Citat:
Ursprungligen postat av
AliMahmoudHansson
Nu är det så att jag länge researchat runt kriminella i Sverige och det har varit väldigt intressant då jag hade ingen tidigare kunskap om organiserad brottslighet. Förr tänkte jag att dagens kriminella var som kriminella i filmen ''Gudfadern'', men snabbt märkte jag att nästan alla kriminella i dagens Sverige är misslyckade individer som bor hemma hos sina föräldrar i vuxen ålder.
Dock har jag lagt märke till utpekade kriminella på 80/90-talet som Jokso och Sadik Kauklija som verkar ha varit miljonärer minst en gång i deras liv. Jokso bodde i en stor lägenhet på Östermalm vid tiden av hans död och Kauklija bodde i en villa i Segeltorp under en period.
Det är betydligt svårare att vara kriminell idag av flera anledningar. Främst är det att vår ekonomi är mer beroende av digitala pengar idag. Förr i tiden kunde man göra ett större rån och få väldigt mycket pengar som var redo att spenderas. Det fanns även gott om mindre saker att råna där man kunde få ut en bra mängd kontanter. Idag är detta i princip omöjligt och ett rån gör idag kanske max 10 000kr. Samtidigt så är man idag betydligt mer beroende av att kunna visa kvitton på sina pengar och vara skuldfri och kreditvärdig. Förr i tiden var det i praktiken ingen skillnad på en rånare som fått ihop 3 000 000 och en rik företagsledare med vilka möjligheter man hade med sitt kapital. Har man en svart förmögenhet så måste den hållas i en parallellekonomi. Det gör att det blir mycket svårare att ha en stark fasad som en rik företagare som många kriminella körde med förr.
Bristen på kontanter och beroendet av en parallellekonomi gör att kriminella blir mer låsta i den kriminella världen för att kunna köpa och sälja varor och tjänster och göra investeraringar. Samtidigt som man också rånar varandra eftersom det är den säkraste källan till större mängder kontanter.
Vi ska också lägga till att det finns betydligt fler kriminella idag och miljön är tuffare, förr i tiden var det en mycket stor grej att skjuta någon, idag är det vardag.
Så ett kriminellt liv idag ger mindre utdelning och har mycket större risker än förr. Därför kommer vi inte längre att se den typen av kriminella karriärer som dom gamla busarna gjorde. Idag är en kriminell karriär mer som ett tomtebloss. Det brinner starkt och intensivt under en kort period för att sedan slockna.