2019-09-23, 15:18
Medlem
Hej allihopa.

Jag är utbildad socionom och arbetar nu i en offentlig verksamhet.

Jag funderar på att studera på halvfart för att jag tycker att det är intressant att lära mig.

Jag funderar på vad en arbetsgivare skulle tycka var "bäst" för en socionom att ha läst extra?

En given tanke är givetvis att ta en masterexamen i socialt arbete. Min erfarenhet av de som har gjort det är att de har haft som mål att forska alternativt att undervisa, vilket jag inte har.

Den andra givna alternativet är att gå psykoterapeut utbildning, vilket jag inte kan göra just nu eftersom det dels kostar pengar men också för att jag inte arbetar som kurator.

Det tredje alternativet, som jag är mest inne på, är att läsa någon kompletterande kurs, som till exempel statsvetenskap eller en juridisk översiktskurs. Vilken typ av kurser tror ni kompletterar min nuvarande utbildning bäst om man ser utifrån en arbetsgivares perspektiv? Vad är mest eftertraktat? Är det ens något de tycker är viktigt?

Mvh
Överdos
Citera
2019-09-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överdos
Hej allihopa.

Jag funderar på vad en arbetsgivare skulle tycka var "bäst" för en socionom att ha läst extra?

Genusvetenskap
Citera
2019-09-23, 16:34
Medlem
En riktig utbildning kanske? Men antagligen har personen ovan rätt... ugh...
Citera
2019-09-23, 19:54
Medlem
Citat:
Hej allihopa.

Jag är utbildad socionom och arbetar nu i en offentlig verksamhet.

Jag funderar på att studera på halvfart för att jag tycker att det är intressant att lära mig.

En given tanke är givetvis att ta en masterexamen i socialt arbete. Min erfarenhet av de som har gjort det är att de har haft som mål att forska alternativt att undervisa, vilket jag inte har.

Den andra givna alternativet är att gå psykoterapeut utbildning, vilket jag inte kan göra just nu eftersom det dels kostar pengar men också för att jag inte arbetar som kurator.

Det tredje alternativet, som jag är mest inne på, är att läsa någon kompletterande kurs, som till exempel statsvetenskap eller en juridisk översiktskurs. Vilken typ av kurser tror ni kompletterar min nuvarande utbildning bäst om man ser utifrån en arbetsgivares perspektiv? Vad är mest eftertraktat? Är det ens något de tycker är viktigt?

Mvh
Överdos

Mitt tips till dig.

Gå in på platsbanken på arbetsförmedlingens hemsida.

Fyll i sökordet "Socionom" (utan "")

Kryssa i inställningarna "heltid" samt "tillsvidareanställning"

Gör du det och söker får du upp 167 annonser.

Gå igenom alla dessa annonser och se vad du hittar för gemensamma nämnare (extrameriter/extrautbildningar som sökes förutom socionom). Utbilda dig utifrån det som efterfrågas.

Tar lite säkert någon timmes tid att gå igenom allt systematiskt. Men du får en bra bild av vad du bör inrikta dig på.
Citera
2019-09-23, 21:27
Medlem
felstavadds avatar
Hur gammal är du?

Hur länge har du jobbat?

Inom vad har du jobbat som socionom?

Anledningen till ovanstående frågor är att jag tror du själv behöver veta mer eller iaf berätta för oss med vad du vill jobba med i framtiden.
Socionomyrket är väldigt brett och att svara på din fråga blir som att berätta hur långt ett snöre ska vara.
-Vill du jobba med planering av verksamhet typ planeringssekreterare så kanske du ska läsa nåt som har med att driva projekt att göra.
-Är det inom behandling så ska du kolla på metoder och då ligger nog KBT närmast att rekomendera inför framtiden, gärna inriktning mot våld i nära relationer (barn och vuxna).
-Vill du leda arbetsgrupp eller stötta medarbetare ska du kolla in olika varianter på handledare, finns några få olika såna utbildningar numera, startar då och då på högskolorna/universiteten.

Att komma med papper om att man har masters går säkert hem hos vissa arbetsgivare men inom soc eller på annan vanlig kommunal nivå motsvarande socialsekreterare är nog inte det som är det viktigaste.

Om du inte kan svara på hur du tänker ditt framtida jobb så ska du nog fortsätta jobba med det du gör ev byta för att testa annat för att sen veta vad du vill fördjupa dig inom.

Är du däremot bara sugen på att läsa in nåt av intresse så skulle jag nog föreslå projektledning alt KBT-utbildning beroende på vilken nivå du vill jobba på.
Håller själv på att försöka hitta nåt att fördjupa mig inom men har inte hittat nåt som passar mig än tyvärr.
Citera
2019-09-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Hur gammal är du?

Hur länge har du jobbat?

Inom vad har du jobbat som socionom?
.

Jag är runt 30 år gammal och har arbetat ungefär 5 år efter examen. Jag har jobbat inom Kriminalvården och socialtjänsten sedan jag tog min examen.

Jag har funderat på just KBT steg 1 utbildningen, för att sedan söka jobb som kurator och då kunna söka mig in på psykoterapeut. I sådana fall måste jag lägga ungefär 60 000 kronor på steg 1 utbildningen.

Annars gillar jag utredningsarbete och skulle kunna tänka mig att arbeta hos polisen eller tillsammans med polisen och då känns kriminologi som ett givet svar.
Citera
2019-09-24, 07:13
Medlem
Tack! Det var ett bra tips.

Det ska jag göra.
Citera
2019-09-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Mitt tips till dig.

Gå in på platsbanken på arbetsförmedlingens hemsida.

Fyll i sökordet "Socionom" (utan "")

Kryssa i inställningarna "heltid" samt "tillsvidareanställning"

Gör du det och söker får du upp 167 annonser.

Gå igenom alla dessa annonser och se vad du hittar för gemensamma nämnare (extrameriter/extrautbildningar som sökes förutom socionom). Utbilda dig utifrån det som efterfrågas.

Tar lite säkert någon timmes tid att gå igenom allt systematiskt. Men du får en bra bild av vad du bör inrikta dig på.

Tack för det goda tipset det ska jag definitivt göra.
Citera
2019-10-27, 13:00
Medlem
korps avatar
Citat:
Jag är runt 30 år gammal och har arbetat ungefär 5 år efter examen. Jag har jobbat inom Kriminalvården och socialtjänsten sedan jag tog min examen.

Jag har funderat på just KBT steg 1 utbildningen, för att sedan söka jobb som kurator och då kunna söka mig in på psykoterapeut. I sådana fall måste jag lägga ungefär 60 000 kronor på steg 1 utbildningen.

Annars gillar jag utredningsarbete och skulle kunna tänka mig att arbeta hos polisen eller tillsammans med polisen och då känns kriminologi som ett givet svar.

Steg 1 utbildning är ju alltid sett som positivt av arbetsgivare oavsett vilket område du är inom eller vill arbeta med i framtiden. Det är värt de där 60 000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in