Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Noll lager är nog inte att rekommendera. Men så litet lager som möjligt mht servicenivå och kapitalbindning är det man bör eftersträva.
Sanning med modifikation. Där finns flertalet branscher där lagerhållning är A och O.
Då talar vi om varor utan utgångsdatum. Exempelvis kan man räkna nästan alla råvarubranscher till denna skara.
Du tar in 400.000 ton råolja under överskottsperioder och säljer senare under period där valutan du säljer i stiger, samt råvarupriset gått upp. Där kan din marginal ligga.
Samma sak kan sägas om hela kemiindustrin som levererar baskemikalier till specifik kemiindustri. Där handlar det om väldigt stora volymer och har man möjlighet att plocka på sig lager under låga priser så gör man det.
Visserligen ligger ibland årliga avtal i grunden som fixerar råvarukostnaden under långa perioder men spotpriser förekommer även frekvent. Du kan ligga på lager på råvara som må kosta dig kapital under tiden men som mycket väl kan betala sig senare.
Frågan är vad man sysslar med. Att ligga på lager med tomater en längre tid är inte att rekommendera 😉
Vet inte var ekonomer har fått för sig att lager är dåligt men ekonomer idag vet jag har en synnerligen snäv tidshorisont och många gånger idag saknas långsiktighet.
Alla flöden skall vara snabba och i realtid. Jag köper det föga och därför skulle jag aldrig kunna tänka mig arbeta för en ägare som är ett investmentbolag. Finns liksom ingen långsiktighet. Samma sak gäller politiken.