2019-10-02, 11:17
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Hur kan du få att ruta 1 är besöksparkering? skyltern är placerad efter ruta 1
Spelar ingen roll för tråden, läs trådstarten, det gäller plats nummer 3.

OnT: Plats 3-4 reserverade.
Varför inte en bild på den riktiga parkeringen, de flesta har väl telefon med kamera?
Citera
2019-10-02, 11:45
Medlem
SalaciousCrumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Spelar ingen roll för tråden, läs trådstarten, det gäller plats nummer 3.

OnT: Plats 3-4 reserverade.
Varför inte en bild på den riktiga parkeringen, de flesta har väl telefon med kamera?

För att jag inte är i närheten av den parkeringen och inte upptäckte boten förrän jag kört därifrån

Skylten står typ 60-70% in på den parkeringen (parkeringsplats nummer 3). Därför upplevde jag den som felplacerad och att den gällde från nästa streck. Verkar ju tyvärr inte som att jag kan komma undan enligt alla som skriver i denna tråd.
Citera
2019-10-02, 12:13
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Hur kan du få att ruta 1 är besöksparkering? skyltern är placerad efter ruta 1

Sant. Jag kollade bara på skylt 2 egentligen. Slarvigt av mig och helt klart anledningen till varför jag själv får böter ibland
Citera
2019-10-02, 13:23
Medlem
miikoss avatar
Det är skyltarna som gäller, ej rutorna på marken.

Ganska klassiskt är att någon parkerar enligt rutorna, men får kontrollavgifter för att de stod fel enligt vägmärket. Det finns tyvärr inget krav på att fräsa bort gamla vägmarkeringar.

Parkeringsrutor är endast relevant om det finns skyltar att man måste parkera i rutor eller för kommunal parkeringsvakt/polis.

Jag skulle nog tipsa markägaren om att flytta på skyltarna så att de är i linje med vägmarkeringarna, alt att fräsa bort rutorna. Kan ju förstås vara så att de inte övervakar eller struntar i kontrollavgifter förstås, men då är i alla fall tydligt.
Senast redigerad av miikos 2019-10-02 kl. 13:26.
Citera
2019-10-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalaciousCrumb
Om en parkering ser ut såhär:

https://pasteboard.co/IA4TzHe.png

Vad gäller då plats nummer 3?

Det hela handlar alltså om att det finns ett ställe där det först finns en besökparkering och på nästa parkering så finns det en skylt som står lite efter mitten av parkeringen som anger att står man efter den så behöver man tillstånd. Vad gäller då för parkeringsplatsen som den skylten står delvis på?

Jag har antagit att den platsen är en besöksplats då det som gällde innan borde fortsätta (enligt min logik) och att det som står på skylten gäller från nästa parkeringslinje. Det antog inte Q-Park som gav mig en böter.

Men är det verkligen tillräckligt tydligt angivet att det inte är en besöksparkering?

Parkering 1 är fri
Parkering 2 är för besök
Parkering 3 och 4 är för viktiga personer
Citera
2019-10-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Parkering 1 är fri
Parkering 2 är för besök
Så tolkar jag också. Ord har en viss betydelse. Man ska inte behöva tolka in nåt som inte står där.
Citera
2019-10-02, 14:33
Medlem
Ett vägmärke/skylt gäller mitt mot föraren, höger om föraren eller där påbudspilen visar.
Ruta ett har således inget villkor och ruta tre är villkorat med den skylt som är mot den platsen.

Fast var lugn, inte ens Kommunalkontoret kan reglerna:

https://www.google.com/maps/@59.3608076,17.9492682,3a,75y,121.21h,79.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIln8-Kg1Ptz-wEbL1V0DUQ!2e0!7i13312!8i6656

Kolla den skyltningen till höger. Den gör hela huvudleden till cykel och gångväg.
Senast redigerad av Methos 2019-10-02 kl. 14:36.
Citera
2019-10-02, 14:48
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Parkering 1 är fri
Parkering 2 är för besök

1. Skulle kunna vara parkeringsförbud med, beroende vilka skyltar som finns vid infarten.
Citera
2019-10-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
1. Skulle kunna vara parkeringsförbud med, beroende vilka skyltar som finns vid infarten.
mm men jag har inte kört förbi den så den gäller inte mig
Citera
2019-10-02, 22:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
för sammanslagning med... (FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Citera
2019-10-03, 10:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
för sammanslagning med... (FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Sålunda infogad.

/Mod
Citera
2019-10-14, 14:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Någon som har betalat parkering för fel bil med parkster-appen och lyckats få pboten hävd?

Min son lånade den nya bilen. Han parkerade utanför LTH som har dygnet runt-betalning. Han betalade med parkster. När han kom tillbaka hade han fått en pbot 400 kr. Visade sig att han betalat för en hyrbil som vi hade för 2 månader sedan, som är exakt samma bilmärke och modell som den nya, så han såg inte att det var fel regnummer när han betalade med appen.

Vi tänkte överklaga boten. Han har visserligen inte betalat för bilen med vårt regnummer, men han har betalat för en annan bil som inte ens är vår så han hade inget uppsåt. Den andra är en hyrbil, så det borde gå att visa att han inte hade den t.ex att den inte var uthyrd. Det fanns bara 2 bilar på hela parkeringen. Något man ska tänka på när man formulerar överklagandet? Eller har någon provat, är det omöjligt att få rätt med parkster-appen och fel bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in