2019-10-29, 22:13
Medlem
lynna95s avatar
Låt oss diskutera katter som lider av depression.
Jag börjar:

Vokala ledtrådar: Hörbara indikationer på att katten är olycklig. Dessa olyckliga ljud är vanligtvis lågaktiga, sorgfulla ylanden. Bara för att katten spinner betyder inte alltid lycka och en olycklig katt kan också purra extra mycket för att trösta sig. Andra katter som normalt är högljudda kan bli tysta medan tysta katter kan göra mer läten infrån sig...

Kroppsspråket: Ibland kan din katts kroppsspråk få dig att känna dig lika olycklig och det finns många ögon-, öron-, päls- och kroppspositioner som kan indikera detta. Öronen bakåt, hängande svans, utåtstående päls m.m. är tyst kommunikation som tyder på att din katt kan vara ledsen.

Aggression eller rädsla: Deprimerade katter tenderar att vara mer reaktiva och agera med aggression eller rädsla. Om du märker beteendeförändringar som resulterar i att din katt är rädd eller onormalt aggressiv kan det betyda att katten är ledsen.

Gömmer sig: En sorgen katt kan tappa intresset för de aktiviteter som brukade engagera honom, bli avskild och gömma sig. Mer tystlåtna katter kan bli krävande och rädslan för främlingar som alla katter verkar dela kan bli högre när en katt är ledsen.

Överdriven sömn: Katter sover normalt mycket ändå, men deprimerade katter sover ännu mer! Om de butder favoritplats att sova på kan detta också indikera sorg.

Dålig skötsel: Detta kan vara ett tecken på ledsamhet och ohälsa. Katter som inte mår bra eller är deprimerade slutar ofta att tvätta sig.

Inte äter: Om din katt har slutat äta plötsligt kan den vara missnöjd med något. Ledsna katter kan tappa intresse för mat de tidigare gillat osv.

Sprejning: En sorglig katt använder ibland sin egen doft för att må bättre genom att urinera på olämpliga platser runt om i hemmet. Det finns många skäl för att urinera på saker och ting, men stress, depression och sorg står högt på listan.

River: Om din katt är ledsen eller deprimerad kan den börja riva på möbler och föremål mer än vanligt för att lindra stress och markera dess territorium.

Fyll på med mer information!
Citera
2019-10-29, 22:46
Avstängd
makduis avatar
Cbd olja kan hjälpa till katter.. finns massa andra kurer som funkar för deprimerad katt och jag rekommenderar INTE att ge katten antidepressiv syntetiskt läkemedel som finns till katter det med.
Citera
2019-10-29, 23:33
Medlem
Katten behöver röra på sig. Låt den jaga och leka.
Citera
2019-10-30, 04:48
Medlem
Depressionen på ägaren smittar av sig till katten. Därför blir den deprimerad.
Citera
2019-10-30, 05:05
Medlem
En katt behöver vara katt, få komma ut i det fria och jaga en mus. Det går säkert att göra mycket för dem i hemmet så att de får klättra, leka och annat men den vill även lukta på främmande lukter samt jaga.

Bodde själv i en bostad så att jag inte kunde släppa ut katten under flera år. Sen flyttade vi så det var möjligt och jag lät den gå ut efter några veckor. Den tog en bit i taget, lite rädd och lite nyfiken. Längre och längre bort. Till slut så sprang den som den själv ville och verkade lyckligare än någonsin.
Citera
2019-10-30, 05:14
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En katt behöver vara katt, få komma ut i det fria och jaga en mus. Det går säkert att göra mycket för dem i hemmet så att de får klättra, leka och annat men den vill även lukta på främmande lukter samt jaga.

Bodde själv i en bostad så att jag inte kunde släppa ut katten under flera år. Sen flyttade vi så det var möjligt och jag lät den gå ut efter några veckor. Den tog en bit i taget, lite rädd och lite nyfiken. Längre och längre bort. Till slut så sprang den som den själv ville och verkade lyckligare än någonsin.

Jag tog hand om en innekatt som fick bli utekatt, den var väldigt risig när jag fick den och blev som förvandlad, gick upp i vikt och blev starkare och lyckligare.

Om man ska ha en innekatt så bör man ta kattlek väldigt seriöst så katten får aktiveras ordentligt, se mus/leksak i snöre som en dockteater för katten, egentligen så borde man vara så rå så man gav dom levande möss ibland, att jaga är kattens syssla, utan katten så hade det vart ett helvete att vara bonde pga mössen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in