2019-10-17, 09:39
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
"– Slik vi vurderer dette nå, er det aktuelle tidsrommet begrenset til mellom da Anne-Elisabeth Hagen var i telefon med et familiemedlem klokken 09.14 og til et tidspunkt tidlig på formiddagen, sier Tommy Brøske til VG."

Jeg undrer på dette, og håper noen av dere kan hjelpe å tenke rundt dette:
Bortsett fra det ubesvarte anropet fra elektrikeren klokken 09:48, hva kan gi politiet et spor om seneste tidspunkt for brottet/kidnappingen?
Hva i et hjem kunne tidfeste en forsvinning?
Mobiltelefonen forlot aldri huset, så vidt jeg vet, den ble funnet hjemme..... og ble vel ikke tatt med på turen og plassert tilbake?
Er det en observasjon eller mangel på observasjon politiet har?
Til exempel att polisen vet at etter klokken 10:00 har det varit ingen ukända/ökända biler som har lämnat området, så det måste ha händt innan dess... eller hva?

Jeg undrer virkelig, men det er mange smarte mennesker og hästar, blommor, möss og rötter i tråden som nog skulle kunne ha en åsikt.
Citera
2019-10-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är troligt att personen hade omnämnts om det varit ngn annan än Th, ja. Men man kan väl tänka sig nåt skäl eller två. Omvänt hade man nämnt maken om det vart bortföring o han inte var misstänkt.

Vill man vara generös så kan hypotetiskt strängt taget sonen ha pratat med AE och sen gett klartecken till ”kidnapparna”.

Du nevner stadig avkommet. Og jeg vet ikke hvorfor jeg har problemer med å tenke den veien. Vi har flere saker der det har skjedd. Kanskje fordi det skrives så mye pent om AE, og man får en oppfatning om at hun har vært deres trygge havn. I tillegg sliter jeg med å se motivet en sønn eller datter skulle hatt.
Politet har et ganske nøyaktig tidspunkt. Og de har nok kartlagt hvor alle befant seg. Som Farbror-Ctulhu skriver, så gir det ingen mening å ta med seg en død person fra åstedet hvis noe gikk galt der. Da nå det ha vært oppdrag om drap. Brøske ser ut til å ha åpnet portene. Og for en med sans for det litterære, så må datoen for møtet på riksadvokatens kontor klinge med en poetisk undertone.
Citera
2019-10-17, 10:00
Medlem
Minnimuss avatar
En merkelig artikkel i dagens VG. Det slås opp som noe stort, men forholdene som Brøske beskriver er de samme som man har fått inntrykk av hele veien. Dermed oppfattes det som selvfølgeligheter.

- 9:14 samtalen er siste sikre livsbevis
- den kriminelle handlingen har skjedd innenfor et kort tidsrom etter den tiden
- man tror at en bil har vært involvert, og ventet utenfor
- en eller to personer i boligen og en sjåfør utenfor (ligger vel i sakens natur at man ikke utfører en bortføring alene)
- Hun kan være drept allerede 31. okt

Hvorfor kommer politiet hele tiden med denne typen ikke-nyheter? Hva har de å vinne på det? Hvis de er så nære å løse saken, hvorfor ikke bare se til å få gjort det ferdig?
Citera
2019-10-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
En merkelig artikkel i dagens VG. Det slås opp som noe stort, men forholdene som Brøske beskriver er de samme som man har fått inntrykk av hele veien. Dermed oppfattes det som selvfølgeligheter.

- en eller to personer i boligen og en sjåfør utenfor (ligger vel i sakens natur at man ikke utfører en bortføring alene)

Hvorfor kommer politiet hele tiden med denne typen ikke-nyheter? Hva har de å vinne på det? Hvis de er så nære å løse saken, hvorfor ikke bare se til å få gjort det ferdig?

