Citat:
Ursprungligen postat av
Samizdat
Nej, det var den inte och det där sättet att resonera är bara intellektuell lathet. Du kan inte bedöma tacklingen annorlunda enbart för att den i det här fallet orsakade en olycklig händelsekedja som slutade med ett benbrott.
Jag skriver ju att Atkinsons bedömning inte ska påverkas av hur skadad Gomes blir. Men tacklingen var farlig då den utfördes i hög fart bakifrån utan chans på bollen. Sen blir det en bedömningsfråga om det är vårdslöst eller utfört med överdriven kraft (riskerar motståndarens säkerhet):
Så här säger regelboken:
Citat:
Vårdslöst är när spelaren handlar med likgiltighet inför faran eller följderna för en motspelare och måste varnas
Utfört med överdriven kraft är när spelaren överskrider den kraft som behövs och riskerar motspelarens säkerhet och måste utvisas
Jag landar själv nånstans mitt emellan när jag bedömer tacklingen enbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Jag har diskuterat tacklingen på Twitter och ser en helt absurd mängd svaga intellekt som inte kan hålla isär olika händelser. För mig är det helt uppenbart ett rött kort. Son glidtacklar med hög fart bakifrån, helt utan chans på en boll som är en meter ifrån honom, Son lyfter benet i slutet av rörelsen, träffar Gomes tydligt, och handlar dessutom i affekt efter att inte ha fått frispark. Det här är urtypen av en eftersläng som dessutom är relativt vårdslös. Märk väl. Den är inte grovt vårdslös men inte långt därifrån. Om ni ser om tacklingen i realfart ser ni vilken fart Son kommer in med.
Men bara för att Gomes i det efterföljande skedet bröt benet så verkar alla idiotiska fån glömma bort Sons initiala satsning. Det är här ett omvänt felslut infaller sig; bara för att Gomes bryter benet i efterföljande skede så tas Son tackling som intäkt som att den inte är så regelvidrig som den i sig ska anses vara. Hade Gomes inte brutit foten i efterföljande skede är jag säker på att fler skulle propagera för rött kort. Det nämnda påvisar hur svårt folk har att se isolerade situationer för sig själv.
Vidare kan domarens bevekelsegrunder månne kritiseras. Det verkar som att han någon gång ändrar sig och byter färg på kortt. Vi vet dock inte vilket skäl domaren har. Kanske är det AD eller 4D som har uppfattat tacklingen på annat sätt, eller så ser domaren Sons benbrott. Alldeles oavsett bevekelsegrunderna är domslutet likväl korrekt, av tidigare anförda skäl.
Jag får hemskt gärna mothugg, men jag antar att den intellektuella nivån är för låg.
Jag håller med dig i stort vad gäller bedömningen, även att Atkinsons agerande - om han ändrar när han ser skadan från gult till rött - ska kritiseras.
Det mothugg du får av mig är att du kan komma in i det med lite mer ödmjukhet än att "antar den intellektuella nivån är för låg", du låter drygare än mig och bara det är en bedrift!