Citat:
Ursprungligen postat av
downloathe
Att en diagnos underlättar för en enskild individ är inte likställt med att korrekt diagnos är ställd, inte heller säger det något om neuropsykologin som vetenskap. Beroende på samhällets förhållningssätt till en neuropsykiatrisk diagnos (som alltid kommer innebära en kategorisering, förenkling av mänskligt beteende) kommer diagnosen påverka individen för resen av livet och bör därför vara helt valfri.
Kan diagnosen leda fram till att individens förståelse för sig själv och förhållningssätt till omvärlden förbättras är det fördelaktigt för individen, men fortfarande svårt för att inte säga helt omöjligt att objektivt säga en diagnos är till fördel för individen på alla vis. Man skulle förenklat kunna säga att den neuropsykiatriska diagnosen i sig enbart är ett trubbigt hjälpmedel för att ge individen självinsikt och omgivningen mer förståelse.
Föräldrarnas roll när det gäller betydelsen som uppforstran har i det som leder fram till att JL begår ett mord är oerhört knepigt att spekulera i, men den faktorn bör snarare komma på 3:e, eventuellt 4:e plats eller kanske ännu längre ned i listan. Ser vi dock till det genetiska arv från våra biologiska föräldrar så måste betydelsen absolut placeras högst upp på listan över betydelsefulla faktorer. Någonstans i topplaceringarna kommer hur din hjärna anatomiskt, fysiologiskt är konfigurerad - dess arkitektur och i andra hand kommer dess plasticitet, hjärnans förmåga att anpassa sig till sin omgivning efter interaktioner med den.
När vi ser på det så är det alltså fullt möjligt att JL utvecklas till en mördare oavsett uppfostran. Det synsättet resulterar även i att JL delvis är ansvarsfri personligen, dvs JL kan mycket väl vara ett offer för sin egen dysfunktionella hjärna som tar honom in på banor han själv inte kan styra över.
På samma sätt som du vi idag ser på isbad, lobotomering och andra primitiva behandlingar i psykvårdens infantila stadie, kommer vi sannolikt om 50 år titta tillbaka på dagens primitiva medicinering och trubbiga tvångsåtgärder och se på det som övergrepp.
Jag tycker det är bra att neuropsykologin finns och att barn eller vuxna kan få en diagnos och att det finns forskare som forsätter sitt arbete att studera hjärnan.
Sen är det ju självklart att man söker till de som har kunskap av neuropsykologin, vem som helst kan inte sätta en diagnos.
Klart vi alltid kommer titta tillbaka och säga vilken naivitet de hade förr , det gäller ju i alla områden i livet. Vissa delar tycker jag var bättre förr .
Detta med autism är ju heller inget nytt fenomen, men förr trodde man ju bla att de var bortbytingar som trollen lämnade när de rövade bort människobarnen .
Sen kom Kanners syndrom , så jag är tacksam för alla forskare som finns i världen
Jag fortsätter att säga asperger eftersom då vet jag att man talar om högfungerande autism.
Du verkar vara emot diagnoser och verkar som du tycker att det istället för att hjälpa så stjälper den människor istället.
Jag tror att i de flesta fall så hjälper det att få en diagnos, så man får en förklaring på varför man känner/gör si eller så och kan då fortsätta arbeta med sig själv.
Hade JL fått hjälp från början och att prata om känslor , tankar m.m , så hade nog detta mord kunnat förhindras.
Det verkar som du vill ha det till att föräldrarna, psyk m.m inte har kunnat gjort någonting åt detta.
Det finns många många människor med neuropsykologiska diagnoser som inte tar en endaste psyktablett, utan kan jobba med sig själv utifrån diagnosen,
När man tittar på dokumentärer om mördare, så handlar det ofta om förövarens barndom.
Troligtvis på rättpsyk så kommer nog JL få mediciner , eller redan får. Han behöver nog det nu, kan inte vara lätt att ha mordtankar i huvudet.