2019-10-26, 01:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Intressant! Jag skulle också vilja veta. Håller tummarna för att erfarna vill/kan svara 😊

Jag trodde också att man ”bara” körde på två veckor åt gången, intressant med en månad - har det med NFC att göra, kan det vara så; att man får mer tid på sig då man väntar resultat som man veta tar mer än två veckor? Eller görs bedömningen på annat vis? Har han erkänt att hon dött men ej hur eller att fler medverkat och han vägrar berätta och det är därför man väntar på fler svar, därför man säger en månad för alla vet redan att rätt man sitter häktad?

Eller att intentionen är att skynda på utredningen RB 24 kap. 18§:

Citat:
18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.

Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.

Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.

Tid för åtals väckande behöver inte bestämmas då rätten beslutar om häktning enligt 3 § eller om häktning av någon som inte är närvarande vid rätten. Lag (1987:1211).

Tidsfristen på 14 dagar för omäktningsförhandling är inte bindande för rätten, det kan sättas längre tid om det bedöms att omhäktningsförhandling är utan betydelse, vilket inte innebär att man bedömt den misstänkte som skyldig utan att premisserna för häktningen är i stort desamma. Men sådant förlängt häktningsbeslut ska också bedömas mot proportionalitetsprincipen. Såväl åklagarsidan som försvaret är kanske mer betjänta av att ägna sig åt kommande åtal.
Citera
2019-10-26, 01:53
Medlem
Jag har en fråga till Jokermannen
Vet du vad det var för föremål som SD hade med sig på sin cykeltur till JG under mordkvällen ?
Citera
2019-10-26, 09:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SD vet att han är oskyldig. Han tror ingenting; han vet:

Många loggar av SD sticker ut på olika sätt, men den här loggen från den 25 juli 2018 har en aggressiv ton. - Vem försöker han övertyga: HD, polisen - eller sig själv?
180725 https://coord.info/GLWH4MM2

"VET många andra saker med, som många bara gissar och tror om. Sedan finns det tyvärr saker som jag inte VET, och då är jag smart nog att avstå från spekulationer som skulle få mig att framstå som en idiot."

Han VET att han inte själv är mördaren, däremot vet han INTE vem som är mördaren och avstår därför från spekulationer, är det så det ska tolkas?

Klokt skrivet i så fall.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-10-26 kl. 09:52.
Citera
2019-10-26, 09:17
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att intentionen är att skynda på utredningen RB 24 kap. 18§:

Tidsfristen på 14 dagar för omäktningsförhandling är inte bindande för rätten, det kan sättas längre tid om det bedöms att omhäktningsförhandling är utan betydelse, vilket inte innebär att man bedömt den misstänkte som skyldig utan att premisserna för häktningen är i stort desamma. Men sådant förlängt häktningsbeslut ska också bedömas mot proportionalitetsprincipen. Såväl åklagarsidan som försvaret är kanske mer betjänta av att ägna sig åt kommande åtal.
Tack snälla för detta!
Citera
2019-10-26, 10:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det tror jag också. Det tror jag också gäller när det kommer till vad hon anser om SD:s skuld. Hennes alternativ är svåra. Ska hon inför sina barn och sina svärföräldrar säga "jag tror Stefan mördade Lena." när ens inte fallet ännu gått till åtal?
Jag har svårt att förstå vad vitsen skulle vara med att göra ett sådant uttalande utan att alls kunna underbygga det med fakta eller dylikt. Risken är väl överhängande att barnen och svärföräldrarna bara skulle uppfatta henne som konstig.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-26 kl. 10:34.
Citera
2019-10-26, 10:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Men du varför befann sig SD hos JG den
tidiga försommar kvällen?
Vet du vad han hade med sig på färden till JG?

Tacksam för svar

Citat:
Ursprungligen postat av SilverNina
Jag har en fråga till Jokermannen
Vet du vad det var för föremål som SD hade med sig på sin cykeltur till JG under mordkvällen ?

Det undrar även jag.
Citera
2019-10-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Tack snälla för detta!

Rätten kanske bedömer det onödigt att repetera exakt samma omständigheter ifall grundförutsättningarna inte ändrats för någondera sidan.
Citera
2019-10-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, för mig verkar det inte hålla med påståenden att LW skulle försökt undkomma SD på något sätt. Även strax efter hon blivit "unfriendad" av SD efter anmälan om misshandel om en för henne lite neslig situation så tjatade hon till sig ett byte av arbetspass så hon skulle kunna dyka upp på en gc träff där hon visste att SD skulle befinna sig, hon höll sig leendes i närheten fotandes.

Något verkar ha gnagt i henne, eftersom hon försöker tvinga sig till ett samtal från någon hon redan anmält en vända. Hon drar sig inte undan alltså utan drar den till ett ytterligare destruktivt steg. Hennes provokation består ju av att hon begår en brottslig gärning och därav är alltså inte knoggnuggningen att anse som straffbar gärning.
Som jag skrivit tidigare, jag tror inte LW mådde speciellt bra under den tiden. Av de olika uppgifter från människor hon berättat saker för verkar hon minst sagt ambivalent om relationen med SD. En del kan ju vara om hon var besviken över att det inte blev mer av det utifrån om hon tyckte sig ha offrat mer för relationen. Vad människor förväntar sig och vad som är rimligt att förvänta sig faller ju inte alltid på ett ut.

Signaturer som kände LW har skrivit i tråden att hon hade en förväntan på att förhållandet skulle bli normalt, att de skulle gänga sig och leva öppet tillsammans. Men oklart om båda gick in i förhållandet med de premisserna, man har ju sorgligt nog ingen rätt att bli älskad, det är inget som går att kräva från någon.

