2019-10-17, 14:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inlägg från MrBarnaby idag:

Jag kollade i tråden om Tova. Där skrev Expressen om utlåtandet från paragraf 7- undersökningen redan 5/6-17.Tova mördades 16/5. Den 17 november väcker kammaråklagare Christer Sammens åtal.

Tack för info.
Då förekommer det att det görs rätt tidigt.
Citera
2019-10-17, 14:23
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
HD:
" Vi fick en härlig förmiddag med klarblå himmel, sol och fina höstfärger i naturen och inte blev det sämre av att jag fått positiva nyheter under morgonen."

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c72f2859-720c-44dc-9a71-9d67d652cbc5&IID=23e01603-117f-431e-a368-8ebce464ead4

Nu minns jag inte längre vilket datum det blev omhäktning?
Borde ha varit runt den 24/9, då det blev som jag minns det 4 v åtalsförlängning? Eller har jag fel?
Den positiva nyheten kan ju ha varit att HD inte längre är misstänkt och ska avföras från utredningen.
Och varför skulle HD se det som posititivt att SD omhäktas?
Lita tankar bara
Citera
2019-10-17, 15:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för info.
Då förekommer det att det görs rätt tidigt.

Kanske är beroende av hur MGM svarar och beter sig i förhör? Alltså att man inte nödvändigt kan dra slutsats att datum för åtal är nära förestående? Förhör är ju inte meningsfulla om motparten inte visar någon vidare kognitiv kommunikationsförmåga, eller i vart fall kanske de måst läggas upp på annat sätt, han kanske framstår som rejält knäpp och man undrar om han är det eller spelar på detta stadiet?
Citera
2019-10-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Den positiva nyheten kan ju ha varit att HD inte längre är misstänkt och ska avföras från utredningen.
Lita tankar bara

Det kanske finns någon ilska mot honom, även om hon måhända tror att han är oskyldig så är det väl så att såväl hon och barnen skulle sluppit denna misstänksamhet, press och negativa uppmärksamhet, att släpas ut av polis inför grannar etc om före detta maken förmått hålla byxorna uppe inför prästen.
Det kanske var droppen? För henne med ett vårdyrke kan det vara ytterligt mer besvärande att vara misstänkt för ett våldsbrott. Socialstyrelsen behöver väl inga fällande domar för att rycka sköterskelegitimationen.

Särskilt om hon vid tidigare tillfälle har krävt att han ska sluta ha kontakt med LW men han fortsatt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-17 kl. 15:10.
Citera
2019-10-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Clownen SD - en figur som ständigt gråter inombords?

Den häktade och på Sannolika Skäl för mord misstänkte SD har uppvisat ett beteende likt en Clown som ägnar sig åt olika upptåg för att bli Sedd, Hörd och Bekräftad. Driva olika projekt som att arrangera GC-event, plocka isär pelletsbrännaren, bygga om och renovera hemma, skapa cachegåtor, logga cacher hejvilt oavsett om han varit på plats eller varit soffliggare, skriva ironiska och distanserade texter till sina arrangerade flin-bilder där han återkommande har visat ett behov av att "apa" sig - är överaktiviteten olika uttryck för en inre sorg? Är SD clownen som gråter inombords?

SD är personen som skriver att han tycker filmen "Den sista färden" är en festlig film med en festlig fras "Skrik som en gris" när en man gruppvåldtas av män i skogen. Det uppfattar jag som en ganska skev person (de med hyfsat normalt psyke och som sett filmen upplever den snarare som otäck och obehaglig istället för "festlig").
http://coord.info/GLCX02VY

SD är personen som tipsar SVT om hur han juldekorerat sitt hus och ska störa grannarna med julmusik dygnet om. Hela människan utstrålar: Se mig, Hör mig, Bekräfta mig!
"Hej, Lite roligt är snöflingorna av laser på huset. Hjortarna rör sig sakta. Träden är också lite utmärkande. Nästa vecka kommer en 2.4m hög upplyst tomte finnas på balkongen. Vid Hjortarna sitter en 2.7m hög upplyst nalle-tomte. Och på taket en 5m lång tomtesläde med renar att stå. Och då spelas julmusik dygnet runt utomhus här. Mer jul! //Stefan Foto: Stefan Davidsson"
www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ar-era-inskickade-bidrag

SD är personen som tycker det är roligt att skrämma skiten ur vännerna på marken när han gör tokiga manövrar i luften bakom spakarna i ett flygplan.

