2019-11-08, 18:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
En advokat är också en privatperson om du inte visste det. Karusellen med att posta så många inlägg i tråden som möjligt fortsätter.

Mitt problem är alltså att det du sagt inte stämmer. Läs rättegångsbalken.

Men de skriver i sin profession. Att "höras upplysningsvis" är och förblir en arbetsmetod. Den som hörs upplysningsvis är INTE misstänkt. Du kom in helt fel från början, men vägrar med en dåres envishet att erkänna ditt misstag. Det kvittar vad du nu än provocerar med, så får du sista ordet - hur fel det sedan än blir.
Citera
2019-11-08, 18:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Jag hörde detta ca någon vecka efter det blev känt att "pilot" varit inne på förhör.
Och han hade nämt till bekanta att han skulle in på förhör.
Min tanke är att han kanske är vittne, eller nåt

Om man nämner för bekanta att man ska in på förhör i fallet Helena, kan man knappast vara den misstänkte gärningsmannen. Det vore ju rena självmordet att berätta för folk att man är misstänkt för mord. Jag tror att vi kan placera MH som någon som kan ha sett något, anat något, varit bekant med någon som polisen intresserar sig särskilt för, gjort iakttagelser av något slag om personer som polisen har misstänkt/misstänker etc. Jag kan inte tänka mig att MH glatt meddelar sin omgivning att han ska in på förhör som misstänkt i fallet.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-08 kl. 18:34.
Citera
2019-11-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men de skriver i sin profession. Att "höras upplysningsvis" är och förblir en arbetsmetod. Den som hörs upplysningsvis är INTE misstänkt.

Och när har jag sagt att den som hörs upplysningsbevis automatiskt också är misstänkt? Det jag har sagt är att förhöras och bli hörd är samma sak.

Citat:
Du kom in helt fel från början, men vägrar med en dåres envishet att erkänna ditt misstag. Det kvittar vad du nu än provocerar med, så får du sista ordet - hur fel det sedan än blir.

Du får gärna hänvisa till mina tidigare inlägg och säga vad som är fel, om du nu hittar något? En annan metod kan ju vara att lämna diskussionen som du verkar göra nu?
Citera
2019-11-08, 18:36
Medlem
Citat:
Du tyckte ju att förhöras och höras var samma sak. Då förklarade jag för dig att så inte är fallet. Har du något problem med det?

Rättegångsbalken gör ingen skillnad, så varför gör du detta?

Citat:
Är den som skall höras anhållen eller häktad, skall han eller hon inställas på den plats som bestämts för förhöret.

Om du nu menar att "höras" är något som bara sker upplysningsvis, hur vill du då förklara ovanstående mening, från rättegångsbalken, som säger att även misstänkta personer kan "höras"?
Citera
2019-11-08, 18:39
Medlem
Citat:
Den som hörs upplysningsvis är INTE misstänkt.

Är det något här i tråden som har påstått det då? Hänvisa gärna till inlägg.
Citera
2019-11-08, 19:25
Medlem
Citat:
Jag hörde detta ca någon vecka efter det blev känt att "pilot" varit inne på förhör.

Du kan ha rätt. Kan du fram om MaHå var på stadt? Även intressant om han körde bil in till stan..

Finns där någon koppling till andra namn som diskuteras flitigt här inne, tänker främst på Klas..
Senast redigerad av Propparn 2019-11-08 kl. 19:28.
Citera
2019-11-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Det vet inte jag men är de två personerna du tar upp släkt med Patrik Vest*n? Han bytte väl efternamn senare till det du nämner.

NT är kusin till numera avlidne M*gnus Th*ano och hans bröder Kr*stoffer Th*no, P*atrik Th*ano, numera Vest*n.
Citera
2019-11-08, 23:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
1. DNA svar
2. Varför var det så viktigt för UA att sätta sig i en bil för att åka och hämta hennes försvunna systers plånbok som är i säkert förvar?