Även om SD antytt att han också väntat sig en gemensam framtid så är det ju inte givet att han har ljugit till henne om detta. LW var ju själv skild för att människors känslor kan förändras.
Det är det jag funderar kring att i vart fall anmälan om misshandel verkar vara en mer känslomässigt betingat agerande av att "ge igen", förhållandet har kostat henne på ett personligt plan och hon fick inte höra vad hon ville höra med det uteblivna samtalet.
Citera
2019-10-26, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SD vet att han är oskyldig. Han tror ingenting; han vet:

Många loggar av SD sticker ut på olika sätt, men den här loggen från den 25 juli 2018 har en aggressiv ton. - Vem försöker han övertyga: HD, polisen - eller sig själv?
180725 https://coord.info/GLWH4MM2
Han kan ev. också se LW:s initialer i den lilla spången; i vart fall ett "L". - SD har ett väl utvecklat sinne för detaljer och läser gärna in det som för stunden sysselsätter hans tankar:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b7a511d8-b410-41ee-b2fb-5cf5552a8bef.jpg

Här kan han se ett litet kors - och i förlängningen HD:s golgatavandring:
180725 https://coord.info/GLWGVQD5

Exempel på hans fantasi och detaljseende: - Det kanske bästa exemplet finns i en annan bild jag såg på ett tidigt stadium men inte lyckats återfinna (kan vara borttagen), där han i ett i sig litet föremål, mindre än hans hand, tyckte sig se mikroskopiskts små detaljer som för honom formade sig till en gestalt (kan ha varit en gubbe som varit sysselsatt med någon aktivitet - vilket man mycket riktigt också såg vid uppförstoring av bilden).

Tack för alla!

Ja, han har verkligen sinne för detaljerna.
Faktiskt väldigt fina ställen och fina bilder.

Tycker alltid att det är läskigt när han skriver så positivt om livet bara 1,5 månader efter mordet:

"Vilken helg! Eller nu råkar det inte vara helg, men på semestern känns de flesta dagarna som lördagar och söndagar "

" I Pennybridge möts vi av spontanmiddag hos en uppsättning grannar och tårtfika till nattmacka hos nästa. Livet har allt bra många goda stunder. "[...]

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=69f2ce38-78aa-4f08-933e-71561c54ec3b

Det är som att inget kan rubba honom.
Inget har hänt.
Ingen har dött.
Ingen har blivit brutalt mördad.
Ingen han känner något för?
Ingen är skäligen misstänkt.

Livet fortsätter som att det är fyllt med livets goda; solsken, tårtor, spontanmiddagar och goda grannar.

Lika motsägelsefullt som hela hans egen person (om han är den skyldige).
Glättig yta,
mörkt inre.

Vacker natur, vacker liv. Solsken och varma grannar, bullar och framtid i denna "ändlösa sommar".
Bakom solskenet ond bråd död, misstänkt för mordet.

Svart/vitt.
Sött/surt....
Citera
2019-10-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för alla!

Tycker alltid att det är läskigt när han skriver så positivt om livet bara 1,5 månader efter mordet:

"Vilken helg! Eller nu råkar det inte vara helg, men på semestern känns de flesta dagarna som lördagar och söndagar "

" I Pennybridge möts vi av spontanmiddag hos en uppsättning grannar och tårtfika till nattmacka hos nästa. Livet har allt bra många goda stunder. "[...]

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=69f2ce38-78aa-4f08-933e-71561c54ec3b

Inget har hänt.
Ingen har dött.

Livet fortsätter som att det är fyllt med livets goda; solsken, tårtor, spontanmiddagar och goda grannar.

Glättig yta,
mörkt inre.

Vacker natur, vacker liv. Solsken och varma grannar, bullar och framtid i denna "ändlösa sommar".

Svart/vitt.
Sött/surt....

Nja, vet inte om det är läskigt. En hemsk händelse i ens närhet som denna kan ju faktiskt göra att man reflekterar mer över att uppmärksamma och ta tillvara på saker i tillvaron som är bra som annars är lätt att man tar för givet. Jag vet att jag själv tenderar att göra det. I mitt jobb råkar jag frekvent på människor som livet inte varit varsamt med, ofta utan deras egen förskyllan. Man får en ödmjukhet att vara tacksam för det som är bra en dag kan det förändras. Nu kanske SD blir dömd och då är det väl i så fall egen förskyllan att han inte kan njuta av naturen hur och när han vill men det skulle ju kunna vara att en drabbas av sjukdom, olycka eller överfall som tvärt förändrar livsvillkoren.
Citera
2019-10-26, 12:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har svårt att förstå vad vitsen skulle vara med att göra ett sådant uttalande utan att alls kunna underbygga det med fakta eller dylikt. Risken är väl överhängande att barnen och svärföräldrarna bara skulle uppfatta henne som konstig.

Ja. Innerst inne har hon kanske sina misstankar. Minns debatten här för någon vecka sedan då en del här i tråden tyckte det var illa/anmärkningsvärt att hon uttryckt att SD skulle vara oskyldig. Jag tycker då inte att hon har så mycket andra alternativ än att säga just så offentligt.
Citera
2019-10-26, 12:47
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för alla!

Inget har hänt.
Ingen har dött.

Glättig yta,
mörkt inre.

Svart/vitt.
Sött/surt....

Det som är så hemskt är ju att det verkar som att inte förrän LW "försvann" så kunde SD och HD njuta fullt ut utav livet ??
Why?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in