SD är personen som inte såg någon som helst anledning till att inte dyka upp oanmäld på GC-event fast han var Skäligen misstänkt för mord på en framgångsrik GC-vän som han tidigare haft en otrohetshistoria med. Det bekymrade honom inte det minsta att andra kunde tycka det var obehagligt när han dök upp som mordmisstänkt? Efter mordet kan det väl inte ha varit okänt för övriga GC:are att den mördade LW tidigare anmält SD för misshandel och trakasseri?

SD är personen som på egen hand och sannolikt med hjälp har planterat en del information hos människor runt honom. Bl a att han sagt att Polisen gjorde rätt som misstänkte honom eftersom han haft kontakt med LW, det KAN finnas blodspår från henne i hans hem, men han har gett en godtagbar förklaring (eh?). Det har framgått tydligt att SD har ett garde omkring sig som bl a består av den bedragna f d hustrun, den trofaste vännen JG, svärföräldrarna och det s k Järngänget (SS, PN och antagligen JO). Han har bedyrat sin oskuld till mordet och menat att det var LW som inte lämnade honom ifred, han har tyvärr varit otrogen för att han inte fick sex hemma, han var absolut inte svartsjuk på LW och de var de bästa vänner ända till slutet?

SD är personen som anser att LW var "oskicklig" i sina kontakter med män för att de kunde få för sig någonting. Det var kanske snarare så att SD tyckte detta för att han var svartsjuk på hennes naturliga förmåga att nå fram till andra människor? Hans svartsjuka fick honom att kontrollera varje steg hon tog genom att spåra henne via de appar de båda använde i GC? Han sägs även ha smygfilmat henne genom hennes fönster och stämmer den uppgiften påvisar det att han var besatt. Han klarade inte av att hon gick vidare med sitt liv utan intresse för honom? Han kunde inte förstå att hon inte ville ha honom när skilsmässan väl blev ett faktum på HD:s initiativ? Han blev kränkt i dubbel bemärkelse?

SD är personen som våren -18 drabbades av en rad personliga motgångar som kan ha fått hela hans "trygga" värld att rämna. Hans inbillade (?) självförtroende fick sig en total knäck - han som gärna klär sig i superman-blått blev totalt svag och inte värd någonting längre? Ingen Såg, Hörde eller Bekräftade honom? Han som alltid tidigare sett till att Komma först, Se och Segra var tillintetgjord? Alla hans trick med olika manipulationer hade slutat fungera? Clownen slutade gråta och sorgen blev till en mördande ilska?

Inlägg med sammanfattning och länkar för nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp68997449

Oerhört bra och objektiv! Tror också att den är med allt väsenligt i sanningen överensstämmande.
Citera
2019-10-17, 15:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske är beroende av hur MGM svarar och beter sig i förhör? Alltså att man inte nödvändigt kan dra slutsats att datum för åtal är nära förestående? Förhör är ju inte meningsfulla om motparten inte visar någon vidare kognitiv kommunikationsförmåga, eller i vart fall kanske de måst läggas upp på annat sätt, han kanske framstår som rejält knäpp och man undrar om han är det eller spelar på detta stadiet?
Jag tänkte också något åt det hållet, att tingsrätten t.ex. kan ha uppfattat SD:s beteende vid häktningsförhandlingarna som så pass anmärkningsvärt att man funderar om han kan ha någon psykisk störning. Parterna verkar ju stå mycket långt ifrån varandra, och enligt advokaten förnekar SD alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått. Det här skulle kunna ha tolkats som något slags psykologiskt förnekande. Jag minns från Kalamarksdebatten för några år sedan att Leif Silbersky lade fram en sådan teori angående Kaj Linnas tvärnekande. Leif Silbersky menade alltså att förklaringen skulle kunna vara att Linna helt enkelt hade förträngt eller glömt bort hela rånmordet.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-17 kl. 15:20.
Citera
2019-10-17, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Lita tankar bara

Det var inte jag som tog upp det med SDs omhäktning och att det skulle kunna glädja HD. Jag svarade bara på ett inlägg genom att visa HDs inlägg och när det gjordes.

