2019-11-15, 05:21
  #83485
Medlem
Ladies and gentlemen...

Aftonbladet brings you the grand premiere of the Aftonbladet+Demoskop collaboration...

Hold on to your hats, your hair pieces and any loose Lena Mellin flab...


Historisk mätning: Nu är SD störst i Sverige

SD 24,0 (+1,1) <— king!
M 17,8 (-1,7) <— ooops! Skulle behållit Reinfeldt i munkorg och tvångströja
KD 7,6 (+1,0) <— återhämtning på gång efter lyckat riksting?

S 22,2 (-0,9) <— Nu på allvar under Juholt
MP 4,8 (-0,2) <— suck... dö nån jävla gång
C 7,7 (-0,6) <— minskar igen, trevligt trevligt
L 3,9 (+/-0) <— förut betydde L under 3,9 att den teoretiska majoriteten bestående av M+KD+SD+L rasade ihop. Nu behövs inte L längre.

V 9,8 (+1,2) <— Idiotin lever stark där ute på flanken

Övriga 2,2 (+0,1)

M, KD, SD: 49,4 <— Egen riksdagsmajoritet (JÖK+V = 48,4, egentligen 44,5 eftersom L 3,9 ska räknas bort)

S, MP, C, L: 38,6 <— Förstå att detta är vad regeringen skrapar ihop EFTER att ha snott halva alliansen!

Återanvänder denna från 18/10:
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För i så fall finns ju möjligheten till det roligaste som hänt i OU-väg kanske någonsin. Nämligen att den där Demoskopmätningen där SD seglar förbi S för första gången hos ett annat OU än Sentio/YouGov sammanfaller med Demoskops premiär i Aftonbladet.Jag ser liksom framför mig hur de sitter beredda i Aftonbladet morgon-TV med champagne, serpentiner och en lång trumvirvel, sen kommer det upp på tavlan "SD 24,1 / S 22,7". Det blir knäpptyst utom en ensam vissen flärp som nån blåser i. Stor mikrofon uppstucken i ansiktet på Anders Lindberg. "Hur känns det?"
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-15 kl. 06:05.
2019-11-15, 05:52
  #83486
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ladies and gentlemen...

Aftonbladet brings you the grand premiere of the Aftonbladet+Demoskop collaboration...

Hold on to your hats, your hair pieces and any loose Lena Mellin flab...


Historisk mätning: Nu är SD störst i Sverige

SD 24,0 (+1,1)
M 17,8 (-1,7)
KD 7,6 (+1,0)

S 22,2 (-0,9)
MP 4,8 (-0,2)
C 7,7 (-0,6)
L 3,9 (+/-0)

V 9,8 (+1,2)

Övriga 2,2 (+0,1)

M, KD, SD: 49,4
S, MP, C, L: 38,6

Återanvänder denna från 18/10:


Trevliga nyheter, blir intressant och se hur Aftonbladet och övriga media hanterar mätningen nu när SD är större än S i ett "etablerat" opinionsinstitut. Lär komma diverse artiklar om att S nu är omsprunget av SD samt olika förklaringsmodeller för hur det kunde bli så.
2019-11-15, 06:01
  #83487
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Trevliga nyheter, blir intressant och se hur Aftonbladet och övriga media hanterar mätningen nu när SD är större än S i ett "etablerat" opinionsinstitut. Lär komma diverse artiklar om att S nu är omsprunget av SD samt olika förklaringsmodeller för hur det kunde bli så.

Mellin är ju redan på hugget: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/K3XJve/lofven-och-kristersson-ar-for-daliga

M fortsätter att rasa, det är nog dags för herr Kristersson att bestämma sig och välja sida snart. Hans tuffa uttalanden räcker tydligen inte.

Helt galna siffror, men knappast förvånande med tanke på hur det ser ut i landet.
2019-11-15, 06:04
  #83488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ladies and gentlemen...

Aftonbladet brings you the grand premiere of the Aftonbladet+Demoskop collaboration...

Hold on to your hats, your hair pieces and any loose Lena Mellin flab...


Historisk mätning: Nu är SD störst i Sverige

SD 24,0 (+1,1) <— king!
M 17,8 (-1,7) <— ooops! Skulle behållit Reinfeldt i munkorg och tvångströja
KD 7,6 (+1,0) <— återhämtning på gång efter lyckat riksting?

S 22,2 (-0,9) <— Nu på allvar under Juholt
MP 4,8 (-0,2)
C 7,7 (-0,6) <— minskar igen, trevligt trevligt
L 3,9 (+/-0) <— förut betydde L under 3,9 att den teoretiska majoriteten bestående av M+KD+SD+L rasade ihop. Nu behövs inte L längre.

