2019-11-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det finns ju en lösning om man är rädd för SD-baciller och det är att släppa fram en ren SD-regering. M och KD har då samma roll som C idag, man förhandlar om budget och allt annat men är fortfarande opposition i den meningen att man förbehåller sig rätten att fälla regeringen om de börjar bygga koncentrationsläger.

Jag tror denna lösning är attraktivt för Kristersson som för allt i världen inte vill ha med SD att göra. Hade Sonesson varit partiledare så hade detta bara varit att glömma. Då hade det blivit koalitionsregering och nu kör vi så det ryker, men så länge som Kristersson leder partiet så ser den här lösningen rätt så sannolik ut.

Då tappar (M) officiellt rollen som regeringsbildare. Den kommer de inte släppa frivilligt. Nej, släpper de fram en (SD) regering så är det för att de tror att det kommer att bli fiasko vartefter väljarna återvänder till dem själva.

Skall (SD) sätta sig i en regering så får det vara en regering som har majoritet med tillräcklig marginal för att tåla att ett par Ruinfeldt-aktivister hoppar av och blir vildar.
2019-11-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Då tappar (M) officiellt rollen som regeringsbildare. Den kommer de inte släppa frivilligt. Nej, släpper de fram en (SD) regering så är det för att de tror att det kommer att bli fiasko vartefter väljarna återvänder till dem själva.

Skall (SD) sätta sig i en regering så får det vara en regering som har majoritet med tillräcklig marginal för att tåla att ett par Ruinfeldt-aktivister hoppar av och blir vildar.
Jag håller med om det fetade. Jag tror att Kristersson kan tänka sig att satsa allt på ett kort. Släpp fram SD till makten och låt dem göra bort sig så är Moderaterna återigen det enda riktiga högerpartiet och SD är lika mycket historia som Ny Demokrati.

Det andra möjliga utfallet, och det som jag hoppas på, är att när folk får se vad högerpopulism innebär i praktiken så blir det inte 25 procent i nästa val utan 45 procent och SD blir det nya Fidesz som regerar ohotat i femton år, men denna möjlighet tror jag inte att Kristersson räknar med.
2019-11-16, 15:45
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Jag håller med om det fetade. Jag tror att Kristersson kan tänka sig att satsa allt på ett kort. Släpp fram SD till makten och låt dem göra bort sig så är Moderaterna återigen det enda riktiga högerpartiet och SD är lika mycket historia som Ny Demokrati.

Det andra möjliga utfallet, och det som jag hoppas på, är att när folk får se vad högerpopulism innebär i praktiken så blir det inte 25 procent i nästa val utan 45 procent och SD blir det nya Fidesz som regerar ohotat i femton år, men denna möjlighet tror jag inte att Kristersson räknar med.
Med den splittring som redan finns i de tilltänkta samarbetspartierna M och KD vore politisk harakiri att släppa fram Åkesson som statsminister. Tror inte det kan och kommer ske de närmaste valen utan det mest sannolika är att M och KD bildar regering med SD som stödparti i utbyte mot att SD får rejält inflytande över i första hand inv.politiken och andra profilfrågor. SD själva ser pragmatiskt på regeringsfrågan och sneglar utan tvekan på den modell som Dansk Folkeparti med framgång tillämpade i Danmark under många år.
2019-11-16, 15:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Men jösses, abortgrejen var ju en chock för många, även mig.
Det var som att bli kastad in i det republikanska gökboet i USA med kärringar och gubbar som står utanför kliniker och buar ut den som kommer för att göra abort och som skriker mördare.
Man tänkte att fuck, får man den sunkiga skräcken med på köpet om man röstar SD. Nej, nej, nej.
Nu röstade jag SD ändå, men detta kan verkligen inte varit en skön grej för de som skulle rösta SD första gången.
Alla mina bekanta som tänkte rösta SD tyckte detta var riktigt osmakligt.
Jag och de flesta SD-röstare jag känner kommer från sossehållet, vi tycker så klart att det är lite trist att behöva rösta höger ut, men det har vi redan räknat in som ett nödvändigt ont för länge sedan, det är långt underordnat det haveri Sverige nu genomlider.
Jag tror ändå att båda faktorerna spelade in samtidigt på SD:s nedång under sommaren 2018. Abortgrejen definitivt, plus den tydliga högerpositioneringen var inga dragplåster.