Jag har haft liknande tankar som du, att HD kan vara glad för att misstankegraden har sänkts eller att rubriceringen ändrats eller både och.

Men om hon hade blivit helt avskriven, borde det inte komma ut i media?
Citera
2019-10-17, 15:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte också något åt det hållet, att tingsrätten t.ex. kan ha uppfattat SD:s beteende vid häktningsförhandlingarna som så pass anmärkningsvärt att man funderar om han kan ha någon psykisk störning. Parterna verkar ju stå mycket långt ifrån varandra, och enligt advokaten förnekar SD alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått. Det här skulle kunna ha tolkats som något slags psykologiskt förnekande. Jag minns från Kalamarksdebatten för några år sedan att Leif Silbersky lade fram en sådan teori angående Kaj Linnas tvärnekande. Leif Silbersky menade alltså att förklaringen skulle kunna vara att Linna helt enkelt hade förträngt eller glömt bort hela rånmordet.

Snyggt slut på din reflexion.
Ja, Linna var väl oskyldig och slutsatsen är då att SD förmodligen är det också?
Citera
2019-10-17, 15:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Snyggt slut på din reflexion.
Ja, Linna var väl oskyldig och slutsatsen är då att SD förmodligen är det också?
Jag har ingen aning om hur det ligger till med den saken, jag lade bara fram en rimlig teori om vad som kan ha föranlett tingsrätten att beställa en paragraf 7-undersökning. Har du själv någon bättre teori?
Citera
2019-10-17, 15:34
Medlem
Citat:

GM i fallet Tova var väl också speciell? Redan från början, innan det hade hänt?
Sedan finns nog varianter där MGM blir knäpp av isoleringen under häktningen. Åtskilliga tål dåligt att sitta inlåst, men från åklagare och polis som håller förhör är det nog väsentligt att få en relevant uppfattning om personen är "knäpp" från start eller det är något som är av färskare datum.
Citera
2019-10-17, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hur det ligger till med den saken, jag lade bara fram en rimlig teori om vad som kan ha föranlett tingsrätten att beställa en paragraf 7-undersökning. Har du själv någon bättre teori?

Jag är lite dåligt insatt i hur och när en paragraf 7 undersökning sker. Har ju bara följt några fall, och det var länge sedan jag läste på om vad som gäller.

Om jag bara tänker själv (och då inte utefter fall där det har gått galet), så kan jag tänka mig att man gör det i ett led i ett ganska normalt förfarande när det handlar om en på sannolika skäl misstänkt häktad för ett så allvarligt brott som ett brutalt mord.

Denna undersökning är ju ingen stor utredning, utan den tar ca 1 timme samt att man gör en bedömning efter att ha tagit del av FUP.

Det är väl bra att ha personutredning och paragraf 7 utredningen klara när det är dags för åtal?
Citera
2019-10-17, 15:58
Medlem
Citat:
Jag är lite dåligt insatt i hur och när en paragraf 7 undersökning sker. Har ju bara följt några fall, och det var länge sedan jag läste på om vad som gäller.

Om jag bara tänker själv (och då inte utefter fall där det har gått galet), så kan jag tänka mig att man gör det i ett led i ett ganska normalt förfarande när det handlar om en på sannolika skäl misstänkt häktad för ett så allvarligt brott som ett brutalt mord.

Denna undersökning är ju ingen stor utredning, utan den tar ca 1 timme samt att man gör en bedömning efter att ha tagit del av FUP.

Det är väl bra att ha personutredning och paragraf 7 utredningen klara när det är dags för åtal?

Ja, såklart är det det, GMs mentala tillstånd ska tas ställning till men det går kanske inte att anta att åtal är nära förestående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in