Strategi? Psykisk press? De antyder at de har eksakt tidspunkt, det er nytt spør du meg. Hva det betyr vet jeg ikke. Men kanskje MGM vet?
Citera
2019-10-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
[i]"–
TH kan ha sikkert alibi på at han er på jobb og er der utover dagen. Samtalen 09:14 kan være sikker på at hun er i live. Elektrikeren kan ha alibi for tidsrommet, men oppsøker adressen på et tidspunkt som gjør at man kan mene det har skjedd før dette?
Citera
2019-10-17, 10:07
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Strategi? Psykisk press? De antyder at de har eksakt tidspunkt, det er nytt spør du meg. Hva det betyr vet jeg ikke. Men kanskje MGM vet?
Hvis du leser nøye så skriver de ikke eksakt tidspunkt, men begrenset tidsrom. En gang mellom 9:14 og tidlig formiddag. Brøske ønsker ikke å avgrense tidsrommet ytterligere. Så - vi lander vel på en gang mellom 9:14 og 9:48 (min tolkning).
Citera
2019-10-17, 10:14
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
"– Slik vi vurderer dette nå, er det aktuelle tidsrommet begrenset til mellom da Anne-Elisabeth Hagen var i telefon med et familiemedlem klokken 09.14 og til et tidspunkt tidlig på formiddagen, sier Tommy Brøske til VG."

Bortsett fra det ubesvarte anropet fra elektrikeren klokken 09:48, hva kan gi politiet et spor om seneste tidspunkt for brottet/kidnappingen?
Hva i et hjem kunne tidfeste en forsvinning?
Mobiltelefonen forlot aldri huset, så vidt jeg vet, den ble funnet hjemme..... og ble vel ikke tatt med på turen og plassert tilbake?
Er det en observasjon eller mangel på observasjon politiet har?
Til exempel att polisen vet at etter klokken 10:00 har det varit ingen ukända/ökända biler som har lämnat området, så det måste ha händt innan dess... eller hva?

Jeg undrer virkelig, men det er mange smarte mennesker og hästar, blommor, möss og rötter i tråden som nog skulle kunne ha en åsikt.

Det kan være kriminaltekniske spor. Et eksempel kan være funn av blod, som ved å analysere koagulasjonsprosessen kan si noe om cirka når blodet falt der.
Sammenholdt med taktiske opplysninger som at hun sluttet å svare, eller kanskje hun hadde en avtale hun ikke møtte til. Legger man opplysningene sammen kan man snevre inn tidsrom.
Senast redigerad av Minnimus 2019-10-17 kl. 10:16.
Citera
2019-10-17, 10:58
Medlem
Citat:
"Siden i sommer har politiet offisielt jobbet etter hypotesen om at Hagen denne formiddagen ble bortført av ukjente personer, og at hun nå er drept.

De har også en hypotese om at hun kan ha blitt drept allerede på formiddagen 31. oktober og at boligen kan være et drapsåsted. "

Om inntrengere drepte henne der og da - hvorfor ta med seg liket?
Liket binder deg til gjerningen. Du vil ha minst mulig med det å gjøre.

Når lik fraktes vekk fra et åsted/gärningsted er det av to grunner: Skjule/dölja at et drap er begått, og at gärningstedet berätter noe om hvem GM er. I dette tilfellet berätter et likfunn i BOs hjem intet mer om vem GM er enn det gjør nu.
Om det var en kidnapping som gikk feil, og BO avled i boligen, gir det ingen mening å frakte kroppen bort.

Kamp mellom offer og GM, eksempelvis at AEH har bitt GM til blods og GM har blødd kraftig på AEH. Da ville GM bli nødt til å ta med et dødt offer for ikke å legge igjen egen DNA.

Dette rimer dårlig med tidligere informasjon om at det ikke var spor etter kamp i boligen. Men kan hende personen bak dekkhistorien synes et slikt tenkt eksempel høres logisk ut. Og det stemmer med hypotesen om kidnapping gone bad.

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus

Politiet gjentar hovedpunktene i dekkhistorien. Politiet har snevret inn aktuelt tidsrom til mellom ca 09:14 og eksempelvis 09:48, som du nevner. Samtidig har politiet skaffet seg god oversikt over trafikk i området, og god oversikt over sporene på åstedet.

