2019-11-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som polisen sa från början: han är misstänkt för mord för vad han INTE säger. Han säger att han inte vet var Wilma är trots att hon bodde hos honom. Det är minst sagt misstänkt. Det finns säkert mer bevis nu, för detta sa polisen samma dag som han häktades, på tisdagen om jag minns rätt. Så häktningen handlar inte om statistik, den handlar om obesvarade frågor.

Han anhölls i tisdags och häktades i fredags och dom hade fått fram mer bevis till häktningen
Citera
2019-11-24, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Självklart baseras inte en häktning på statistik, säger sig självt. Och spår efter bråk i en lägenhet om en av de två inblandade därefter är försvunnen, är ett ganska bra indicium.

Med "bråk i lägenheten" syftade jag på grannarnas vittnesmål om bråk i lägenheten. Det är också ett ganska bra indicium för att W har flytt lägenheten. Allt handlar om att hitta W, död eller levande. Annars ska ingen dömas för mord på henne, anser jag. Såvida inte obestridliga bevis finns mot honom.
Citera
2019-11-24, 10:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Jag kanske var otydlig förut, men självklart behövs bevis för att häkta någon och det är polisen och åklagaren som har bevisbördan (heter det så?) på sin sida.. alltså de måste ha kött på benen innan de kan häkta någon.

Det jag menar är att statistiken ger en fingervisning åt vart man ska leta efter MGM. Sen kan man självklart inte basera en utredning på statistik, utan de måste hittat bevis, men statistiken ger som sagt en start på vart man ska leta.

Polisen har ingen bevisbörda i den meningen att det är åklagaren som inför domstol skall visa att det finns skäl att häkta, polisen är en underleverantör av bevis.

Bevisbördan för polisens del ligger i ett försörja åklagaren med kunskap och fakta, och har ingenting med bevisbörda i häktningsframställan att göra, det ligger på åklagarens bord.
Citera
2019-11-24, 10:30
Medlem
oenophiles avatar
Angående hur besvärligt det skulle vara att avlägsna och frakta en 50 kg kropp; Vatchareeyas kropp blev delad inför transport. Hon var väldigt liten och nätt, ”som ett litet barn” enligt FUPen. Nu vet jag inte hur stor MGM var i det fallet, men han höll på med friluftsliv och skytte så helt otränad var han sannolikt inte.

Med detta vill jag ha sagt, att även om det fysiskt går att lyfta 50 kg så verkar det vara bökigt med döda kroppar.
Citera
2019-11-24, 10:32
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen har ingen bevisbörda i den meningen att det är åklagaren som inför domstol skall visa att det finns skäl att häkta, polisen är en underleverantör av bevis.

Bevisbördan för polisens del ligger i ett försörja åklagaren med kunskap och fakta, och har ingenting med bevisbörda i häktningsframställan att göra, det ligger på åklagarens bord.

Okej, inte så bevandrad inom det området. Tack för info!
Citera
2019-11-24, 10:33
Medlem
tomyhockeys avatar
Hittas inte kroppen och finns det inga spår i mgms lyan då tror jag en vanligt försvars advokat
kommer vinna målet . tycker mgm har inte sökt hjälp från advokaten Silbersky så mgm verkar kall och planerad rätt så väl
Citera
Medlem
Är det någon som har en annan teori än att det faktiskt är MGM som är skyldig?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla i tråden kan se att du svarar på frågor, och i samband med det blottar du ren och skär okunskap.

Helt rätt, polisen utreder och undersöker, men det innebär inte att polisen har med häktningen att göra, det är enkom en fråga för åklagare och domstol.

Försök inte att prata bort din smörja med ovidkommande nonsens. Alla kan se att du gör så.

Att säga att polisen inte har med häktningen att göra är ju helt absurt. Vad andra i tråden tycker om det vill inte jag uttala mig om, men du vet väl vad de tycker antar jag.
Citera
2019-11-24, 10:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Med "bråk i lägenheten" syftade jag på grannarnas vittnesmål om bråk i lägenheten. Det är också ett ganska bra indicium för att W har flytt lägenheten. Allt handlar om att hitta W, död eller levande. Annars ska ingen dömas för mord på henne, anser jag. Såvida inte obestridliga bevis finns mot honom.

Ponera att W mobiltelefon tappade kontakt med nätet just där MGM bostad ligger och har där efter inte varit uppkopplad mer.

Lägg därtill vittnesmål om bråk.

Summan blir ett indicium som talar för att något hände W i MGM bostad.

Summan blir för normalförnuftiga inte att W flydde lägenheten och gömmer sig i ett hus med gröna dörrar.
Citera
2019-11-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Kanske har polisen frågat den närmaste familjen om Wilma kan ha haft ihop det med någon annan kille. Familjen säger då att Wilma inte är en sån flicka, och så nöjer sig polisen med det.
Wilma bodde inte längre hemma, så hon kan ha ändrat sitt beteende under tiden hon var tillsammans med T. Han eller hon kan ha fått andra intressen och vuxit ifrån varandra. Hon kan ha träffat nån ny som familjen inte kände till. Svartsjuka har nämnts.
Citera
2019-11-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Som polisen sa från början: han är misstänkt för mord för vad han INTE säger. Han säger att han inte vet var Wilma är trots att hon bodde hos honom. Det är minst sagt misstänkt. Det finns säkert mer bevis nu, för detta sa polisen samma dag som han häktades, på tisdagen om jag minns rätt. Så häktningen handlar inte om statistik, den handlar om obesvarade frågor.

Häktningen handlar om att man har konkreta bevis för att häkta på "sannolika skäl" för "mord". Mest troligt är att man har blodspår från flickan i pojkvännens lägenhet och/eller bil. Frågan är bara om det räcker för att döma honom om man inte hittar kroppen. Det slumpmässiga sökandet tyder på att man inte har något spår från mobilnätet. Man har troligen inte heller något vittne av betydelse, som tex sett när kroppen fraktats iväg. Blodspåren kanske räcker för häktning men det är troligen inte tillräckligt för fällande dom. Svårt att "utom rimligt tvivel" bortse från möjligheten att hon skadat sig själv när hon var i lägenheten. Vill ni som skriver här verkligen hjälpa till så ta på er stövlarna och ge er ut att leta tillsammans med oss andra!
Citera
2019-11-24, 10:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Angående hur besvärligt det skulle vara att avlägsna och frakta en 50 kg kropp; Vatchareeyas kropp blev delad inför transport. Hon var väldigt liten och nätt, ”som ett litet barn” enligt FUPen. Nu vet jag inte hur stor MGM var i det fallet, men han höll på med friluftsliv och skytte så helt otränad var han sannolikt inte.

Med detta vill jag ha sagt, att även om det fysiskt går att lyfta 50 kg så verkar det vara bökigt med döda kroppar.

Sen är det en stor skillnad att ex bära något 10-15 meter och att bära något en längre sträcka. Att själv bära en kropp ur lägenheten är absolut inte omöjligt men omständigt. Du ska öppna dörren, stänga dörren och samtidigt oroa sig för alla grannar som kan kika ut i något titthål. Sen ska du till en eventuell bil och öppna den genom att antingen lägga ner kroppen eller öppna bildörren/bagage medans man bär kroppen. Många kan säkert vittna om att det är det kan vara tungt att bära nån omonterad bokhylla från IKEA som kanske väger 30-40 kg och det har kanske inte med vikten att göra utan mer att den kan vara otymplig, svårt att få grepp. En död person kan jag tänka mig är mycket svårare att bära än en levande och det finns ju en anledning till att många styckar kroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in