Citat:
Jag sa att för varje GENERATION går integrationen spikrakt uppåt. Jag menar alltså barnen till de som kommit som flyktingar. Och i sin tur deras barn. De flesta kan såklart inte bli integrerade i ett helt nytt land på bara åtta år. Hur integrerad hade du själv varit i Syrien efter åtta år?
Finnarna som kom på 50- 60- och 70-talen bodde också i hög utsträckning med varandra ”utanför” det svenska samhället. Det kanske har bidragit till att vissa aldrig blivit riktigt svenska trots att de bott här ett helt liv.
Håller helt med om att parallella samhällen där invandrare fastnar i utanförskap är helt fel väg. Men om fler kommuner hakar på Sölvesborgs pryl kommer invandrare inte ha några alternativ. Politikerna i Sölvesborg är tröttsamt naiva. Stänga dörren och hoppas på att problemen löser sig själva.
Finnarna som kom på 50- 60- och 70-talen bodde också i hög utsträckning med varandra ”utanför” det svenska samhället. Det kanske har bidragit till att vissa aldrig blivit riktigt svenska trots att de bott här ett helt liv.
Håller helt med om att parallella samhällen där invandrare fastnar i utanförskap är helt fel väg. Men om fler kommuner hakar på Sölvesborgs pryl kommer invandrare inte ha några alternativ. Politikerna i Sölvesborg är tröttsamt naiva. Stänga dörren och hoppas på att problemen löser sig själva.
Vad exakt är det du förväntar att dessa invandrare ska integreras TILL? Det är jag väldigt intresserad av att veta när vi talar om ett land med så litet antal invånare. Integration betyder ju dessutom att två parter ska mötas på mitten, alltså inte att flera miljoner icke-svenskar börjar leva efter svensk modell. Om folkgruppen svenskar nu består av sisådär 60% av befolkningen är denna folkgrupp snart redan i minoritet, det handlar om några få årtionden med nuvarande fertilitet. Efter det, finns det överhuvudtaget någon logik i att dessa skulle "integreras" till något svunnet svensk samhälle som inte längre existerar?
Du får helt enkelt finna dig i att starkare kulturer kommer ta över mer och mer och det är svensken som kommer assimileras in i ett samhälle mer likt det man ser i Mellanöstern. För assimilation krävs det mindre mängder invandrare. Tar man in flera miljoner (i ett litet land) kan dessa enkelt välja att leva bland sina egna och bilda nya grupperingar vilka så småningom kommer kunna konkurrera med värdkulturen utan att behöva anpassa sig.