2019-11-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej jag vet inte alls om en kniv var mordvapnet,jag utgår bara från att det var en kniv inblandad eftersom en kniv finns i varje hem och är lätt att bära med sej till ett möte. ett vapen däremot är ganska svårt att skaffa fram ( jag får för mej att SD och HD saknar dom kontakterna som krävs för att köpa ett vapen ) och sen tycker jag att något vittne borde ha reagerat om ett vapen skulle ha avlossats,att han skulle ha hittat ett tillhygge på plats låter för mej osannolikt,nej jag personligen tror att detta mord var planerat

Förstår hur du tänker, men är inte helt enig med dig. Tror meningen var att LW skulle få en massa stryk, men det ledde till mord.

Efter att ha sett foton på topografin på mord- och fyndplatsen så han jag funderingar på om Lenas ansikte dunkades mot och mosades mot de supervassa makadam-stenar som ligger utefter bullerplanket.
Citera
2019-11-13, 18:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förstår hur du tänker, men är inte helt enig med dig. Tror meningen var att LW skulle få en massa stryk, men det ledde till mord.

Efter att ha sett foton på topografin på mord- och fyndplatsen så han jag funderingar på om Lenas ansikte dunkades mot och mosades mot de supervassa makadam-stenar som ligger utefter bullerplanket.

Usch, det övergår mitt förstånd att någon kan fortsätta att skada någon som skriker så länge i dödsångest...
Citera
2019-11-13, 18:22
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tillhygge, vapen, mm. är inte ett måste för att ta livet av en person. Varför tror du att något sådant använts?

Jag får känslan att det var planerat och att ett vapen togs med,annars hamnar vi på dråp eller grov misshandel med dödlig utgång om ett tillhygge fanns redan på plats
Citera
2019-11-13, 18:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, det övergår mitt förstånd att någon kan fortsätta att skada någon som skriker så länge i dödsångest...

Hemskt ja,men å andra sidan så var nog hen tvungen att avsluta det hen har påbörjat,om inte annat för att få stopp på skriket
Citera
2019-11-13, 18:36
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Jag får känslan att det var planerat och att ett vapen togs med,annars hamnar vi på dråp eller grov misshandel med dödlig utgång om ett tillhygge fanns redan på plats,och jag tycker att det ligger väl i SDs intresse att hellre erkänna dråp/grov misshandel istället för att chansa på en rättegång där han riskerar att bli dömd för mord och riskerar att få 11-14 år i fängelse när han kan dömas till 4-6 år, Detta är bara en hypotes på hur jag skulle ha agerat om jag var SD och satt i häkte
Citera
2019-11-13, 18:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag får känslan att det var planerat och att ett vapen togs med,annars hamnar vi på dråp eller grov misshandel med dödlig utgång om ett tillhygge fanns redan på plats,och jag tycker att det ligger väl i SDs intresse att hellre erkänna dråp/grov misshandel istället för att chansa på en rättegång där han riskerar att bli dömd för mord och riskerar att få 11-14 år i fängelse när han kan dömas till 4-6 år, Detta är bara en hypotes på hur jag skulle ha agerat om jag var SD och satt i häkte
Men nu är vi inte i USA.
Han kan inte erkänna något lite lindrigare brott och slippa rättegång.
Han riskernar nog betydligt mer än 11-14 års fängelse.
18 år eller livstid skulle jag gissa på.
Citera
2019-11-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men nu är vi inte i USA.

Visste vi mer om hur skadorna på LW såg ut och om mördaren/mördarna hade med sig ett vapen till platsen eller ej - då vore det mycket lättare att förställa sig hur mordet gick till. (Modus operandi).

Antar att ÅK Hiding vet det mesta i nuläget och hon gör rätt i att inte chansa på ett åtal redan nu, om hon har flera obesvarade frågor.
Citera
2019-11-13, 18:59
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men nu är vi inte i USA.

Nej,nej, jag menade inte att han ska erkänna för att slippa rättegång,rättegång blir det vare sej han vill eller inte,det jag menar är att om han slog ihjäl LW med en sten som fanns på plats så kan det aldrig bli ett mord utan då blir rubriceringen dråp/ grov misshandel och personligen så blir jag hellre åtalad för dråp/grov misshandel än mord,och eftersom SD verkar vara ostraffad i sitt liv och lever under rätt så ordnade förhållande så tror jag att det hamnar mellan 11-14 år,men den som lever får se
Citera
2019-11-13, 19:05
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Visste vi mer om hur skadorna på LW såg ut och om mördaren/mördarna hade med sig ett vapen till platsen eller ej - då vore det mycket lättare att förställa sig hur mordet gick till. (Modus operandi).

Antar att ÅK Hiding vet det mesta i nuläget och hon gör rätt i att inte chansa på ett åtal redan nu, om hon har flera obesvarade frågor.

Nej Hiding gör rätt att dra ut på tiden,vi måste komma ihåg att SD är inte en förhärdad brottsling och ju längre som han är häktad desto närmare är han ett sammanbrott och till ett erkännande
Citera
2019-11-13, 19:10
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Fruktansvärt att tänka på! Ändå händer det om och om igen att folk utför våldsamma och otänkbart brutala mord.

Det KAN ju vara någon som är extremt van vid svårt skadade människor och massor av blod samt eventuellt är helt eller delvis empatilös. Till exempel en erfaren sjuksköterska på ett stort sjukhus.
Citera
2019-11-13, 19:29
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Nej,nej, jag menade inte att han ska erkänna för att slippa rättegång,rättegång blir det vare sej han vill eller inte,det jag menar är att om han slog ihjäl LW med en sten som fanns på plats så kan det aldrig bli ett mord utan då blir rubriceringen dråp/ grov misshandel och personligen så blir jag hellre åtalad för dråp/grov misshandel än mord,och eftersom SD verkar vara ostraffad i sitt liv och lever under rätt så ordnade förhållande så tror jag att det hamnar mellan 11-14 år,men den som lever får se

Nog räknas det som mord om han slog ihjäl henne med en sten. Visst att det kanske är lättare att visa på uppsåt om det finns ett medhavt vapen, men det är ju inte så att man automatiskt slipper undan en morddom bara man inte använder ett tillhygge.
Citera
2019-11-13, 19:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag får känslan att det var planerat och att ett vapen togs med,annars hamnar vi på dråp eller grov misshandel med dödlig utgång om ett tillhygge fanns redan på plats

Grov misshandel? Hur menar du nu? LW lever inte. Antar att du tänker på vållande till annans död.

Dråp står inte och faller med om tillhygge använts eller ej. Jag antar att du tänker på att dråp är en mildare form av mord, och att det då skulle vara aktuellt om mordet ej skedde i hastigt mord dvs ej överlagt, planerat. Men ett mord kan vara överlagt och planerat utan att mördaren för den delen ta med sig ett tillhygge (mordvapen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in