2019-11-15, 03:21
Medlem
Jag har pluggat systemvetenskap, har en kurs kvar men känner att det inte är något jag kanske vill jobba med så funderar på en KY utbildning till redovisningsekonom, jag är dock rädd att jag ska göra ett misstag så vill vara säker på att det är något jag kan tänka mig jobba med. Så mina frågor är:

Hur utbildade du dig?
Trivs du med ditt jobb?
Hur kan en vanlig dag se ut?

Är det mycket stress? (Jag träffade en kvinna för ett år sen som sadlat om totalt och jobbade som vikarie för att hon inte orkade med pressen, undrar just vad det är som är pressande?)
Kanske dum fråga men kan man jobba med olika delar av redovisning eller jobbar alla med "samma" sak/ alla delar?
Vad tror du om jobbmöjlighet om ett par år?
Citera
2019-11-15, 03:33
Medlem
Jag har bara erfarenhet av auktoriserade revisorer i familjen, och mitt råd är att gör klar din nuvarande utbildning så att du alltid har den att falla tillbaka på. Att jobba som revisor är döden, det är stress och långa arbetsdagar. Men någon kanske kan svara om just redovisningsekonomers situation, de har ju säkert arbetsbelastningen men inte den granskande biten som revisorer har.
Citera
2019-11-15, 06:31
Medlem
undercover-racists avatar
En arbetsmarknad som suger och är utdöende. Fortfarande intresserad?
Citera
2019-11-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist

Precis. En arbetsmarknad som redan idag tas över av mjukvaror och automatiserar hela skiten. Hur man kan plugga till ekonom och redovisning idag är en gåta.
Citera
2019-11-15, 08:28
Medlem
laxsills avatar
Jag hade större och större kassörs- och revisionsuppdrag genom hela tonårs- och studenttiden. Jag har inte läst någon heltidsutbildning. Jag får kompetensutveckling flera gånger om året men det är det. Redovisning är framför allt ett hantverk, och det teoretiska du behöver lära dig utanför det är lagarna. Att läsa fek på högskola för att jobba med redovisning är bortkastad tid. KY gör det nog mycket bättre.

Jag jobbar på en fantastisk byrå där alla är mycket passionerade kring redovisningen, och det är fantastisk. Vi är en stor resurs för våra kunder och det märks. Jag trivs mycket bra. Hur dagarna ser ut beror mycket på tid på året. På vårarna (mellan mars och juni) är det väldigt mycket årsbokslut vi gör. Däremellan jobbar vi mycket inför årets fyra deadlines för kvartalsmoms. Däremellan är det mycket lägre tempo. En del månadsrapportering, en del kompetensutveckling, en del lönekörningar, en del rådgivning. Det kan vara en del press framför allt på våren. Det är ett mycket säsongsbetonat jobb som styrs helt av skatteverkets/bolagsverkets deadlines. Men jag tar mig lätt igenom det för att jag vet att det kommer lika stora nedförsbackar.

Jag tror att arbetet skiljer sig väldigt mycket åt beroende på om man jobbar på en mindre redovisningsbyrå, som jag, på en av de större kedjorna eller direkt på ett företag. Vi har nog de mest varierande och roligaste arbetsuppgifterna. Jag tror absolut att det finns jobbmöjligheter om ett par år. Mycket kan och bör automatiseras, men långt ifrån allt, då våra arbetsuppgifter har juridisk vikt. Om vår bot har bokfört fel och kund får skattetillägg kan vi inte skylla det på boten. Det är vi som är ansvariga. De senaste åren känns det som att jobben bara ökat för oss småfirmor då många arbetskårer tvingats in i egenföretagare. Jättedåligt ur samhällsperspektiv, men kul för oss.
Citera
2019-11-15, 09:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Precis. En arbetsmarknad som redan idag tas över av mjukvaror och automatiserar hela skiten. Hur man kan plugga till ekonom och redovisning idag är en gåta.

Grabbarna med koll.
Eller inte.

Automatiseringen tar över vissa uppgifter men frigör samtidigt redovisningsekonomen till mer analyserande och rådgivande uppgifter.
Föreslår att TS googlar runt lite och kollar vad som förväntas av ”framtidens” redovisningsekonomer/-konsulter.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2019-11-15 kl. 09:22.
Citera
2019-11-15, 10:25
Medlem
Revisorer kommer altid behövas. Däremt redovisningskonsulter/redovisningsekonomer är nog ingen större framtid.
Gick praktisk linje på gymnasiet. För några år sedan när mannen startade eget så gick jag några dagsutbildningar på Fortnox, har alltid gillt att räkna.
Sköter bokföringen på företaget med 8 anstälda och en omsättning på ca. 10 000 000.
Inga konstigheter faktiskt, mycket finns klart i systemen idag sen får man lsa lite på hur man ska tänka kring saker och ting.
Har inga problem vid bokslut utan en revisor ( måste man ha vid så hög omsättning) säger att jag gör det jättebra.
Ska ge mig på att göra ett bokslut själv för ett mindre bolag bara för att utmana mig själv.
Jag tänker kan jag detta kan nog vem som
Citera
2019-11-23, 13:25
Medlem
Jag läste en yh-utbildning till redovisningskonsult. Har jobbat på flera stora byråer och jobbar idag på en liten lokal byrå. Det är verkligen inget döende yrke, men yrkesrollen håller på att förändras och kommer mer och mer handla om rådgivning mm. Men det är väldigt långt bort till att yrket skulle försvinna.

Jag trivs jättebra, jag gör allt från reskontra till årsredovisningar. Även på större byråer gör dom flesta allt, men om du är junior gör du mer simpla saker och jobbar sig uppåt med åren. På ekonomiavdelningar är det vanligare att du bara gör en sak, tex reskontra.

På våren när alla ska ha boksluten klara är det väldigt mycket att göra och kan bli långa dagar. Går inte att jämföra med revisorer, dom har betydligt längre dagar och mer stress. Men nu såhär på vintern är det normalt sätt väldigt lugnt.

Man måste klara av många bollar i luften, tänk att du har kanske 20 egna kunder som mailar och ringer och saker ska fixas direkt mm, man måste vara stresstålig och alltid ha bra koll så inget glöms bort.

Tycker du borde tänka på hur specifikt ky utbildningen är. Du kan inte göra så mycket annat inom ekonomi... om jag var du hade jag gjort en dubbelkandidat men ekonomi, du måste ju inte plugga tre år till för det utan säkert bara två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in