Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Jag menar fortfarande på att det inte är lätt, som jag skrev. Möjligt? Ja det är klart, det såg vi med Kim Wall. Men långt ifrån lätt skulle jag säga.
För att återgå. Bjursjön känns som en jävla aktuell plats att ta ut dessa hundar på, förutsatt att brända kläderna i närheten har koppling till detta fall.
Absolut är det en hotspot liksom hela området där, Dynamitbackerundan som sagt.
Sök med hund runt sjön, ingen markering, sök med hund över sjön.
Dock lämpligt att det går några dygn så att doft hinner att börja utsöndras och nå ytan.
Nja, ett hav är ett hav, tar längre tid att söka av ytan, men någonstans kommer doften upp till ytan, så en liten sjö är klart snabbare att söka av än södra Öresund.
Vindförhållanden är en viktig faktor att räkna med. Klart fördelaktigare över en liten inlandspöl än öppet hav.
EDIT;
Apropå eldning och likdoft.
Mycket kan jag om hur hunden fungerar och vad den klarar av, dock har jag en lucka vad gäller förmågan att känna likdoft där föremål som har varit behäftade med likdoft bränns.
Med tanke på att brandhärdshundar(brandhundar) lärs upp att hitta och markera rester av brandfarliga vätskor och annat, och att de efter en brand i aska och bråte kan hitta detta och på så vis påvisa var en anlagd brand startade och vad som sannolikt användes för att få igång branden, så är jag öppen för att likhundar kanske kan känna likdoft i askan efter föremål som har varit behäftade med likdoft.
Om någon vet, berätta gärna.