2019-11-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När var det? Vilka öppettider hade Stockholmsbörsen då

Skulle det inte kunna vara annorlunda nu, med all teknik? Eller vill man som IKEA och HM var förr?
Tekniken var inte särskilt annorlunda på den tiden jämfört med idag.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/a2WxQa/nu-kan-du-salja-dina-aktier-pa-kvallen
Citera
2019-11-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Såklart jag kan göra det, men frågan var varför börsen (Stockholm med flera) inte har öppet 24/7.

Man har säkert gjort studier på detta o kommit fram att det helt enkelt inte är lönsamt.
Av de få som arbetar natt så är det ännu färre som handlar aktivt med aktier.
Av den försvinnande mängden människor som är aktiva med aktiehandel så har den största delen anpassat sig till öppettiderna på börserna. Troligtvis så skulle väldigt få faktiskt handla aktier mitt i natten.
Risk för manipulation är större om väldigt få handlar.

Så att dra på sig extra kostnader för att kunna ha nattöppet på börsen ger inte de intäkter som krävs för att nå ekonomisk lönsamhet.

Nu gissar jag bara.

Men som jag nämnde tidigare så skulle jag gissa på att förkortad öppettid ger en väldig besparing men ändå samma intäkter eller till och med ökade intäkter.
Citera
2019-11-09, 14:16
Medlem
Seriöst. Det fattar du väl. Panikbeteendet skulle bli brutalt, Hjärtattacker och ohälsa skulle stiga ofantligt, Inga analyser av rapporter skulle fungera.
Citera
2019-11-09, 15:20
Medlem
Unizeros avatar
likviditeten misnkar rejält efter 17:30 är min misstanke.
Det skulle få priserna att gå bananas.
Citera
2019-11-09, 15:29
Medlem
Låter ju vettigt.
Kommer hem ifrån krogen 02:30 lördag natt - nu skall det handlas aktier på börsen
Citera
2019-11-09, 17:37
Medlem
Jack-Ryans avatar
Därför att det inte är nyttigt för dig att hänga framför en skärm dygnet runt. Om du nödvändigtvis måste ägna dig åt aktiemarknaden efter 17:00 kan du ju läsa bokslut, kvartalsrapporter mm.
Citera
2019-11-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Därför att det inte är nyttigt för dig att hänga framför en skärm dygnet runt. Om du nödvändigtvis måste ägna dig åt aktiemarknaden efter 17:00 kan du ju läsa bokslut, kvartalsrapporter mm.

Eller köra vidare på den Amerikanska börsen
Citera
2019-11-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Intressant fråga.

Kanske är det en gammal kvarleva innan internet.
Rent teoretiskt borde börsen kunna köra treskift o ha öppet jämt. Frågan är om kunderna vill tvingas arbeta i samma utsträckning som börsen är öppen.

Alla privatsparare skulle förlora på det. När vi sover så gör företagen sina moves och vi kan inte reagera på det.
Enda som vinner på det hela är nog börserna själva. Om omsättningen nu verkligen ökar?
Har man belägg för att omsättningen skulle öka bara för att öppningstiden blir längre?

Har man bara öppet 15 minuter om dagen så torde effektiviteten öka istället.
Man slipper betala löner för en hel arbetsdag och långa väntetider då ingenting händer.
Bättre att koncentrera allt till dessa 15 minuter än att dra ut allt på ett helt dygn.

Min upplevelse är att privatspararna skulle tjäna på en dygnetruntöppen börs. När bankerna säljer eller köper i callen får vi småsparare snällt titta på och slåss om kadavret först när börsen öppnar.
Citera
2019-11-09, 21:50
Medlem
rrpipers avatar
I USA är Regular Trading Hours ett begrepp och att man kan fylla order utanför dessa vilket förlänger öppettiden till mellan 04 och 20. Givetvis är likviditeten avsevärt sämre.
Citera
2019-11-09, 22:50
Medlem
Idag när handeln är datorstyrd så borde det fungera med att ha handel dygnet runt. Å andra sidan kan man redan nu handla de stora bolagen dygnet runt, då det alltid är någon marknad som är öppen (aningen svårt för privatpersoner dock om man inte vill ha aktier i flera valutor samt flera depåer).
Citera
2019-11-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Min upplevelse är att privatspararna skulle tjäna på en dygnetruntöppen börs. När bankerna säljer eller köper i callen får vi småsparare snällt titta på och slåss om kadavret först när börsen öppnar.

Sedan när får du som privatperson INTE vara med o lägga köp/säljorder i callen?
Citera
2019-11-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Sedan när får du som privatperson INTE vara med o lägga köp/säljorder i callen?

Visst kan man ha sin order liggandes men man har ju ingen aning om vad som sker eller i vilken ordning de plockas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in