Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
jag har jackat kolven, planat toppen, dratt plugen, och satt på 60cc på min puch dakota
den går bara ca 50-55
kan det va avgassystemet som e igen satt, det luktar bajs btw.
Jag har hypat min puch med buffalo styre och neon stripes på tanken.
Dratt pluggen på ett 60 cc?
Hur mycket har du jackat kolven?
Håller den tätt vid topplocket?
Ryker den mycket?
Detta svar kan jag ge dig så länge:
Testa att helt enkelt ta av avgassystemet och dra en sväng, skulle det gå avsevärt bättre så vet du ju då vad som är fel.
Skulle det inte gå bättre, ta på avgassystemet igen och kolla vilken färg stiftet har. För att testet ska bli så korrekt som möjligt, kör fullt ös på 1:an ca 500 m. Stäng därefter av motorn på lämpligt sett utan att släppa gasen. Sedan tar du av stiftet och tittar. Har det en trevlig gyllenbrun-ljusgrå färg ska allt vara ok. Är stiftet svart, mörkgrått eller vitt är det problem.
Sotigt stift
Orsakas av:
Felställd tändning
Felställd förgasare
Ofullständig förbränning orsakas av t.ex igensatt avgassystem eller överdriven långa porttider, eller dåligt tändstift
Åtgärder:
Ditt stift kan vara gammalt och rötet och skapar därmed ofullständig förbränning. Titta noggrant på elektroderna. Är de det minsta rundade så byt. Vet du med dig att det är kört mer än 100 mil så byt.
Kolla att du tankat i bensin med rätt olje blandning. 2-3 % är lagom
Kolla förgasaren. Har du ställbart munstycke är det inga problem, då är det bara till att vrida tills det går bra, har du dock ett fast huvudmunstycke är du tvungen att ta isär förgasaren och byta det till ett mindre. Din lokala mopeddels handlare kan säkert hjälpa dig med det.
Kolla att tändingen står rätt. Då får du ta av svänghjuls kåpan och titta. Puch går nästan utestlutande bäst om man har tändplattan vriden så långt åt vänster som det går, och 0,3-0,4 m.m brytavstånd.
Mörkgrått stift
Orsakas av:
För mycket olja i bensinen
Läckande vevhus packning
Åtgärder:
Testa att tömma ut bensinen du har i tanken och häll i soppa som du vet har rätt blandning
Vevhuspackningen är lite svårare att kolla. Om du märker att oljanivån snabbt sjunker i motorn och motorn inte har några "yttre läckor" samt att moppen ryker utav helvette trots att allt är rätt inställt så kan det mycket väl vara vevhus packningen. Om du tar av cylindern och hela vevhuset är fullt av kladdig motorolja kan du vara säker på att vevhuspackningen som har gått. Då är det bara att klyva motorn och byta. Ibland kan det dock räcka med att man skruvar åt skruvarna som håller ihop motorn.
Vitt stift
Är det ditt stift kritvitt är det riktigt farligt, det är nämligen ett tecken på att din motor går het.
Orsakas av:
Dålig kylning
Motorn får för lite soppa i förhållande till luft
Felaktigt stift - köp ett kallare
För sen tändning
Åtgärder:
Kontrollera att kylflänsarna inte är igensatta med lera och dyl
Köp ett kallare stift
Med förgasaren gör du som jag skrev under sotigt stift(fast tvärtom)
Tändningen ska stå som jag beskrev under sotigt stift
Lycka till. Orkar inte skriva mer