2019-10-24, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Någon har alltså räknat kön på 2.5 miljoner uppstoppade djur. Hur lång tid tog det & vem har betalat för det?

Att svinen på Bonniers tar upp detta är väl iofs. inte så konstigt. Dom jobbar just nu frenetiskt för att blanda bort korten & mörka sin skuld i att ha varit drivande i att förstöra Sverige. Klimathysteri, bögkyssar & nu könet på uppstoppade djur.

Desperationen lyser igenom.
Citera
2019-10-24, 13:42
Medlem
Sir Dwains avatar

Slog ihop de här två trådarna och lät den förvisso nyare, men betydligt bättre, trådstarten bli basen.

/Moderator
Citera
2019-10-24, 13:50
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Slog ihop de här två trådarna och lät den förvisso nyare, men betydligt bättre, trådstarten bli basen.

/Moderator

Eller det var målet, ser nu att inläggen inte kom i ordningen jag önskade. Det får bli en kompromiss, den bättre rubriken men med den tidigaste trådstarten.
Citera
2019-10-24, 14:15
Avslutad
Nåja, frågan om vilka föremål/uppstoppade djur som ska finnas på våra museer är en fråga som handlar mer om museologi och kulturvetenskap/naturvetenskap än om jämställdhet och feminism.

Till ett naturhistoriskt museum går att lära sig om djur och natur. Då är det ju bra om det som lärs ut är korrekt och inte bara speglar halva verkligheten.
Citera
2019-10-24, 15:19
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nåja, frågan om vilka föremål/uppstoppade djur som ska finnas på våra museer är en fråga som handlar mer om museologi och kulturvetenskap/naturvetenskap än om jämställdhet och feminism.

Till ett naturhistoriskt museum går att lära sig om djur och natur. Då är det ju bra om det som lärs ut är korrekt och inte bara speglar halva verkligheten.

Jag funderade också på det, det är inte uppenbart att de som gjort studien är alls motiverade av annat än naturvetenskap, men aspekten trådskaparna har tänkt sig diskutera är att det har med feminism att göra. Man påstår att könsfördelningen bland djur på museum är en feministisk fråga, tror jag.
Citera
2019-10-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag funderade också på det, det är inte uppenbart att de som gjort studien är alls motiverade av annat än naturvetenskap, men aspekten trådskaparna har tänkt sig diskutera är att det har med feminism att göra. Man påstår att könsfördelningen bland djur på museum är en feministisk fråga, tror jag.

Mod får gärna flytta till lämpligt fora för min del Jag önskar mest diskutera det absurda i att man lägger tid och resurser på att räkna ration han-/handjur på museum.
Citera
2019-10-24, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laxbete
Mod får gärna flytta till lämpligt fora för min del Jag önskar mest diskutera det absurda i att man lägger tid och resurser på att räkna ration han-/handjur på museum.
Nä, det är inte särskilt absurt. Detär ganska normalt förfarande att ta reda på vilka föremål som finns på museum och om föremålen visar det man vill visa. Till exempel om museum ska visa hur djur ser ut eller hur djurhanar ser ut.
Citera
2019-10-24, 18:26
Medlem
RedXs avatar
Citat:
En skev könsfördelning kan göra att forskare får en felaktig bild av olika arter, enligt studien.

Låter troligt...

Jag undrar hur stor del av biologers tid som går ut på att hänga på muséer och titta på uppstoppade djur?
Citera
2019-10-25, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Låter troligt...

Jag undrar hur stor del av biologers tid som går ut på att hänga på muséer och titta på uppstoppade djur?
Många museer bedriver forskning och har en egen forskningsavdelning.
Citera
2019-10-25, 01:04
Medlem
DaChiefs avatar
Ja men ett fosil är ett fosil och man är antagligen stolt över det faktum att man upptäkt det oavsett kön.

Frågan är mer, varför är handinosaurier mer benägna att gå ut i träsk? För att fightas eller jaga.
Antar att det har med dinotestosteron med att göra.
Citera
2019-10-25, 08:46
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Någon har alltså räknat kön på 2.5 miljoner uppstoppade djur. Hur lång tid tog det & vem har betalat för det?.

Hur lång tid tar det att trycka på filter > kön > export> skriv ut ifrån en databas?

Jag tror inte på fem öre att någon gick manuellt igenom allt utan att man kollade databasen.

Och det var säkert vi skattebetalare som betala. Hade inte förvånat mig!
Citera
2019-10-25, 11:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Hur lång tid tar det att trycka på filter > kön > export> skriv ut ifrån en databas?

Jag tror inte på fem öre att någon gick manuellt igenom allt utan att man kollade databasen.

Och det var säkert vi skattebetalare som betala. Hade inte förvånat mig!
Ingen tror givetvis att man gått runt på all världens museer & räknat manuellt. Men ingen tror nog heller att all världens museer har en gemensam databas över alla uppstoppade djur & deras kön.

Den intresserade kan säkert plocka fram pappret som det hela bygger på & se hur länge projektet pågått & hur många som varit inblandade, samt kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in