V 9,8 (+1,2)

Övriga 2,2 (+0,1)

M, KD, SD: 49,4 <— Egen riksdagsmajoritet (JÖK+V = 48,4, egentligen 44,5 eftersom L 3,9 ska räknas bort)

S, MP, C, L: 38,6 <— Förstå att detta är vad regeringen skrapar ihop EFTER att ha snott halva alliansen!

Återanvänder denna från 18/10:
Ja, det är bara att gratulera SD och Jimmie! Och dig för lyckade spådomar!

Diskussionen i tråden den senaste månaden har dessutom legat i linje med detta resultatet.

S fortsätter att tappa till SD. M ser ut att tappa till SD. S ser ut att även tappa något till V.

Då blir frågan. Kommer Löfven och S fortsätta marschen mot det politiska slukhålet. Eller kommer man att hitta på någonting? Som att Löfven avgår.
2019-11-15, 06:19
  #83489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Ja, det är bara att gratulera SD och Jimmie! Och dig för lyckade spådomar!

Diskussionen i tråden den senaste månaden har dessutom legat i linje med detta resultatet.

S fortsätter att tappa till SD. M ser ut att tappa till SD. S ser ut att tappa något till V.

Då blir frågan. Kommer Löfven och S fortsätta marschen mot det politiska slukhålet. Eller kommer man att hitta på någonting? Som att Löfven avgår.
Svår fråga. Jag tror det är dåligt för den allmänna utvecklingen mot rätt håll att det går så pass dåligt för M. Partier som S och L tittar inte på SD som förebild, de observerar M för att se hur det går när man går all-in med nya invandringsrestriktiva förslag nästan varje dag. Bara den här veckan har vi haft skrotad Ebo, strypt arbetskraftsinvandring och ett fempunktsförslag för att nå volymmålet om 70% minskning. Det är inte längre ”SD light” vi snackar om, snarare i många avseenden i paritet med SD men med skillnaden att M kommer med hårda konkreta förslag där SD är mer diffusa om hur saker ska uppnås egentligen. Resultat: M får ingen utdelning alls, minskar nära 2 PE.

Inom både S och L finns krafter som vill dra åt varsitt håll. När de ser hur hopplöst det är för M att lyfta så kan krafterna som drar åt PK-håll säga ”titta! Det är ingen idé. Man röstar på originalet inte kopian. Härma SD var visst en återvändsgränd”. Och det är illa eftersom Sverige behöver att HELA politiska landskapet flyttas åt rätt håll. Just nu ger utvecklingen istället Anders Lindberg rätt, då han hela tiden drivit tesen att SD bara ökar ännu mer om andra närmar sig, medan andra har invänt nejdå, titta hur MP stannade vid 5% när alla andra partier blev miljömedvetna.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-15 kl. 06:25.
2019-11-15, 06:22
  #83490
Medlem
Det intressanta blir om 22,2 är tillräckligt för att sätta igång paniken hos sossarna. Det här är lägre nivåer än Juholts sämsta noteringar och då var paniken total.

Och den här gången krävs det helt andra åtgärder än att byta partiledare. Ingen tror att någon annan ledare skulle mer än marginellt påverka siffrorna. Vad som krävs är att S lämnar Jöken och går i opposition. Det skulle leda till extraval och att högern tar makten men det är nog det enda som kan stoppa raset.

Under 20 procent i februari är en möjlighet och då ligger SD på 26.
2019-11-15, 06:35
  #83491
Medlem
En sak om M också. Jag tror det vi ser nu är en fördröjd Reinfeldt-effekt. Det är först nu som M-väljarna börjar känna det Reinfeldt-hat som vi andra började känna runt 2008-12. Den helt dominerande kritiken mot Reinfeldt bland M-väljarna var länge att han hade avgått på valnatten. För alla oss andra så var detta det enda bra han gjort, och det börjar nu också M-väljarna inse.

Det är bara att läsa kommentarerna på det bisarra klipp från Svenska mässan som cirkulerade igår. Många skriver att de en gång såg upp till Reinfeldt men nu inte förstår hur de tänkte.
2019-11-15, 06:37
  #83492
Medlem
Där kom den... 22.2% vs 24% är god marginal

Citat:
Historisk mätning: Nu är SD störst i Sverige
Aftonbladet/Demoskop: Partiet går om S för första gången


Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/e8Rp6g/historisk-matning-nu-ar-sd-storst-i-sverige

Lena Melin gör en bra analys
Citat:
Jimmie Åkesson och hans partivänner har nämligen hittat något som Löfven och Kristerssons partier har tappat. De tar upp och gör politik av frågor som människor pratar och, i alla fall delvis, upplever som problem.

