2019-11-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, men det var ju inte det som var föremålet här

Teorin som jag kommenterade var ju att man medvetet släpper honom i syfte att följa efter och se vad han gör härnäst.
Ta en långsam funderare på det.
Nej, du har faktiskt fel. Det är fortfarande spaning. De provocerar inte till brott om de helt förutsättningslöst ser vad han hittar på för skit. De HJÄLPER honom inte att begå brott. De lägger inte fram några förslag till honom för att begå ett brott. Så du får läsa på lite.
Citera
2019-11-24, 22:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Hade han lämnat bra uppgifter så hade han häktats för misstanke om att ha varit inblandad och för att polisen ska få tid att verifiera uppgifterna . Tvärt om tror jag , han gjorde ett bra intryck och hade bra svar på alla frågor han fick.

Nja, har han berättat var W finns så behöver han väl inte sitta häktad, finns ju knappast risk för att han försvårar utredningen om han faktiskt har hjälpt utredaren.

Att han skulle avvika och undandra sig lagföring har polisen sannolikt resurser för att motverka, sannolikt span på sig 24/7, fysiskt som elektroniskt.

Kanske är det tvång på att anhålla någon som har gjort sig skyldig till skyddande?
Citera
2019-11-24, 22:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ingen som skrivit att han är släppt i hopp om att han ska begå nya brott. Var får du det ifrån?

I andra, hypotetiska fall kan det bli tal om det. Men i det här fallet, utifrån vad vi vet, vore det bevisprovokation. Vilket inte är förbjudet i Sverige. Läs SOU 2003:74 för mer info om detta.

Det stod ju så i inlägget jag kommenterade ovanför ditt! Teorin löd ju att man släpper honom i syfte att få honom begå brottslig gärning.

Om man släpper honom pga sänkt misstankegrad, och ändå sätter span på honom - det är något helt annat det.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Frågan är snarare vart du vill komma med ditt tramsiga inlägg?

För att få den bästa ljustransmissionen på en sjöuggla så behöver du ha ljus i färgen blått. Är det inte en dypöl (som 90% utav sveriges sjöar faktiskt är) så kommer du max att kunna ha 5 meter sikt framför dig på 15-25 m djup och med blått ljus som sagt. Det kommer alltså att ta veckor och söka igenom en lite större pöl här i sverige.

Dom (polisen) är ute och söker med sonar på sjöarna kring Uddevalla. Det är sen gammalt, i tråden.
Citera
Medlem
Kanske svaret om vad de gjort med Wilma ligger i hur en kurd tänker. Detta med syra låter inte som kurdstil.

Hur skulle de göra om de vore i Kurdistan med de verktyg de har där? Kanske så man måste tänka.

Tror de grävt ner henne i Göteborg.
Citera
Medlem
Citat:
Det är just den skillnaden jag poängterar.
Man får inte medelst planering frisläppa en person i antagandet eller målet att han kommer utföra "ny" brottslighet. Det är då brottsprovokation, och det blir som så även i en domstol.

Nej, nej och åter nej!
Jag har suttit många ggr som nämndeman och avgjort i många sådana här fall och det faller INTE inom ramen för en brottsprovokation. Helt normalt spaningsarbete 😊
Citera
2019-11-24, 22:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja, men det var ju inte det som var föremålet här

Teorin som jag kommenterade var ju att man medvetet släpper honom i syfte att följa efter och se vad han gör härnäst.
Ta en långsam funderare på det.
Det kallas spaning och är långt ifrån brottsprovokation.

Det brott som pappan misstänks för är helt enkelt inte så allvarligt att det motiverar häktning - men det finns inget hinder mot att bedriva spaning om man vill lägga resurser på det och tror att han kan leda dem till kroppen.
Citera
2019-11-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Jag förstår inte varför dom inte tittar uppåt mot Färgelanda hållet..
Är det inte lite efterblivet?
Dom? Är många människor som letat ”åt” det hållet. Både organiserat och privat.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Anhållen blir du om du är sannolikt misstänkt , finns inget som heter anhållen som skälig misstänkt . Om du sen blir häktad finna skäligen och sannolik.
Sen finns det utredningsanhållan också !

Anhållen blir du som misstänkt utan värdering - men det skrevs i media sannolikt misstänkt
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, har han berättat var W finns så behöver han väl inte sitta häktad, finns ju knappast risk för att han försvårar utredningen om han faktiskt har hjälpt utredaren.

Att han skulle avvika och undandra sig lagföring har polisen sannolikt resurser för att motverka, sannolikt span på sig 24/7, fysiskt som elektroniskt.

Kanske är det tvång på att anhålla någon som har gjort sig skyldig till skyddande?
Blev han ens anhållen?
Han hämtades in för förhör idag och släpptes idag --- innebär att tiden för anhållan inte hade trätt kraft ens.
Citera
2019-11-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag tror att de bedömer att han inte längre är en risk eftersom flera dagar gått sedan händelsen.
Det han eventuellt ville sopa undan lär han redan ha hunnit göra, i så fall.
Vad man nu ville var att förhöra honom ..och om han hade uppgivit misstänkta redogörelser för sina förehavanden hade han kvarhållits i häktet där man redan hade honom.
Han skötte sig tydligen bra.
Citera
2019-11-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hahaha ja de blir bara bättre och bättre.
Dom har alltså baxat upp en pizza ugn till 3e våningen utan hiss, för att tillaga/bränna kroppen!?
Vi säger att de är möjligt... Röken/lukten som sen blir släpper dom sen ut med köksfläkten då, eller har dom vädrat så de inte ska lukta i hela huset?

Nog för att de är svårt att hitta på grejer som ev skulle kunna används som förbrukar extra el, men kom igen...

Man blir ju onekligen imponerad över hur mycket fantasier det finns om hur man nu skulle ha gjort sig av med kroppen (om hon nu ens är avliden?). 😅 Jag tror att många har kollat lite för mycket på film helt enkelt.
Det här med pizzaugn för mig in på tankarna till en pizzeria i min hemstad där de serverad måskött istället för skinka.... Makabert. 😨

Själv tror jag inte så mycket om det hela mer än att det säkerligen är pojkvännen som "råkat" bli lite för aggressiv och att det sedan gått lite överstyr med dödlig utgång. Att pappan eller någon annan nära anhörig hjälpt till att forsla bort kroppen, kanske i någon sjö.
Jag hoppas fortfarande att man finner henne vid liv iallafall. ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in