Det är ju också en kampanjfråga. Ett samlat och enat etablissemang mot SD. Sju partier, statens TV och radio. Alla större medier och en massa små lokalmedier. Samnytt och Fri Tider tog sida för AfS och kampanjade mot SD. Ja och LO så klart. Alla kändisar i alla möjliga branscher. T.o.m. hyresgästföreningen gick ut och sa att SD ville ha marknadshyror och hela media körde det narrativet fast det var en lögn (Nu kanske S inför det istället). T.o.m. luttrade SD blev överväldigade av kampanjen och propagandan de sista veckorna. Samtidigt som Klimatet gjordes till en huvudfråga av media trots att det var typ 8e viktigaste frågan för väljarna. Sedan lovade S extra semestervecka och ringde till alla migranter i de socialdemokratisk utsatta områdena. SDs opinionssiffror skrämde etablissemanget så att de kraftsamlade. Tillsammans sänkte de SD 5 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Frågan var idiotisk att ta upp inför ett val det tror jag vi alla är överens om? Jag ser egentligen fler problem än möjligheter med en sån här fråga, det är typiskt en sån sak som BORDE tagits upp när man redan sitter vid makten.

Sprid inte regimens lögner. SD tog aldrig upp det utan fienderna hittade det i SDs program och tog upp det. Då blev SD tvungna att förklara och försvara det vilket inte gick bra. Det är lite som "essens"-tjafset. Knepiga skrivningar med ett språkbruk som bara SD använder och därför är omöjligt att försvara.

Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Dessa "banbrytande" opinionsmätningarna är ju intressanta,
Det borde ses som en fingervisning snarare än en vinst (eller förlust, beroende på vilket parti man känner tillhörighet till).

OI viktar och räknar på en massa vis, självfallet tar de även hänsyn till valdeltagande etc. Antalet svarande är inte den viktigaste parametern utan urval och representativitet på gruppen. Och viktningar. Alla institut gör detta. Olika bra och dåligt. Det är detta hela tråden handlar om.

Citat:

Jag tror inte Kristersson tror det är möjligt. Att jämföra med ND som satt i riksdagen 3 år och SDs 12 år vid nästa val. SD har 31 000 medlemmar och en stark lokal organisation. Det finns helt enkelt ingen likhet mellan ND och SD organisatoriskt. ND liknar mer F! i robusthet. SD har också byggt upp sina egna informationskanaler så att de blir allt mer oberoende av MSM.
2019-11-16, 16:19
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Du gillar bara tanken av att se en kvinna på tronen..

EBT har inte en chans.. Hon härmar ju bara Åkesson.
Varför ska kopior ta platsen? När vi har originalet på plats??

Varför? – För att det är strategiskt optimalt. Det får vara nog med symbolpolitik, Det viktiga är inte vem som sitter som statsminister i en framtida konservativ koalition, utan hur mycket & snabbt en sådan koalition kan få uträttat.

Det är betydligt svårare att utmåla EBT som en dödsknarkarnazist än JÅ. Mer precist, feministerna, dvs hela PK-träsket, får betydligt svårare att motarbeta en regering med den första kvinnliga statsministern (EBT) vid rodret. I annat fall skulle jag gissa på att vi kommer få se stora demonstrationer där yrkesdemonstranter och PK-aktivister skapar kaos mer eller mindre varje dag under en oöverskådlig tid.
Dessutom skulle det även bli lättare att bilda breda koalitioner (läs stoppad invandring & återvandring) med lång livslängd om EBT istället för JÅ satt som statsminster.

