2019-11-12, 15:42
Medlem
Hej!
Det är så att jag köpte en lägenhet i januari. Nu efter mer än ett halvår visar det sig att det finns mögel i badrummet!

Nu till min fråga. Vad ska jag göra? Badrummet är litet med en Stockholmsdusch. Kanske 2-3 kvm stort.

Ja jag är försäkrad men vem ska man vända sig till? Föreningen eller säljaren?
Citera
2019-11-12, 15:46
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Garanterat för dålig ventilation, du lär nog inte få en enda krona någonstans.
Stäng inte dörren helt när du duschat klart för det försämrar luftflödet.
Citera
2019-11-12, 15:50
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supremeoverlord
Hej!
Det är så att jag köpte en lägenhet i januari. Nu efter mer än ett halvår visar det sig att det finns mögel i badrummet!

Nu till min fråga. Vad ska jag göra? Badrummet är litet med en Stockholmsdusch. Kanske 2-3 kvm stort.

Ja jag är försäkrad men vem ska man vända sig till? Föreningen eller säljaren?

Läs juristens svar:

https://juridiktillalla.se/fraga/2017-12-22-vem-ansvarar-for-mogel-i-bostadsratt
Citera
2019-11-12, 15:50
Bannlyst
Första åtgärden blir att prata med föreningens ordförande, vad du har för villkor i din försäkring är omöjligt för oss att veta, du får kontakta dom också men börja med ordföranden.

Vad är det för mögel och vart är angreppen, bild?
Citera
2019-11-12, 16:18
Medlem
Amazon-mannens avatar
Är det svartmögel på ytskikt, finns det speciella medel för att få bort det.
Annars är väl ett "husmorstips" att blanda bikarbonat & vatten till en gröt. Smeta på och låt verka. Gnugga bort med borste.
Citera
2019-11-12, 17:00
Medlem

Var är det mögel?
Citera
2019-11-12, 17:51
Medlem
53....so whats avatar
Du borde även kolla med dina grannar, kan finnas inbyggda fel och då kan det vara ide att göra en gemensam anmälan. Om inte annat för att få reda på hur huset mår i övrigt.
Citera
2019-11-12, 18:02
Medlem
Besiktade du bostaden när du köpte den?
Citera
2019-11-12, 19:42
Moderator
Tystnads avatar
Tvätta med mögeltvätt, måla om tak, väggar (ej kaklet). Rensa ventilationen och se till det är drag där.
Är det självdrag är det dock knepigt, men se i så fall till att det är tilluft in i lgh via springventiler i fönster eller liknande, har du inte tilluft funkar aldrig självdrag.

Köp en elektrisk Handduks hängare och ha denna på ofta för att värma upp badrummet och förhindra fukten som gör att det blir mögeltillväxt.

Köp en raka så du kan raka väck vatten från golvet efter dusch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in