Det er nå klart for dusør. Henvendelser fra falske kidnappere og falske GM vil raskt blir avslørt.

Brøske minnet også i den forbindelse om at alle har plikt til uoppfordret å gi politiet informasjon som kan bidra til å oppklare saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är en lite märklig artikel, den känns som ett steg tillbaka. Hoppas inte det hänger ihop med att Holden var nöjd igår. Det anges inte heller att de väntar på dna-svar längre...

Den er et steg tilbake. Det er omtrent slik politiet ville ha presentert saken og dekkhistorien dersom de skulle offentliggjøre forsvinningen i løpet av første uken i november i fjor.

Men da ville politiet risikere å få så mange falske henvendelser at det ville både forsinket og forstyrret etterforskningen. Nå er derimot tiden inne, politiet er klare for utloving av dusør.
Citera
2019-10-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Politiet gjentar hovedpunktene i dekkhistorien. Politiet har snevret inn aktuelt tidsrom til mellom ca 09:14 og eksempelvis 09:48, som du nevner. Samtidig har politiet skaffet seg god oversikt over trafikk i området, og god oversikt over sporene på åstedet.

Det er nå klart for dusør. Henvendelser fra falske kidnappere og falske GM vil raskt blir avslørt.

Brøske minnet også i den forbindelse om at alle har plikt til uoppfordret å gi politiet informasjon som kan bidra til å oppklare saken.

Den er et steg tilbake. Det er omtrent slik politiet ville ha presentert saken og dekkhistorien dersom de skulle offentliggjøre forsvinningen i løpet av første uken i november i fjor.

Men da ville politiet risikere å få så mange falske henvendelser at det ville både forsinket og forstyrret etterforskningen. Nå er derimot tiden inne, politiet er klare for utloving av dusør.

Hva vil de oppnå med en dusør? Jeg skjønner ikke helt dette.
Kan de ha observert en bil i dette tidsrommet, som de mener er tilknyttet ugjerningen?
Og hva mener du om 09:14-samtalen slik det står nå. Og alle telefonsamtalene gjort i dette snevre tidspunktet. Uvanlig mye telefonkontakt spør du meg.
Citera
2019-10-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hva vil de oppnå med en dusør? Jeg skjønner ikke helt dette.
Kan de ha observert en bil i dette tidsrommet, som de mener er tilknyttet ugjerningen?
Og hva mener du om 09:14-samtalen slik det står nå. Og alle telefonsamtalene gjort i dette snevre tidspunktet. Uvanlig mye telefonkontakt spør du meg.

Politiet vil oppnå to ting.

Først, gjøre enda en innsats for å avdekke mulige bevegelser av biler og personer i det mest aktuelle tidsrommet i området rundt Sloraveien. Man forsøker å forsikre seg om at politiet har oversikt over alle bevegelser i nærområdet. Samtidig er dette en forberedelse til å kunne bevise eller sannsynliggjøre at det ikke fantes ukjente GM i området på aktuelt tidspunkt.

Det andre, politiet har ved å ferdigstille mest mulig av teknisk og taktisk etterforskning før utloving av dusør, sørget for å redusere faren for at MGM skulle kunne "kjøpe seg fri fra drap" gjennom å betale mye penger, løsepenger eller dusør, til noen som er villig til å sone 15 år i norsk fengsel mot å motta noen millioner.

Jeg tror det var brukeren papatri som nevnte det først, vi er ikke kommet så langt i Norge at rike mennesker skal kunne kjøpe seg fri fra drap. Det er en viktig observasjon. Jeg tror politiet tidlig så at det i denne saken kunne oppstå en slik fare, og at politiet har håndtert etterforskningen deretter.
Citera
2019-10-17, 11:57
Medlem
Hva tror dere om Hagens involvement etter de siste nyhetene?
Citera
2019-10-17, 11:58
Medlem
Jeg er nå helt sikker på at Hagen ikke var i huset i tidsrommet hun skal ha blitt tatt, angrepet og bortført. Noen andre står for dette, men det sier ikke at TH er uskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in