Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Ingen ifrågasätter SD skuld i affären däremot är det en del i tråden som försöker få det till att Lena inte hade någon skuld (i affären och gentemot HD). Det är därför skribenter som exempelvis sno skriver om att även Lena hade skuld (i affären och gentemot HD, inte i mordet!).
Du förstår väl att sno inte menar att det är enbart Lenas fel att affären inleddes? De var båda vuxna som tog ett aktivt beslut att påbörja något som skulle såra många människor.
Nu är jag väldigt säker på att sno kan svara för sig själv.
Sno pratar faktiskt i termer av att Lena "raggar".
När man hamnar i den här diskussionen om
vem som är värst, så är man helt fel ute. Det har ingenting med mordet att göra.
Nu tror jag att det är SD som är skyldig, så då faller det helt. Jag tror inte att SD mördade L*ena för att hon var pastor (eller inte) och att hon var otrogen med honom. Inte heller tror jag att han mördade henne för att han tyckte att hon var dum mot HD genom otroheten eller att hon var dum mot hans barn.
Jag tror inte heller att det finns någon som skulle kunna ha ett sådant motiv som inte är vid det här laget synad i sömmarna.
HD är just nu misstänkt, så vi får se var det slutar.
--------------------------------------------------------
En passus.
Sno förminskar SDs ansvar genom att förklara hans otrohet så här:"
Det är väldigt tråkigt, men det händer relativt ofta. Det där med ”i nöd och lust” är väldigt få som tar på allvar. Man bara säger så av gammal vana och gifter sig i kyrkan i brist på bättre lokal."
Medan L*enas del är :
"Om man däremot inte ens kan lita på en pastor så att hon inte försöker ragga upp ens man medan man själv är sjuk.. då har världen blivit riktigt galen. Då kan man inte lita på någon.."
Sedan vet jag inte vem sno tror har utfört mordet eller varför det har skett.
Det har en stor betydelse för varför man anser det viktigt att utmåla L*ena på det sätt som han gör.
Jag skulle vilja säga att om SD är den skyldige, så är det hemskt att försvara det beteende SD har haft, genom att sexuellt flörta helt öppet på simklubben, sexuella anspelningar till barnens kompisars mammor, att vara otrogen och att trakassera, hota och slutligen mörda sin älskarinna. Ljuga och leva livet som att det handlade om bullar och caher som att inget har hänt.
Ingen hedersvärd man i mina ögon.
L*enas brister är ingenting, ingenting i förhållande mot vad denna man har förstört för evigt, i generationer, för många, många människor, inklusive sin egen familj och barn.
Hur man kan ens släta över en misstänkt persons del i att det slutade i ett brutalt mord, ja det är något jag inte kan förstå. Om man inte tror att SD är mördaren, utan någon inom kyrkan är ansvarig för mordet kanske? Eller möjligen om man själv är inblandad som någon part på SDs sida, har själv en familjemedlem som har mördat, eller själv mördat. Då kan de egna försvaren gripa in, för att lindra den egna plågan.