2019-11-07, 21:04
Medlem
Stabskaptens avatar
Det har skrivits ett par hundra inlägg i tråden, men inte ett av dem tar upp en som jag ser det fundamental aspekt på det inträffade. KI är en myndighet. En myndighet måste förhålla sig politiskt neutral. En myndighet har inte rätt att vidta åtgärder mot sina anställda därför att deras åsikter upplevs som obehagliga. Så när KI omplacerar Inti Pereda på grund av att han inte "står för alla människors lika värde", som den där konstiga presstaleskvinnan sade, kränker KI Inti Peredas grundlagsskyddade rätt till åsikts- och yttrandefrihet. Han har all rätt i världen att dra paralleller mellan Israels behandling av palestinier och Hitlertysklands behandling av judar om han har lust till det. Om han är antisemit eller inte är hans ensak, det är ingenting som hans arbetsgivare har rätt att gräva i. Så länge han sköter sitt jobb kan han inte omplaceras, alldeles oavsett vad han tycker om judar.

Det här kanske kommer som en överraskning för många, men det finns alltså inget krav på att man måste tycka om judar för att få jobba inom offentlig verksamhet.
Senast redigerad av Stabskapten 2019-11-07 kl. 21:07.
Citera
2019-11-07, 21:07
Medlem
Jag hoppas Inti sätter dit Jerlerup för förtal.
Citera
2019-11-07, 21:23
Medlem
Varför har svensk media lyft fram Simon Wiesenthal-centret som en slags neutral auktoritet på antisemitism? Det är en organisation långt ut på högerkanten som är extremt pro-sionistisk, anser att Israelkritik är antisemitism, samt hyllar Trump:

https://www.timesofisrael.com/wiesenthals-rabbi-marvin-hier-praises-trump-for-being-only-us-leader-to-deliver/

Har man redan förträngt att detta är organisationen som betraktade Margot Wallström som en av jordens mest extrema antisemiter?
Citera
2019-11-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ron Unz är traditionell antisemit, han menar att "blood libel" funnits på riktigt, han skrev att "it far more likely than not that the standard Holocaust narrative is at least substantially false, and quite possibly, almost entirely so." och så vidare. Det är värt att ta i beaktan om man läser honom.

Den "traditionelle" antisemiten är knappast en jude...
Citera
2019-11-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Att inläggen togs bort i natt tyder helt klart på att det är Peredo som står bakom kontot.
Vem annars skulle se till att inlägg som postades 2012/2013 tas bort några timmar efter UGs reportage?

Fast det centrala inlägget är ju kvar?

http://www.cubadebate.cu/noticias/2013/01/30/siria-denuncia-ataque-de-aviones-israelies/

EDIT: Såg nu att ni pratade om ett inlägg som gjorts i dec 2012, och inte det som gjordes i januari 2013 (länkat ovan).
Senast redigerad av Zwahili 2019-11-07 kl. 22:29.
Citera
2019-11-07, 21:52
Avstängd
Hemi57s avatar
Jag fattar inte någonting..
Hur faan kan man trakassera kollegor i den sfären och med de utbildningar jag förutsätter att dessa personer har??
Det måste ju föreligga något väldigt grovt fel på den/de personer som gör detta..
Var är samhället på väg om de med dessa kunskaper börjar "trakassera" varandra, när dessa personer är viktiga länkar i vårt samhälle..??
Citera
2019-11-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Hur faan kan man trakassera kollegor i den sfären och med de utbildningar jag förutsätter att dessa personer har??
Det måste ju föreligga något väldigt grovt fel på den/de personer som gör detta..
Var är samhället på väg om de med dessa kunskaper börjar "trakassera" varandra, när dessa personer är viktiga länkar i vårt samhälle..??

Utan att koppla samman till det som hänt eller inte hänt i detta fallet så får man tänka på att det är en ganska "hård" arbetsplats med en massa karriärsfolk som inte ser med blida ögon på folk som slöar eller inte tar sin yrkeutövning på fullaste allvar (det handlar ju ändå om folks liv...). Antaganden från min sida så klart.

EDIT: Och som andra nedan skriver så har utbilding exakt inget att göra med hur en person väljer att uppträda, ledsen att behöva spräcka din bubbla ang. "överheten".
Senast redigerad av Zwahili 2019-11-07 kl. 22:05.
Citera
2019-11-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57

Ditt inlägg är skrämmande att läsa. Finns det verkligen människor som dig? Ja, tydligen. I massor.

Läkare är inte mer nobla än någon annan. Tvärtom. Folk på höga poster med "tunga" utbildningar är oftare än andra sociopater av rang.
Citera
2019-11-07, 22:05
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Hans invändningar är inte rimliga, vem vet om han skrev dessa inlägg på fyllan?
Skulle någon ha planterat inläggen redan 2012? Sedan väntat alla dessa år och nu plötsligt ta bort allt.
Det är samma palestinatjafs på CD som Peredo postar om på Facebook hela tiden.
Vad skulle nyttan vara att sopa igen spåren när advokatbyrån och UG redan sett inläggen för ett år sedan? Nu när allmänheten började granska honom blev han skraj naturligtvis...

