2019-11-18, 21:08
Medlem
Gnagarn85s avatar
Hej,

Har några tavlor att sätta upp i betongvägg, men det funkar inte med vanliga betong-tavelkrokar. Då själva fästet sitter 2.3mm ut från väggen.

Köpte en betongspik som skulle funka för betong på Claes Olsson men krökte sig direkt. I efterhand kanske den kändes lite tunn.

Har ni tips på spik som skulle funka i hårdbetong? Kollat på några grövre spikar som är 40mm, det innebär att endast kommer 1.7mm sitter i väggen dock.

Ganska lätta Ikea-tavlor fyi.

Förslag?

Värsta fall så sätter jag plugg och skruv..
Citera
2019-11-18, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagarn85
Hej,

Har några tavlor att sätta upp i betongvägg, men det funkar inte med vanliga betong-tavelkrokar. Då själva fästet sitter 2.3mm ut från väggen.

Köpte en betongspik som skulle funka för betong på Claes Olsson men krökte sig direkt. I efterhand kanske den kändes lite tunn.

Har ni tips på spik som skulle funka i hårdbetong? Kollat på några grövre spikar som är 40mm, det innebär att endast kommer 1.7mm sitter i väggen dock.

Ganska lätta Ikea-tavlor fyi.

Förslag?

Värsta fall så sätter jag plugg och skruv..
Finns plugg för spik till betongväggar, de är lite hårdare plast än vanliga träplugg. Visst får man förborra men sen sitter det där. Kört mycket innan för att få upp elkablar på väggar och även rör. Riktigt bra när man har porösa väggar...

https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/plugg/spikplugg
Typ de gula och vita har jag använt, sen finns det grövre med spik och plugg ihop.
Senast redigerad av beaver_se 2019-11-18 kl. 21:42.
Citera
2019-11-18, 22:24
Medlem
Jofs avatar
Betongborr, borrhammare med speciella borrar.
Försökte med en vanlig borrmaskin med slagborr alternativet. Gick inte fick köpa en speciell borrmaskin, med speciella borrar.
Antagligen finns det olika typer av betongväggar. Denna var tuff. Mina vanliga borrar blev glödheta.

Man kan antagligen hyra en sån borrmaskin. Har inte haft någon användning för just den maskinen sen. Dyrt för 5 hål.
Citera
2019-11-19, 09:46
Medlem
Brochets avatar
Det kan ju funka med en tavelkrok som du tejpar upp.
Citera
2019-11-19, 10:09
Medlem
Jag använder dessa för mina ikea tavlor funkar väldigt bra.
https://www.clasohlson.com/se/Sj%C3%A4lvh%C3%A4ftande-spikar-Tesa,-vita/p/41-5007?gclid=CjwKCAiAws7uBRAkEiwAMlbZjlRLBm0CAU2iNzj 5QD-o-nVYvN3bozIOf5kVE89RTg50robrwmD02hoCWkYQAv D_BwE
Citera
2019-11-19, 16:55
Medlem
Gnagarn85s avatar
Tack för svar! @Nookie de såg bra ut men det landar isf på 300+kr då det handlar om 12 tavlor. Kör på plugg och skruv, så hyr jag borrmaskin på Hygglo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in