Den snabbaste vägen mellan två punkter är inte alltid en rät linje, i synnerhet inte om sagda räta linje går genom en mur av idioter.
Senast redigerad av vanartad 2019-11-16 kl. 16:24.
2019-11-16, 17:33
Medlem
HejaFinlands avatar
I oktober hade alla OI SD över 20 %, jag tror det är första gången någonsin? (Crispy har jag rätt?) Vad är nästa milstolpe? Inget institut under 25 %?

Skall vi spekulera i vilket som blir det lägsta resultatet i november? Just nu Sifo på 23 %. I oktober var Novus lägst på 20,5 %. 2,2 % lägre än Sifo. Ingen demoskop.

Jag gissar att Novus hämtar upp sig lite och lägsta institut i november blir 21,5 %.
2019-11-16, 17:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Varför? – För att det är strategiskt optimalt. Det får vara nog med symbolpolitik, Det viktiga är inte vem som sitter som statsminister i en framtida konservativ koalition, utan hur mycket & snabbt en sådan koalition kan få uträttat.

Det är betydligt svårare att utmåla EBT som en dödsknarkarnazist än JÅ. Mer precist, feministerna, dvs hela PK-träsket, får betydligt svårare att motarbeta en regering med den första kvinnliga statsministern (EBT) vid rodret. I annat fall skulle jag gissa på att vi kommer få se stora demonstrationer där yrkesdemonstranter och PK-aktivister skapar kaos mer eller mindre varje dag under en oöverskådlig tid.
Dessutom skulle det även bli lättare att bilda breda koalitioner (läs stoppad invandring & återvandring) med lång livslängd om EBT istället för JÅ satt som statsminster.

Den snabbaste vägen mellan två punkter är inte alltid en rät linje, i synnerhet inte om sagda räta linje går genom en mur av idioter.

SD måste kräva posterna som migrationsminister, justitieminister och inrikesminister.
2019-11-16, 18:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De flesta som röstar på SD är som sagt före detta socialdemokrater. De som gått från moderaterna är också ännu äldre före detta sossar som under Reinfeldt valde att gå till M, men nu till SD. Vi talar om blåa och konservativa sossar. Det socialdemokratiska partiet som existerar idag är inte socialdemokratiskt. Den siste som ibland tillät sig säga att arbetarkollektivet utgör basen för svenska samhällets väl och ve var Göran Persson. Med Mona Sahlin har man helt lämnat det konceptet. Till och med LO ratar dem som man ska företräda.

SD bör akta sig för att ha med S att göra. Väljarna som SD nu fått tog det avgörande steget trots den stora stigmatiseringen. Tycker man ska förvalta det förtroendet. Bygg hellre upp en egen sorts socialdemokrati som är kompatibel med KD och M. Med SD kan M också sola sig i glansen med arbetarkollektivet. M har alltid varit rädd för att stöta sig med dem, men nu behöver man inte det.

Ja, men läser man den här tråden kan man få en något skev uppfattning. Man kan nästan tro att SD-ledningen går på vad vissa skriver på Flashback vilket jag anser inte vore särskilt lyckat.

Och ja, Göran Persson hade få problem att prata om problematik som t ex den ökande bidragsturismen som han kallade det. Något dagens S inte verkar se som något särskilt problem trots att det helt tillintigör partiets politik och utöver det dessutom gör partiet irrelevant (som socialdemokratiskt). Man kan inte vara sosse idag och rösta på S, det är som att vara sosse och rösta för mindre socialdemokrati.

SD verkar ta alltmer lätt på att bygga något nytt socialdemokratiskt. Tramset om abortfrågan och att närma sig M på tok för mycket fick högst förmodligen många typiska sossar att inte rösta på SD i valet 2018. Reinfeldtarna och M kan knappast av denna skara ses som goda samarbetspartners utan snarare som en typ av nödvändigt ont. Som pragmatisk mittenväljare hyser jag knappast någon typ av förhoppningar om några av dessa DÖ-partier utan betraktar alla dessa som det socialdemokratiska samhällsbyggets fiender och som ett direkt hot mot det som många känner igen och tycker är bra med landet Sverige.