Visst, det är besvärande, men det är åsikter som många har och driver, Peredo är knappast den ende som irriterats av behandlingen av palestinier. Och jag kan föreställa mig andra förklaringar till att inlägget togs bort igår, kanske kom det plötsligt en massa trafik till just det inlägget vilket fick moderatorer att titta på det, eller något i den stilen. Kanske!

Men det som för mig ser mest sannolikt ut är så som du säger.
Citera
2019-11-07, 22:20
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det har skrivits ett par hundra inlägg i tråden, men inte ett av dem tar upp en som jag ser det fundamental aspekt på det inträffade. KI är en myndighet. En myndighet måste förhålla sig politiskt neutral. En myndighet har inte rätt att vidta åtgärder mot sina anställda därför att deras åsikter upplevs som obehagliga. Så när KI omplacerar Inti Pereda på grund av att han inte "står för alla människors lika värde", som den där konstiga presstaleskvinnan sade, kränker KI Inti Peredas grundlagsskyddade rätt till åsikts- och yttrandefrihet. Han har all rätt i världen att dra paralleller mellan Israels behandling av palestinier och Hitlertysklands behandling av judar om han har lust till det. Om han är antisemit eller inte är hans ensak, det är ingenting som hans arbetsgivare har rätt att gräva i. Så länge han sköter sitt jobb kan han inte omplaceras, alldeles oavsett vad han tycker om judar.

Det här kanske kommer som en överraskning för många, men det finns alltså inget krav på att man måste tycka om judar för att få jobba inom offentlig verksamhet.

Man har all rätt att kritisera Israels politik men att trakassera sina kollegor för att de råkar ha judisk bakgrund är inte OK. Det är långt ifrån alla judar som tycker om sionism. Sionismen var en judisk nationalistisk rörelse som ville att judarna skulle få ett hemland. De var därmed inte så olika de palestinier som idag vill uppnå en fri och självständig palestinsk stat. Liksom palestinierna använde en del militanta sionister terrorism som politiskt medel, t.ex. Sternligan med Yitzhak Shamir som ledare. De flesta judar är dock inte sionister och även bland sionisterna fanns det många som förordade en politisk linje. Albert Einstein, själv politiskt aktiv jude, skrev 1939:

“Jag skulle mycket hellre se en rimlig överenskommelse med araberna på basis av fredligt samliv än tillkomsten av en judisk nationalstat. Bortsett från de praktiska synpunkterna motsätter sig min uppfattning om judendomens egentliga väsen tanken på en judisk stat med gränser, armé och ett visst mått av makt, åtminstone tills vidare, oavsett hur liten den må vara. Jag är rädd för att judendomen skulle ta skada till sin själ, i synnerhet genom uppkomsten av trångsynt nationalism bland våra egna, vilket vi ju redan tidigare, utan att det funnits någon judisk stat, måst bekämpa med all kraft.”

Tyvärr besannades hans farhågor och på samma sätt som militanta islamister förstör Islams anseende så förstör de militanta och nationalistiska sionisterna judendomens anseende. Men det är fel om denna ilska går ut över helt oskyldiga människor på grund av att de är judiskt troende eller bara har judiskt efternamn.
Citera
2019-11-07, 22:22
Medlem
Jag är extremt äcklad av hur ni kan försvara antisemitismen som pågår i det sjukhuset(som förövrigt är konstant associerad med skandaler). Jag känner medlidande med dessa judar då jag är minoritet själv och vet hur det känns att bli utsatt för rasism. Det är SKANDAL att KI, som ska representerar mångfald, inte gör något åt detta.

Det är en sak att kritisera deras politik(jag är håller inte med deras politik), men man ska fan inte trycka ner människor för deras ursprung.
Citera
2019-11-07, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Jag är extremt äcklad av hur ni kan försvara antisemitismen som pågår i det sjukhuset(som förövrigt är konstant associerad med skandaler). Jag känner medlidande med dessa judar då jag är minoritet själv och vet hur det känns att bli utsatt för rasism. Det är SKANDAL att KI, som ska representerar mångfald, inte gör något åt detta.

Det är en sak att kritisera deras politik(jag är håller inte med deras politik), men man ska fan inte trycka ner människor för deras ursprung.

Men vem har gjort det? Det är ju just det allt handlat om sista dagarna sen avslöjandet i UG. Ingen har trakasserat judar på neurokirurgen på KI, utom möjligen en helt annan person än den som pekades ut av KI efter hoten från SWC.

Har du ens sett reportaget? Har du läst rapporten från de oberoende utredarna? Jag kan lika gärna hävda att det trakasseras judar på Handels i Stockholm, det är lika sant. Eller inom svenska kungahuset för den delen.
Senast redigerad av Snuttis73 2019-11-07 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in