inblandad , GM eller ett troll 🤔 att gå på dessa m personliga påhopp kanske till slut skrämmer iväg någon som ev bestämt sig för att berätta saker som kanske har en betydelse för detta försvinnande . I dag är det 4-5 pers som flitig gör allt för att lösa detta endast genom att bilda egna teorier , men de som verkligen kanske sitter på upplysningar flyr denna tråd med all rätt .
Citera
2019-11-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Kan du inte korta ner dina inlägg och slutq berätta om dig och vad du varit med om? Det är ingen tråd för att prata av sig och få medömkan.

[quote=Rotvagen|69399696]
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Kan du inte korta ner dina inlägg och slutq berätta om dig och vad du varit med om? Det är ingen tråd för att prata av sig och få medömkan.[/QUOTE
Medömkan ? Nä i så fall tummen upp att allt ordnat sig till det bättre . Vissa här verkar inte ha barn och verkar ha studerat egen psykologi . Som mamma är inte alls tex den första reaktionen att min son är oskyldig ? Relationen kan vara precis tvärtom att såklart är han inblandad i även detta ... som mycket annat . Senaste åren har dessa namn figurerar som misstänkta de som nämns dag ut och dag in . Det byggs på saker som den har hört av den osv ... såvida inte personen själv skriver / berättar att de var de som hörde så är det bara ett rykte eller någon som tolkat ett uttalande som de vill . Säger inte att dessa ” filurer inte är inblandade men andra , tredje hands information är inget som ska tas som en sanning ? att sedan bygga upp ett scenario på dessa ” lösa uttalande leder bara längre och längre bort och tråden står och stampar på samma ställe om tre år . Så fort någon börjar säga stopp och belägg här så är de inblandad , GM eller ett troll 🤔 att gå på dessa m personliga påhopp kanske till slut skrämmer iväg någon som ev bestämt sig för att berätta saker som kanske har en betydelse för detta försvinnande . I dag är det 4-5 pers som flitig gör allt för att lösa detta endast genom att bilda egna teorier , men de som verkligen kanske sitter på upplysningar flyr denna tråd med all rätt .

Tyvärr flöt frågan från skovdebosse ihop m mitt svar .
Citera
2019-11-24, 14:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Om någon som sitter med upplysningar verkligen skulle vilja "prata ut" är det faktiskt fritt fram att göra det - bara man går rakt på sak. Att det ibland är tjafs och misstänksamhet i tråden kan aldrig vara ett skäl att avstå. Jag är säker på att om någon har initierad information att lämna, kommer vi andra snabbt att förstå allvaret och sanningshalten i den utsagan. Och om någon som sitter med upplysningar verkligen skulle vilja "prata ut" torde de redan ha gjort det för polisen. Jag har personligen väldigt svårt att tro att det finns många - om ens någon - som sitter på den unika kombinationen av att veta något avgörande om fallet och att vilja "prata ut" om det här i tråden. Jag är säker på att den/de som var med när Helena försvann eller den/de som vet vad som hände, aldrig kommer att yppa ett ord. Möjligen finns det de som anar, men jag är övertygad om att även de har sagt allt till polisen. Jag tror inte att vi ska hysa någon förhoppning om att den här tråden på Flashback är det rätta stället för bikta sig i - oavsett graden av "vetskap".
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-24 kl. 14:53.
Citera
2019-11-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Några dagar efter att vi träffades på ICA fick jag ett sms där han bekräftade att: Hon mindes situationen som olustig, och att hon berättade att Monica var orolig.

Tycker inte denna info ska förringas som rykte, eller att det ska anses vara en mors naturliga reaktion/oro för sin sons ev inblandning.
Det handlade ju inte om något busstreck, inte heller om något halvt kriminellt........

Att just dessa tankar fanns blir häpnadsväckande i den rådande situationen...
Helena var nära vän med BW via sin syster UA, de kände även BWs syster. Modern var säkert inte ovetande om deras umgänge och vänskapsrelation.
Frågan är vad som väckte denna oro och tankar.om sin son..Rädslan för att han skulle vara inblandad i sin väns försvinnande måsta ha någon förankring till någon annan typ av händelse? Eller vad?
Citera
2019-11-24, 18:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Tycker inte denna info ska förringas som rykte, eller att det ska anses vara en mors naturliga reaktion/oro för sin sons ev inblandning.
Det handlade ju inte om något busstreck, inte heller om något halvt kriminellt........

Att just dessa tankar fanns blir häpnadsväckande i den rådande situationen...
Helena var nära vän med BW via sin syster UA, de kände även BWs syster. Modern var säkert inte ovetande om deras umgänge och vänskapsrelation.
Frågan är vad som väckte denna oro och tankar.om sin son..Rädslan för att han skulle vara inblandad i sin väns försvinnande måsta ha någon förankring till någon annan typ av händelse? Eller vad?

Det kan ha räckt med att mamman i största allmänhet ställde några frågor till honom (om var han var och vad han gjorde och så vidare) och fick undvikande, nervösa svar, typ. Eller att hon direkt märkte på honom när hon ställde frågor till honom att han blev stel och spänd, inte ville prata om det, blev irriterad.
Citera
2019-11-25, 11:49
Medlem
Tänkte fråga om lite tips här.

Jag har lite funderingar kring en specifik person, ej nämnd här överhuvud taget. Vad jag har att gå på är 2-3 fakta/detaljer varav det ena rör exakt tid och plats för HA förmodade sista minuter i livet. Detta är givetvis ett långskott, i uppförsbacke, i motljus jag vet. Det är inget för polisen, än. Men jag skulle vilja snoka vidare kring den berörda personen, utan att det märks. Hur gör jag?

Har absolut ingen avsikt att röra till det eller flytta något fokus... och nej, jag har inte skrivit tillräckligt med inlägg på FB för pm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in