men de avspeglar givetvis inte därmed vad "svenska folket" faktiskt hade röstat fram. Detta gäller speciellt Demoskop's undersökning. För det första var det bara
n=2048 som svarade på ett online survey questionnaire, för det andra fick de tre följande frågor:
“Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?” Om respondenten inte uppger parti får de följdfrågan: ”Vilket parti lutar det mot?” och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan ”Vilket parti tycker du är minst dåligt?” I redovisningen slås dessa tre frågor samman för att visa resultatet av partisympatierna om det vore val till riksdagen idag.
https://demoskop.se/aktuellt/valjarbarometern-november-2019/
Bara för att någon väljer SD i den tredje frågeställningen kan man inte likställa det vid ett faktiskt val av parti och det känns då lite märkligt att peka på detta resultat som fakta. Dessutom får man inte bortse från att dessa små undersökningar svänger kraftigt beroende på utomliggande och högaktuella orsaker, en anledning kan vara skjutningarna i Malmö som ägt rum de senaste veckorna. Till sist ser jag inte i vilka regioner som de tillfrågade är bokförda. Igen, är det en större andel i Malmö-trakterna som fått rösta kan det också komma att påverka, då de är närmast påverkade av dessa aktuella händelser. Att urvalet är "pre-stratifierat" säger inte så mycket om vilka grupper som faktiskt fick svara på enkäten.
Jag säger inte att deras undersökningar är helt värdelös och tom på insikter, det kan vara användbart för att få en
vag uppfattning om en stor populations opinion. Vid riksdagsvalet år 2018 var det 7 268 000 svenska folkbokförde medborgare som hade röstätt (
källa), med ett valdeltagande på 87,2%, alltså röstade 6 337 696 personer (
källa). Om vi skulle anta att det är lika många som skulle rösta i riksdagsvalet 2022, med en confidence level på 95%, så är det ca 2,17% felmarginal (margin of error) i denna undersökning som de helt sonika inte har nämnt. (För att snabbt och lätt göra denna uträkning och kanske inte har tillgång till z-score, StdDEVs, osv, är
denna sida helt okej.)
Igen, jag säger inte att det är en dålig undersökning, bara att man borde ha i dessa faktorer i åtanke när man talar om dessa mindre opinionsmätningar. Det är inte en 100% korrekt avspegling av verkligheten.
Sifo är mycket mer tillförlitlig där de uppenbarligen använder sig av
n=20 000 vilket såklart ger en
väldigt låg margin of error. Men, även där blir många påverkade av högaktuella externa faktorer, snarare än långsiktiga och politiska värderingar.
Disclaimer:
Detta långa babbel är bara vad jag tänkte på när jag hörde nyheterna där de blint använde sig av Demoskop's mätning, utan att diskutera det relativt knappa deltagandet. Jag antar att media på något vis försöker belysa hur "farligt många" som röstar på SD idag. Ärlig talat tycker jag att det är ganska ointressant med dessa mätningar som i slutändan faktiskt aldrig stämmer, men jag reagerade just på denna för att den framställdes så "farlig" (i massmedias ögon såklart). Det jag läser ut är bara att det de tillfrågade innehar ett generellt missnöje och att man känner sig osäker, eller rentav rädd, vilket antagligen är grundat i den senaste tragiska våldsvågen som skett i Sverige.