Bra fråga, det finns ingen logik i UA's agerande. Det som har framkommit i media angående detta är dessutom både dubbelt och motsägelsefullt. Å ena sidan har det berättats om hur UA inte ville/ kunde lämna hemmet eftersom hon ville vara tillgänglig och kunna svara i telefonen. Men ändå åker hon till Töreboda fram och tillbaka.
Varför kunde inte PW ta med plånboken? Hon kom ju dit på söndagen för att hjälpa till.
Av någon outgrundlig anledning så var det tydligen viktigt för UA att få tag på Helenas plånbok. Ville hon försäkra sig om att PW inte skulle kunna överlämna den till polisen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-08 kl. 23:23.
Citera
2019-11-08, 23:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ok, tidpunkten är mycket intressant.

Nja, det borde definitivt ha framkommit i media om det var fler personer än "mannen med pilotglasögon" som var inne på förhör i det här läget. Inte ett enda ord om ytterligare vittnen eller att någon annan än pilot förhördes, trots mycket skriverier i pressen + en granskande radioföljetong.

Om det du har hört verkligen stämmer så är det mycket som talar för att Mat*tias Håste*n är "mannen med pilotglasögon".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-08 kl. 23:57.
Citera
2019-11-09, 00:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Kvasta-Sara och Prinzezzan har uppenbarligen bra källor att ösa information ur. Det gäller så väl polisutredningar som privat information om Helena. Dessutom gör de inget annat än att följa med i tidningar och radio hela tiden eftersom de har järnkoll på när PW publicerar eller citeras i media. Vi får därför anta att de inte trollar utan verkligen kan och vill bidra med information, även om de ibland sitter länge på den. Att komma med andra förslag när tråden går i en viss rikting behöver inte betyda en medveten strävan att förvilla. Det är tvärtom ganska vanligt i akademiska sammanhang och media för att ge en komplett belysning.

För att förtydliga: de påstår ofta saker som går att belägga och som innebär att många alternativa spår är möjliga. En ren förvillare skulle bara hitta på. Alltså bidrar de till tråden. Sedan tycker jag att de två är oetiska idioter, men det är en helt annan sak.

Visst men det finns ju olika anledningar till att någon medvetet ser till att vara spindeln i nätet - välvilja eller kontroll.
Citera
2019-11-09, 00:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, tidpunkten är mycket intressant.

Nja, det borde definitivt ha framkommit i media om det var fler personer än "mannen med pilotglasögon" som var inne på förhör i det här läget. Inte ett enda ord om ytterligare vittnen eller att någon annan än pilot förhördes, trots mycket skriverier i pressen + en granskande radioföljetong.

Om det du har hört verkligen stämmer så är det mycket som talar för att Mat*tias Håste*n är "mannen med pilotglasögon".

Och var gör du nu helt plötsligt av KM? Och varför skulle det ha framkommit i media om det var fler personer än "mannen med pilotglasögon" som var inne på förhör? Tror du att polisen talar om allt som de håller på med? Vi vet ingenting mer än att polisen bekräftade för Pernilla och Mats inför radioprogramserien att en man kallad just "mannen med pilotglasögon" är (var) polisens huvudmisstänkte (som för övrigt inte längre officiellt är misstänkt). Om du tänker envisas med att hävda att MH nu är "mannen med pilotglasögon", måste du också visa att han var på inflyttningsfesten. Det sista - det om inflyttningsfesten - är det yttersta kriteriet som måste uppfyllas. Vem vet, kanske var PU där? (Nej just det, honom får vi j inte nämna …)
Citera
2019-11-09, 00:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Visst men det finns ju olika anledningar till att någon medvetet ser till att vara spindeln i nätet - välvilja eller kontroll.

Samma gäller för dig: Välvilja eller kontroll. Och bespara oss nu det förutsedda "kasta-tillbaka"-svaret. (När ska du lägga dig i natt, förresten - du som inte verkar ha några tider att passa under dagtid?)
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-09 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in