Det har handlat om invandringen, migrationen och det gäller just nu brottsligheten. SD var först på bollen, S och M kom lommandes efter. Men ofta tycker man, inte bara som väljare, att originalet är bättre än kopian
2019-11-15, 06:43
  #83493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Trevliga nyheter, blir intressant och se hur Aftonbladet och övriga media hanterar mätningen nu när SD är större än S i ett "etablerat" opinionsinstitut. Lär komma diverse artiklar om att S nu är omsprunget av SD samt olika förklaringsmodeller för hur det kunde bli så.
Vi får se, Morgonekot rapporterar om Demoskopmätningen i nyhetsuppläsningen just nu. Så kommer det nog att rulla på under förmiddagen.

Men den stora snackisen i media blir alltid Sifo. Av historiska skäl är Sifo så synonyma med OU att det nästan hade kunnat vara en grej att folk säger ”har du sett senaste sifomätningen från Demoskop?” Och Sifo kommer troligen i eftermiddag. Där tvivlar jag på att SD har hunnit bli störst ännu.

Utvecklingen i Demoskop senaste 3 mån har varit:

sep S 24,0 - SD 21,4
okt S 23,1 - SD 22,8
nov S 22,1 - SD 24,0

Så där var det nästan givet att SD skulle bli störst.

Men i Sifo har det varit:

sep S 25,8 - SD 20,2
okt S 24,9 - SD 22,7

Om de följer Demoskops utveckling borde dagens bli c:a

S 23,9 - SD 23,8

Eller tvärtom. Rafflande!

Annars blir väl snacket under dagen det gamla vanliga. Några statsvetare och ledarskribenter som säger samma saker de alltid säger. Man får vara glad om en enda ny tänkvärd mening kommer ur detta.
2019-11-15, 06:51
  #83494
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ladies and gentlemen...

Aftonbladet brings you the grand premiere of the Aftonbladet+Demoskop collaboration...

Hold on to your hats, your hair pieces and any loose Lena Mellin flab...


Historisk mätning: Nu är SD störst i Sverige

SD 24,0 (+1,1) <— king!
M 17,8 (-1,7) <— ooops! Skulle behållit Reinfeldt i munkorg och tvångströja
KD 7,6 (+1,0) <— återhämtning på gång efter lyckat riksting?

S 22,2 (-0,9) <— Nu på allvar under Juholt
MP 4,8 (-0,2) <— suck... dö nån jävla gång
C 7,7 (-0,6) <— minskar igen, trevligt trevligt
L 3,9 (+/-0) <— förut betydde L under 3,9 att den teoretiska majoriteten bestående av M+KD+SD+L rasade ihop. Nu behövs inte L längre.

V 9,8 (+1,2) <— Idiotin lever stark där ute på flanken

Övriga 2,2 (+0,1)

M, KD, SD: 49,4 <— Egen riksdagsmajoritet (JÖK+V = 48,4, egentligen 44,5 eftersom L 3,9 ska räknas bort)

S, MP, C, L: 38,6 <— Förstå att detta är vad regeringen skrapar ihop EFTER att ha snott halva alliansen!

Återanvänder denna från 18/10:

Detta är vad de flesta i tråden redan för flera år sedan insåg skulle hända när väl proppen gick ur och folket blev väckt. Att åsnan Mikael Damberg högtidligt förklarade att alla utom SD var i bjudna att diskutera gängkriminaliteten samtidigt som kaoset i zonerna når rekordnivåer har spelat SD i händerna inflr denna mätning. Men nu har det hänt: SD är på riktigt det enda alternativet för Sverige. Synd bara att de inte heller kan vända utvecklingen eftersom det kaosfolk som redan kommit inte kan slängas ut igen.
2019-11-15, 07:02
  #83495
Medlem
Dagens siffror jämfört med valresultatet 2018.

SD ligger nu alltså 6,5 PE över. Fantastiskt! Rena Sentio-siffror.

S ligger 6,1 PE under.

Noterbart är att SD har ökat lika mycket som S minskat under en längre tid i OU.

M ligger 2,0 PE under. Att bjuda in Rheinfeldt till stämman och applådera det han hade att säga var nog inte en så bra idé.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-11-15 kl. 07:06.
2019-11-15, 07:08
  #83496
Medlem
TonyBergmans avatar
Underbar start på helgen!
Jag glädjs mer av S dåliga siffror än av SDs bra siffror.
Det är väldigt positivt att det verkar vara många inom S som flyr till SD, det ger skillnad på riktigt jämfört med om det var M som flydde.

En mätning kan Löfven snacka bort men ser vi denna trend under nästa år är det inte omöjligt att Löfven kliver ner. Men högerblocket måste växa på bekostnad av S. Om SD växer på bekostnad av M och KD kommer Löfven sitta säkert.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in