2019-11-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Berättade jag inte för dig om att en konsult nämnde att de skulle kunna anställa 10-tals personer bara de kunde få tag på några. Det var inte precis en representant för en arbetsgivare. Ubbenbarligen råder ett mått av efterfrågeöverskott.

På vad sätt skulle ökade lönekostnader leda till att antalet ingenjörer i landet ökar???

För ingenjörer så är det ganska nära en fri marknad. Ingenjörsfacket skapar inte direkt någon arbetslöshet. (Arbetsmarknadslagarna kan dock göra det för ingenjörer också). Det är marknadsprissättning som gäller för ingenjörer.

Och??
Säger inget om att deras arbete skulle ha varit felprissatt.

Vad dina hallucinationer säger till dig har ingen som helst bäring på verkligheten.

Så vi ska alltså tro på att en av "sveriges bästa programmerare" är värd en lön på 22000:- i månaden.
Citera
2019-11-04, 21:07
Medlem
Kluven. För nåt år sedan var jag beredd på samhällskollaps. Men börjar ifrågasätta min egen verklighetsbild.

Men jag tycker mig se starka indikationer på att det offentliga är på väg utför..
Håller befolkningen på att tappa greppet?

I dunno. Millennials och hipsters klarade sig ganska bra under finanskrisen genom att leva billigt och roa sig med enkla nöjen..
(Serien Girls med Lena Dunham utspelar sig under förra krisen). Jag placerar mig i det facket.

De som kommer falla tungt kanske är gråsossar vars privatekonomi är så beroende av Industrijobb + den offentliga sektorn..

De har byggt upp en smörgåsbord av offentliga medel och förmåner som de kalasar på.

De är ofta överbelånade, saknar kompetens, jobbar lite och bygger sin karriär på starka fackförbund och machoattityd..
Svårt att se dessa som attraktiv arbetskraft för utländska investerare..
Citera
2019-11-04, 21:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Peak oil kommer antagligen att sänka det industriella samhället och den globala världsekonomin för gott. Men riktig där är vi inte in. Olja pumpas fortfarande upp i nästan rekordvolymer och oljepriset är i dagsläget inte galet högt. Så inbromsningen vi ser i ekonomin nu beror antagligen på andra saker. T ex en av dom längsta högkonjunkturerna i världshistorien och som går mot sitt slut. Och den i sin tur beror på alla helikopterpengar som världens alla centralbanker pumpat ut sen 2008. Men nu har vi förmodligen nått vägs ände när det gäller helikopterpengar. Stora bubblor har pumpats upp och en massa felallokeringar har gjorts tack vare helikopterpengarna.

Peak Oil ja. Den har ju varit bara några år undan ända sedan tidigt 70-tal. Och nu finns det mer billig olja än någonsin. Och mer är på gång.
Det kommer förståss att komma en paek oil, eftersom olja är en ändlig resurs. Då blir det inte så muntert. Men det är det långt. 20-30 innan det kommer att börja märkas något radikalt.
Citera
2019-11-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Peak Oil ja. Den har ju varit bara några år undan ända sedan tidigt 70-tal. Och nu finns det mer billig olja än någonsin. Och mer är på gång.
Det kommer förståss att komma en paek oil, eftersom olja är en ändlig resurs. Då blir det inte så muntert. Men det är det långt. 20-30 innan det kommer att börja märkas något radikalt.

Jag tror nog det kommer fortsätta vara muntert på energisidan. I takt med att priset på olja går upp kommer det bli lönsamt att ta upp olja där man idag vet att det finns olja men där det är olönsamt att ta upp den med dagens priser. Norrmännen har väl stängt några fält (jag kan ha fel här).
Så oljan kommer finnas med oss länge.

Sedan när priset går upp kommer alternativa energikällor bli mer attraktiva. Dessutom kommer energisnåla alternativ att bli mer attraktiva vilket minskar förbrukning per enhet.

Vi vet inte hur energimarknaden ser ut om 20 år men att det blir mad max kan vi nog utesluta.

Personligen tror jag att kärnkraften kommer tillbaka på bred front. Kan vi då lösa batteriproblemet kommer nog bil- och båtsidan bli mer eller mindre helt batteridriven. Hur man löser flyget ska bli spännande att se.
Citera
2019-11-04, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Här kan du läsa och begrunda över producerade volymer: https://www.rechargebatteries.org/wp-content/uploads/2018/05/RECHARGE-The-Batteries-Report-2018-April-18.pdf

Desto större volymer desto mer lönsam blir en förbättring. En förbättring kan även leda till ytterligare volymökning iom att batterier blir lönsamma i ytterligare användningsfall.

Idag används battripacker för snabb kraftreglering. Med billigare batterier kan man använda fler och relaxa kraven på annan reglerad produktion. För att ta ett exempel.

Ännu billigare batterier öppnar för lagring över dygnscykler. Det förbättrar läget för t ex solel.

Det är bara svammelmakare som inte kan ta ansvar för det de skriver som har problem med det.

dp
Senast redigerad av StopAtNothing666 2019-11-04 kl. 22:26.
Citera
2019-11-04, 22:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Jag tror nog det kommer fortsätta vara muntert på energisidan. I takt med att priset på olja går upp kommer det bli lönsamt att ta upp olja där man idag vet att det finns olja men där det är olönsamt att ta upp den med dagens priser. Norrmännen har väl stängt några fält (jag kan ha fel här).

