2019-11-05, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad ska han ställas inför riksrätt för då?:
"It's common sense," the president said last Thursday in an expansive Oval Office conversation after the House vote. "I've got 20-25 people on the phone call. I've got stenographers and all of these people on the telephone. Am I going to make a statement that's illegal or bad? I'm an intelligent person. Who would do a thing like that?"
https://www.washingtonexaminer.com/opinion/columnists/trump-the-phone-call-and-consciousness-of-guilt

Det tror jag faktiskt du har rätt bra koll på själv även om du inte håller med om orsakerna.

Caset de försöker bygga mot Trump handlar väl i grund och botten att korrumperat USA:s utrikespolitik för att skaffa sig själv politiska fördelar. I huvuddrag blir de artiklar man då kommer använda sig av "abuse of power" och "obstruction of justice".

Med det inte sagt att jag är säker på att man kommer ro i land det hela. Men det blir ju spännande nu när man börjar släppa hela vittnesmål. Då kanske man lägga ner att bråka om huruvida processen är legitim, har inte demokraterna tillräckligt med bevis så kommer det ju explodera i deras ansikten.

De första vittnesmålen vi fått är ju lite i periferin av caset men redan här finns det ju en hel del att diskutera. Tycker du till exempel att Trumps behandling av ambassadör Marie Yovanovitch var ok?
Citera
2019-11-05, 07:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Det tror jag faktiskt du har rätt bra koll på själv även om du inte håller med om orsakerna.

Caset de försöker bygga mot Trump handlar väl i grund och botten att korrumperat USA:s utrikespolitik för att skaffa sig själv politiska fördelar. I huvuddrag blir de artiklar man då kommer använda sig av "abuse of power" och "obstruction of justice".

Med det inte sagt att jag är säker på att man kommer ro i land det hela. Men det blir ju spännande nu när man börjar släppa hela vittnesmål. Då kanske man lägga ner att bråka om huruvida processen är legitim, har inte demokraterna tillräckligt med bevis så kommer det ju explodera i deras ansikten.

De första vittnesmålen vi fått är ju lite i periferin av caset men redan här finns det ju en hel del att diskutera. Tycker du till exempel att Trumps behandling av ambassadör Marie Yovanovitch var ok?
Vad jag tycker är oväsentligt även vad du tycker. Vad som gäller är vad som är impeachable offences.

Det är tragiskt att bevittna det politiska livet i USA dö sotdöden och att se det en gång stolta Demokratiska partiet som alltid ställde sig på de arbetandes sida implodera. Förhoppningsvis kommer partiet i framtiden resa sig ur askan och formulera en politik vilket f.n. lyser med sin frånvaro.

Att nu sätta fokus på relationerna mellan de Demokratiska partiet och den genomkorrumperade regimen i Ukraina som man gör måste nog anses vara gravt självskadebeteende.
Senast redigerad av arbetet 2019-11-05 kl. 07:31.
Citera
2019-11-05, 07:46
Medlem
Citat:
Vad jag tycker är oväsentligt även vad du tycker. Vad som gäller är vad som är impeachable offences.

Det är tragiskt att bevittna det politiska livet i USA dö sotdöden och att se det en gång stolta Demokratiska partiet som alltid ställde sig på de arbetandes sida implodera. Förhoppningsvis kommer partiet i framtiden resa sig ur askan och formulera en politik vilket f.n. lyser med sin frånvaro.

Att nu sätta fokus på relationerna mellan de Demokratiska partiet och den genomkorrumperade regimen i Ukraina som man gör måste nog anses vara gravt självskadebeteende.

Fast det här är en tråd där vi diskuterar impeachment mot Donald J. Trump. Så varför postar du i tråden om du inte vill uttrycka dina åsikter i frågan? Det jag tog upp är eventuellt en punkt för "abuse of power" givetvis inte nog i sig men ändå värt att diskutera. Så vad tycker du om den eller något annat som släppts i förhören?

När jag skriver inlägg ser jag ett meddelande från moderator:

Citat:
Joe Biden är INTE ämnet för tråden, och vill man diskutera honom finns trådar för detta.

