2019-10-17, 09:34
Administrator
admins avatar
Är det någon som vet hur Alexa fungerar?
https://www.alexa.com/topsites/countries/SE

Enligt Alexa är Reddit numera större än Facebook i Sverige, och Flashback är större än Instagram. Enligt Alexa finns det bara fem svenska sidor som är större än Flashback, och inkluderar man även tjänster som Netflix, och internationella aktörer som Google, Youtube och Facebook, så är det bara 21 aktörer som internationellt är större än Flashback i Sverige.

Det hävdas ibland att Flashback - med stöd av Alexa - har färre besökare än innan. Men enligt Alexa är vi nu betydligt större än både Hemnet och Spotify. Jag anser inte att Alexa är en trovärdig källa. Har mycket svårt att tro att Flashback har fler besökare än Instagram. Men eftersom det uppenbarligen finns de som använder Alexa som källa, och gör det ofta och återkommande, så tyckte jag det var klokt att uppmärksamma saken.

Förra året uppmärksammade medierna, med stöd av Alexa, att Reddit numera var större än Facebook i USA. Enligt samma källa är Reddit numera också större än Flashback i Sverige.

Reddit just overtook Facebook as the third most popular website in the U.S.
https://www.vice.com/en_us/article/ywebqj/reddit-just-overtook-facebook-as-the-third-most-popular-website-in-the-us

Reddit beats Facebook to become third most visited site in the US
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5792323/Reddit-beats-Facebook-visited-site-Amazons-Alexa-reports.html

Fråga: Varför tror Alexa att Flashback är större än Instagram, och att Reddit är större än Flashback?

Förra sommaren låg Flashback på en femteplats i Alexas ranking, men rasade senare flera platser, för att därefter återigen klättra något. Det intressanta är att Flashback inte hade färre sidvisningar när vi rasade i Alexas ranking, och inte heller fler besökare när vi klättrade till en högre placering.

admin
Citera
2019-10-17, 09:45
Medlem
LeonVances avatar
Att Reddit är större än Flashback i Sverige är väl ändå inget konstigt... Reddit är överlägset Flashback på alla sätt och vis. Som 2020-talet möter 1990-talet.

EDIT: den där listan handlar inte bara om besökare, utan är en kalkylerade topplista baserat på besök och besökarengagemang. Så förmodligen besöks fler sidor på Flashback av varje besökare än vad de gör på t ex Instagram.
Senast redigerad av LeonVance 2019-10-17 kl. 09:58.
Citera
2019-10-17, 10:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Att Reddit är större än Flashback i Sverige är väl ändå inget konstigt... Reddit är överlägset Flashback på alla sätt och vis. Som 2020-talet möter 1990-talet.

EDIT: den där listan handlar inte bara om besökare, utan är en kalkylerade topplista baserat på besök och besökarengagemang. Så förmodligen besöks fler sidor på Flashback av varje besökare än vad de gör på t ex Instagram.

Hittar inget på Reddit. Letar idag - nu - om info explosioner på Södermalm Stockholm. Finns inget. Jag hittar i alla fall inget.
Likadant i mina tidigare tester av Reddit. Vad är bra med Reddit. Sen mest på engelska och utländska nyheter.

Vet ingen som är på Reddit. Större en Facebook i Sverige? Svårt att tro. I USA kanske.
Citera
2019-10-17, 10:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Beror väl kanske även på diversifieringen av internet. Flashback har troligen en rätt trogen skara användare.

Det är riktigt synd att Flashback avslutade projektet med en engelskspråkig version av hemsidan. Reddit har fördelen att man inte är bunden till just svenska. När 20% av Sveriges befolkning inte ens är födda här så kan man ju undra hur länge svenskan kommer vara ett samhällsbärande språk.

Alexa kalkylerar trafiken enligt urval. Det är alltså inte en absolut siffra.
Citat:
Alexa’s traffic estimates and ranks are based on the browsing behavior of people in our global data panel which is a sample of all internet users.

Alexa’s Traffic Ranks are based on the traffic data provided by users in Alexa’s global data panel over a rolling 3 month period. Traffic Ranks are updated daily. A site’s ranking is based on a combined measure of Unique Visitors and Pageviews. Unique Visitors are determined by the number of unique Alexa users who visit a site on a given day. Pageviews are the total number of Alexa user URL requests for a site. However, multiple requests for the same URL on the same day by the same user are counted as a single Pageview. The site with the highest combination of unique visitors and pageviews is ranked #1. Additionally, we employ data normalization to correct for biases that may occur in our data.
Citera
2019-10-17, 10:29
Medlem
ImTheMans avatar
alexa bygger bygger på den extrema minoritet som använder deras plugin. den är ett lättmanipulerat skämt.
Citera
2019-10-17, 10:42
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hittar inget på Reddit. Letar idag - nu - om info explosioner på Södermalm Stockholm. Finns inget. Jag hittar i alla fall inget.
Likadant i mina tidigare tester av Reddit. Vad är bra med Reddit. Sen mest på engelska och utländska nyheter.

Vet ingen som är på Reddit. Större en Facebook i Sverige? Svårt att tro. I USA kanske.

Reddit är väldigt nischat, jag använder t.ex Reddit när jag vill fråga om diverse spel, t.ex Escape From Tarkov eller Monster Hunter då det finns betydligt fler som spelar de spelen på Reddit än på Flashback.

Däremot hatar jag layouten på Reddit och hela grejen med att man kan rösta upp/ned inlägg vilket leder till att impopulära åsikter försvinner endast för att folk inte håller med.

Dock, för spel, hobbies osv funkar det, men så fort det handlar om "riktiga" saker så suger verkligen reddit.
Citera
2019-10-17, 10:47
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Reddit håller extremt mycket högre nivå på diskussionerna. Finns ju mer till livet än vad som händer i ankdammen Sverige.
Citera
2019-10-17, 10:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Reddit håller extremt mycket högre nivå på diskussionerna. Finns ju mer till livet än vad som händer i ankdammen Sverige.
När man simmar i en ankdam, så blir just den dammen viktigare än andra dammar.
En nationell dam är bra.
Men storleken blir förstås begränsad. Turligt nog
Citera
2019-10-17, 11:03
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Ja, om man är en sojapojke som söker validering från sina likasinnade feminina numales och inte vågar eller kan diskutera med oliktänkande...så är Reddit överlägset Flashback.
Citera
2019-10-17, 11:09
Medlem
Citat:

Reddit går inte att jämföra med Flashback. Reddit där individuella poster röstas upp och ned leder direkt till en grupptänk där varje åsikt utanför rådande norm försvinner. Menar inte att FB är oskyldig på den fronten, men jämförelsevis är yttrandefriheten ofantligt större här.
Citera
2019-10-17, 11:30
Medlem
chimichurris avatar
De stora forumens tid är egentligen förbi det är lite av ett under att flashback ändå funkar så bra som det gör. Men större än Instagram är det knappast!
Citera
2019-10-17, 11:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
De stora forumens tid är egentligen förbi det är lite av ett under att flashback ändå funkar så bra som det gör. Men större än Instagram är det knappast!

Tror också det. Slutna eller öppna grupper på Facebook är det jag oftast är inne på. Typ grannsamverkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in