Norrmännen har stängt fält som tagit slut. Man har pumpat upp det som rent teknsikt går att srkämma upp.
Sedan har man investarat i gamla fätl för att ta upp mer än dom beräknades för. Åsgaard är väl mest känt, i alla fall störst grejjor.
Det kommer att komma mer liknande installationer med gaskompression i framtiden. Tekniskt intressant och knepigt.
Citera
2019-11-04, 22:18
Bannlyst
@liksom-fb

Haha. Jag jobbar med miljöfrågor på mitt jobb och har fått slita mitt hår i kamp mot fastighetsägare/kommun för att få ens installera två laddare för våra små skit BMW A1r..

Skall bli roligt att se när våra utanförskapsområden skall elektrifieras.

Idag får du inte ens ladda en elbil i ditt villagarage* även om du har 3fas och många lediga watts. Du kan bygga hur många miljoner kina-elbilar du vill, vi är 50 år borta från att matcha med e-infrastruktur. Eller kanske 100 år.

*. Visst kan du ladda 230v men du får inte upp total effekt, samt att försäkring ej gäller.
Senast redigerad av StopAtNothing666 2019-11-04 kl. 22:28.
Citera
2019-11-04, 22:43
Bannlyst
Citat:
Norrmännen har stängt fält som tagit slut. Man har pumpat upp det som rent teknsikt går att srkämma upp.
Sedan har man investarat i gamla fätl för att ta upp mer än dom beräknades för. Åsgaard är väl mest känt, i alla fall störst grejjor.
Det kommer att komma mer liknande installationer med gaskompression i framtiden. Tekniskt intressant och knepigt.

Norska statsministern sa ju i Ekots lördagsintervju att fältet dom köpt (av Lundin Oil) uppåt norra Norge, kommer garantera oljeutvinning av dagens mått i minst 60 år.

Lyssna vettja, hon har nog rätt potenta medarbetare som vet vad dom pratar om.
Citera
2019-11-04, 23:08
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det är ju lite av en tradition att diskutera hur mycket kaos vi snart får i Sverige så tycker vi håller oss till den traditionen och gör ännu en tråd där vi spekulerar hur illa det är för Sverige för att tappa hoppet lite ytterligare

Frågan är väl om det blir en "vanlig" lågkonjunktur eller om bostadsbublan driven av den sjuka räntan briserar . Skulle vi pga externa omständigheter hamna i ett mer normalt ränteläge skulle det väl orsaka en enorm sättning i fastighetsmarknaden med exekutiva auktioner och personliga konkurser som får 90-talskrisen att likna en mild bris i jämförelse . Eller är jag för pessimistisk nu ?

Risken att svenska riksbanken med eller utan politisk inblandning självmant skulle normalisera räntan är nog obefintlig när vi passerat "point of no return" för länge sedan men vilka externa faktorer skulle kunna tvinga fram ett mer normalt ränteläge ?
Citera
2019-11-04, 23:22
Medlem
Mullrets avatar
Scania räknar med dra ner med 20%.

Källa, DI.

Heja Sverige. Det går bra nu.
Citera
2019-11-04, 23:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Scania räknar med dra ner med 20%.

Källa, DI.

Heja Sverige. Det går bra nu.

Måste vara för att Leif Östling gjorde intervju med SwebbTV, har väl skadat företaget enormt, ingen vill beställa lastbilar från ett företag som haft en vit-makt förespråkare som VD

Nej men skämt åsido, Volvo Lastvagnar har också lite problem med ordrar för tillfället. Har redan skrivit i en annan tråd att de gått ner i i takt på kvällstid från 35 till 16 bilar. Har en kontakt som jobbar där och han berättade att v.46 om jag inte minns helt fel ska de bara jobba måndag och tisdag på kvällen. Den här veckan jobbar de måndag - onsdag och är lediga nästa vecka på måndag och jobbar tisdag-torsdag.

Så ryktet går ju att det finns risk att kvällsskiftet läggs ner, vilket inte är jätteovanligt i sig men det händer alltid vid kriser eller lågkonjunkturer. Förra gången var under finanskrisen 2008.

Vet att innan sommaren jobbade de 4 dagar i veckan (de jobbar vissa fredagar beroende på hur ordrarna ser ut och om det är högt tryck, ett speciellt avtal) och då producerade de 35 bilar om dygnet på kvällen. Nu jobbar de 4 dagar i veckan, ibland 3 och till och med 2 dagar nu snart och då producerar de 16 bilar per skift.

Således verkar lastbilsmarknaden gått ner sig rejält, vilket brukar vara en stark första indikator att vi går mot en vikande konjunktur. Samtidigt har jag hört att personbilar fortfarande tuffar på någorlunda bra, men osäker vad det beror på.
Citera
2019-11-04, 23:38
Medlem
Citat:
Norrmännen har stängt stora fält, bl.a. pga. Miljöopinion i Lofoten. Ge det 15år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in