Här diskuterar vi det eventuella riksrättsåtalet mot Trump, detta skall inte bli en tråd om amerikansk politik generellt. /Mod

Så vill du hellre diskutera det demokratiska partiets förfall eller diverse konspirationsteorier kring deras agerande i Ukraina finns det ju trådar för det.
Citera
2019-11-05, 08:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast det här är en tråd där vi diskuterar impeachment mot Donald J. Trump. Så varför postar du i tråden om du inte vill uttrycka dina åsikter i frågan? Det jag tog upp är eventuellt en punkt för "abuse of power" givetvis inte nog i sig men ändå värt att diskutera. Så vad tycker du om den eller något annat som släppts i förhören?

När jag skriver inlägg ser jag ett meddelande från moderator:

Så vill du hellre diskutera det demokratiska partiets förfall eller diverse konspirationsteorier kring deras agerande i Ukraina finns det ju trådar för det.
Lite filosofiska funderingar på morgonen är nog tillåtet. Speciellt som det anknyter till det du anför. Du tillhör dem som ser saker som inte finns som exempel på abuse of power och annat. Jag ser bara en president som använder den makt han har. På sitt eget speciella sätt det medges.

Kortfattat så blir det inget av detta vilket jag har sagt förut. Det blir det Demokratiska partiets fall i slutändan.
Citera
2019-11-05, 08:30
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Kafka in Foggy Bottom: impeachment transcript reveals fear of Trump tweets

Citat:
What shines through the testimony of Marie Yovanovitch is her disorientation. She is a veteran diplomat at the peak of her career, and in one of the most challenging but important posts in US foreign policy. But she had no clue what was happening inside her own government.

Citat:
The best Pompeo did for his ambassador in Ukraine, according to her testimony, was to contact Fox television’s Sean Hannity, to ask if their was any truth to the smears against Yovanovitch, which Hannity was helping to push. That a secretary of state had to go to a talk show host to find out what was going on in Ukraine neatly encapsulates the nature of the Trump presidency.

https://www.theguardian.com/us-news/2019/nov/05/impeachment-marie-yovanovitch-ukraine-transcript-reveals-fear-and-chaos-in-the-state-department

Utrikesministern får frågan av Marie Yovanovitch om det är sant att hon är på väg att få sparken. Mike Pompeo "Vänta jag måste ringa Fox News och höra med dom".
Citera
2019-11-05, 08:36
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Axios sager att Bolton inte kommer att vittna:

Bolton has no plans to testify, and nothing in his posture has changed, per source with direct knowledge. The committee can put him on the schedule but people shouldn’t get too excited about that.

https://twitter.com/jonathanvswan/status/1191538636703047680

Reuters sager att Lev Parnas, Rudy Giulianis och Donald Trumps medbrottsling kommer att vittna.

Citat:
Lev Parnas, an indicted Ukrainian-American businessman who has ties to President Donald Trump’s personal lawyer, Rudy Giuliani, is now prepared to comply with requests for records and testimony from congressional impeachment investigators, his lawyer told Reuters on Monday.

https://www.reuters.com/article/us-usa-trump-impeachment-parnas-exclusiv/exclusive-giuliani-associate-now-willing-to-comply-with-trump-impeachment-inquiry-lawyer-idUSKBN1XE2 97
Citera
2019-11-05, 08:59
Medlem
Nu när allt fler transcripts släpps till offentligt beskådande, öppenhet var ju något som ju republikanerna krävde i utredningen. så verkar det ju som det motverkar Trumps syfte att desperat försöka rentvå sig.
Allt mer sk-it kommer upp till ytan och det är alltid till Trump och hans hejdukar lukten leder.

Republikanerna strategi verkar ju vara att förstora oväsentligheter i ett försök att förminska viktiga fakta i utfrågningarna vittnen, få bort trycket och fokuset på Trumps agernade genom skenmanövrar. Men enormt mycket material form av transcripter republikanerna nog inte vill skall offentliggöras finns tydligen färdiga att redovisa just offentligt så inte lär trycket och fokuset på Trump ageradne lätta inte, det är ju Trump som är den anklagade trots allt.
Så här mycket skada på den politiska samhällsstrukturen har nog ingen president i USA:s korta historia lyckats med, där är Trump unik i sin destruktiva hemvävda korrupta politik.