SD bör annars framförallt akta sig för att närma sig något parti. Om man tycker lika i något så visst, annars inte. Det är trots allt SD som håller i taktpinnen för tillfället och även om så inte var fallet vill förmodligen få rösta på något som inte tydligt har det arbetande folkets intresse som grund (dvs som alla andra partier). Det behövs ingen ny blek kopia av något.
2019-11-16, 18:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Men jösses, abortgrejen var ju en chock för många, även mig.

Det var som att bli kastad in i det republikanska gökboet i USA med kärringar och gubbar som står utanför kliniker och buar ut den som kommer för att göra abort och som skriker mördare.

Man tänkte att fuck, får man den sunkiga skräcken med på köpet om man röstar SD. Nej, nej, nej.

Nu röstade jag SD ändå, men detta kan verkligen inte varit en skön grej för de som skulle rösta SD första gången.

Alla mina bekanta som tänkte rösta SD tyckte detta var riktigt osmakligt.

Jag och de flesta SD-röstare jag känner kommer från sossehållet, vi tycker så klart att det är lite trist att behöva rösta höger ut, men det har vi redan räknat in som ett nödvändigt ont för länge sedan, det är långt underordnat det haveri Sverige nu genomlider.

Jag tror ändå att båda faktorerna spelade in samtidigt på SD:s nedång under sommaren 2018. Abortgrejen definitivt, plus den tydliga högerpositioneringen var inga dragplåster.

Jag har alltid röstat S men i senaste valet blev det SD. Mest pga att jag är missnöjd med S invandringspolitik. Den har blivit för extrem. Ångrar nu att jag inte gick över till SD tidigare. Jag tror det är viktigt för oss som kommer från S att inte SD går ännu mer höger ut. Jag har fortfarande kvar hjärtat i S. Ibland är jag tveksam över vad SD ska kunna göra för att få ordning på röran i landet. Frågan är om inte skadan redan är alltför stor. Man kanske måste vara lite realistisk och inte förvänta sej att SD ska kunna göra allting bra igen. Drömmen om det tidigare Sverige kanske förblir en dröm.
2019-11-16, 18:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD måste kräva posterna som migrationsminister, justitieminister och inrikesminister.
Helt enig.
Jag ser det dock som suboptimalt om SD kräver statsministerposten, då detta kostar mer än det smakar eftersom SD sannolikt skulle få igenom mer av sin politik om de avstod från statsministerposten av tidigare nämnda skäl.
2019-11-16, 18:39
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har alltid röstat S men i senaste valet blev det SD. Mest pga att jag är missnöjd med S invandringspolitik. Den har blivit för extrem. Ångrar nu att jag inte gick över till SD tidigare. Jag tror det är viktigt för oss som kommer från S att inte SD går ännu mer höger ut. Jag har fortfarande kvar hjärtat i S. Ibland är jag tveksam över vad SD ska kunna göra för att få ordning på röran i landet. Frågan är om inte skadan redan är alltför stor. Man kanske måste vara lite realistisk och inte förvänta sej att SD ska kunna göra allting bra igen. Drömmen om det tidigare Sverige kanske förblir en dröm.

Denna är nog viktig att komma ihåg. Även om SD mirakulöst skulle få ihop en egen majorotetsregering så är man naiv att tro att en mandatperiod skulle räcka att rätta till allt. I slutet av nr 2 med SD vid makten kan man realistiskt kanske vänta sig att det gett resultat, och då ändå med en del kvar att önska.

Detta är nog deras största tveeggade svärd just nu. Så länge de inte sitter vid makten hjälper det dem, men sånt fort de gör det kommer klockan ticka då detta jobbar emot dem. Tidigare i tråden beskrivet som 'oskuldsfördelen'.
2019-11-16, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Då får ju de som är mer sossiga engagera sig i partiet, medlemskap, delta i aktiviteter, ställa upp till förtroendevalda positioner. Men jag kan intyga att ni finns i partiet. SD är sossiga, de hatar bara S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in