Citat:
Ursprungligen postat av
Överdos
Hej allihopa.
Jag är utbildad socionom och arbetar nu i en offentlig verksamhet.
Jag funderar på att studera på halvfart för att jag tycker att det är intressant att lära mig.
Jag funderar på vad en arbetsgivare skulle tycka var "bäst" för en socionom att ha läst extra?
En given tanke är givetvis att ta en masterexamen i socialt arbete. Min erfarenhet av de som har gjort det är att de har haft som mål att forska alternativt att undervisa, vilket jag inte har.
Den andra givna alternativet är att gå psykoterapeut utbildning, vilket jag inte kan göra just nu eftersom det dels kostar pengar men också för att jag inte arbetar som kurator.
Det tredje alternativet, som jag är mest inne på, är att läsa någon kompletterande kurs, som till exempel statsvetenskap eller en juridisk översiktskurs. Vilken typ av kurser tror ni kompletterar min nuvarande utbildning bäst om man ser utifrån en arbetsgivares perspektiv? Vad är mest eftertraktat? Är det ens något de tycker är viktigt?
Mvh
Överdos
Mitt tips till dig.
Gå in på platsbanken på arbetsförmedlingens hemsida.
Fyll i sökordet "Socionom" (utan "")
Kryssa i inställningarna "heltid" samt "tillsvidareanställning"
Gör du det och söker får du upp 167 annonser.
Gå igenom alla dessa annonser och se vad du hittar för gemensamma nämnare (extrameriter/extrautbildningar som sökes förutom socionom). Utbilda dig utifrån det som efterfrågas.
Tar lite säkert någon timmes tid att gå igenom allt systematiskt. Men du får en bra bild av vad du bör inrikta dig på.