Visst, USA kan få fyra år till med en svag och nu sargad president vid rodret men då blir ju skadan i det politiska systemet enormt svår att laga under överskådlig tid och en politiks lågkonjunktur a la polsk riksdag och ett sargat USA blir Trumps avskedsgåva till väljarna .
Citera
2019-11-05, 09:04
Medlem
I dag får vi nog se hur populärt impeachment är i USA. Det är lokalval i flera stater i dag (9? större val). Det finns ju flera val som kanske kommer visa hur det lutar.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_United_States_elections
Citera
2019-11-05, 09:17
Medlem
Citat:
Lite filosofiska funderingar på morgonen är nog tillåtet. Speciellt som det anknyter till det du anför. Du tillhör dem som ser saker som inte finns som exempel på abuse of power och annat. Jag ser bara en president som använder den makt han har. På sitt eget speciella sätt det medges.

Kortfattat så blir det inget av detta vilket jag har sagt förut. Det blir det Demokratiska partiets fall i slutändan.

Japp "whataboutism" anknyter ju till frågan för att sedan snabbt flytta över till något man känner sig mer bekväm med att diskutera.

Vad som är en "impeachable offense" är ju väldigt luddigt så visst jag har förstått det. "Abuse of power" innebär väl att presidenten använder sin makt för personliga skäl på ett sätt som inte gagnar USA.

Yovanovitchs vittnesmål pekar på att hon av Giuliani och Trump blivit motarbetad, utmanövrerad och bortplockad från sin roll i Ukraina. Trump baktalar sedan sin tidigare ambassadör i samtalet med Zelensky på ett sätt som gör henne både orolig och rädd när hon får se det. Nästa steg här är väl att man måste visa att hon plockades bort för att hon var ett hinder för Trumps påstådda "shadow Foreign Policy".

Jag tycker det låter rätt obehagligt, du tycker att Trump är Trump. Jag respekterar din åsikt men från ditt sätt att skriva får jag känslan att det inte finns något som kan komma fram i den här utredningen som får dig att ändra åsikt.
Citera
2019-11-05, 09:39
Medlem
Citat:
Tror du missupfattat det hela lite. Ertil och Lucas49 sitter alltså inte inte i house of representatives. Att Trump postar en massa tokerier på Twitter som ibland ligger klart över gränsen för vad som är lämpligt är inget nytt och kanske borde diskuteras i en annan tråd.

Det har dock inget att göra med vad man just nu håller på och ska ställa honom inför riksrätt för.
"just nu" var en nyckelfras där. Nästa vecka är det ju något annat. Eller som Washington Post skrev för snart 3 år sedan, dagen då Trump svor presidenteden: "The campaign to impeach Donald Trump has begun". Allt därefter har bara handlat om att fiska efter anledningar.
Citera
2019-11-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
"just nu" var en nyckelfras där. Nästa vecka är det ju något annat. Eller som Washington Post skrev för snart 3 år sedan, dagen då Trump svor presidenteden: "The campaign to impeach Donald Trump has begun". Allt därefter har bara handlat om att fiska efter anledningar.

Och vad skulle det spela för roll vad WP skrev när man nu verkligen har en inquiry?

Exakt vad som kommer med i en impeachment, om det nu går så långt, är något som Pelosi ansvara för. Inte media, inte du, inte någon annan som diskuterar ämnet heller. Du förstår det va?
Citera
2019-11-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
https://www.theguardian.com/us-news/2019/nov/05/impeachment-marie-yovanovitch-ukraine-transcript-reveals-fear-and-chaos-in-the-state-department

Utrikesministern får frågan av Marie Yovanovitch om det är sant att hon är på väg att få sparken. Mike Pompeo "Vänta jag måste ringa Fox News och höra med dom".

Detta är verkligen så skrattretande. Tvivlar inte en enda sekund på hennes vittnesmål, för fasen en bostadsrättsförening i Nacka styrs bättre än USA just nu.

Alltså Trump bestämmer, men hur/vad/när verkar vara en röra, underliggande motiv styr - saker som inte de olika myndigheterna kan svara eller stå för och de verkar vara rädda att stöta sig med Trump så en erfaren ambassadör kommer i kläm, och vet varken ut eller in vad som händer.

Så dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in