2019-10-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja, har man varit där och åkt (har en brorsa som bor i Seattle och har även åkt lite i trakterna runt Chicago), så är man glad hur bra vi ändå har det här i Sverige
Ändå har dom flera gånger fler dödsolyckor än oss (både räknat per invånare och per totalt antal körda km)
Så att det skulle vara positivt för säkerheten att utöva sådan terror mot bilister, tror jag inte ett dugg på.
Det är en ganska knepig jämförelse då det finns så många variabler som påverkar. Gränsen för rattfylleri är exempelvis avsevärt mycket högre i staterna än här. Helt klart är i alla fall att det inte främjar trafiksäkerhet att fara omkring som om man hade en raket i röven och nosa andra trafikanter i baken.
Citat:
Sen så ska man ju ändå tänka på att problemet med fisåkare i vänsterfilen, överdrivs ju de facto i den här tråden också (i alla fall som jag upplever det), eftersom den handlar om just dessa.
Jag brukar släppa av lite på den högsta farten, när jag ser någon långt fram som ligger på omkörning och dom flesta hinner då bli klara och gå tillbaka till höger innan man ens kommit inom 3 sek avstånd bakom. Man ser också rätt ofta folk som är på gång att köra om och sen avbryter och går tillbaka till högerfil när dom ser en komma lite fortare än dom först trodde - sen går dom ut igen direkt när man passerat.
Det är ju relativt få som verkligen låter omkörningen dra ut på tiden - men dessa är jävligt irriterande när man träffar på dom och kan ha ganska stor inverkan på en snittfart om man inte får dom att maka på sig. Det är där "fultrixen" (lägga sig i röven eller bromsa in bakom) kommer till användning.
Vilket är ett helt horribelt "trix" som förr eller senare kommer att orsaka tråkigheter,
Senast redigerad av pf10 2019-10-10 kl. 21:23.
Citera
2019-10-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är en ganska knepig jämförelse då det finns så många variabler som påverkar. Gränsen för rattfylleri är exempelvis avsevärt mycket högre i staterna än här. Helt klart är i alla fall att det inte främjar trafiksäkerhet att fara omkring som om man hade en raket i röven och nosa andra trafikanter i baken.

Vilket är ett helt horribelt "trix" som förr eller senare kommer att orsaka tråkigheter,

Största trafikskillnaden USA / Europa är att de i staterna helt saknar tänket med omkörningsfiler.

De paxar en fil och ligger där i valfri hastighet. Just detta har lett till att det är generellt accepterat att köra om på alla sidor.

Du undviker hela problematiken med folk i röven om du gör som det är tänkt att man ska göra dvs, kolla speglarna innan omkörning och återvända till höger fil efter en omkörning.
Citera
2019-10-11, 22:51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Största trafikskillnaden USA / Europa är att de i staterna helt saknar tänket med omkörningsfiler.

De paxar en fil och ligger där i valfri hastighet. Just detta har lett till att det är generellt accepterat att köra om på alla sidor.

Du undviker hela problematiken med folk i röven om du gör som det är tänkt att man ska göra dvs, kolla speglarna innan omkörning och återvända till höger fil efter en omkörning.

Faktiskt en del delstater som förbjuder åkande i vänsterfilen om inte kör om. Har för mig att det då är böter om man blir upptäckt.
Citera
2019-10-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vilka är dessa personer?
Och varför kör dom sakta i vänster fil?

Gillar dom att irritera folk och skapa trafikolyckor?

Har jag glömt nåt?
Själv har jag upptäckt att det inte spelar någon roll hur fort du kör. Det finns ändå alltid någon som vill köra om.
Citera
2019-10-12, 02:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Själv har jag upptäckt att det inte spelar någon roll hur fort du kör. Det finns ändå alltid någon som vill köra om.

Då svänger man till höger och släpper förbi personen.

Citera
2019-10-12, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Då svänger man till höger och släpper förbi personen.

Precis - att det ska vara så svårt att fatta. Så många som hela tiden försöker att argumentera för att "hur fort ska man köra för att inte vara i vägen?" Men det är ju inte så det funkar. Man håller den fart man vill hålla och kommer någon snabbare så går man till höger (ökar farten om man kan, ifall dom kommer ikapp under pågående omkörning och man har liten fartskillnad mot den man kör om).
Kör man långsamt själv får man ju såklart räkna med att snabbare dyker upp ofta och kan komma väldigt snabbt - men annars gäller ju alltid samma.

Jag har ibland fått "hålla undan" för snabbare som kommer bakifrån när jag själv kört upp till en 160 iaf.
Citera
2019-10-12, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Precis - att det ska vara så svårt att fatta. Så många som hela tiden försöker att argumentera för att "hur fort ska man köra för att inte vara i vägen?" Men det är ju inte så det funkar. Man håller den fart man vill hålla och kommer någon snabbare så går man till höger (ökar farten om man kan, ifall dom kommer ikapp under pågående omkörning och man har liten fartskillnad mot den man kör om).
Kör man långsamt själv får man ju såklart räkna med att snabbare dyker upp ofta och kan komma väldigt snabbt - men annars gäller ju alltid samma.

Jag har ibland fått "hålla undan" för snabbare som kommer bakifrån när jag själv kört upp till en 160 iaf.
Ja allt handlar ju om flyt i trafiken.
Man ska ju underlätta för varandra och inte krångla till det.

Ser jag tex en lastbil eller en buss som ska in i en rondell så släpper jag in honom.

Om det är en utfart till höger så kör jag genast till vänster. Så han kan köra ut tryggt.

Finns många saker man kan göra.
Citera
2019-10-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y

Nej det gör man inte, man undviker problematiken om alla samarbetar och respekterar sina medtrafikanter. Detta kan vare sig sägas om de som medvetet blockerar eller utsätter utsätter andra för risker genom att hålla för korta avstånd eller leka fartdåre på allmän väg.
Citera
2019-10-12, 22:23
Medlem
Prodelins avatar
På tal om dessa amatörpoliser i trafiken stöter jag på många i Sthlm, speciellt på 40-vägar där dom ska provocera och ligga i 35 eller lägre, sen när man drar om blinkar dom med helljus som hela världen kretsar kring dom själva.

Är rejält trött på dessa, egentligen skulle man köra om stanna framför dom och gå ur bilen och dra ut dom ur bilen så dom lär sig en läxa.
Citera
2019-10-12, 22:24
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nej det gör man inte, man undviker problematiken om alla samarbetar och respekterar sina medtrafikanter. Detta kan vare sig sägas om de som medvetet blockerar eller utsätter utsätter andra för risker genom att hålla för korta avstånd eller leka fartdåre på allmän väg.

Jantekraften är starkt rotad i din själ, släpp den och livet blir lättare för dig och dina medtrafikanter.
Citera
2019-10-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
På tal om dessa amatörpoliser i trafiken stöter jag på många i Sthlm, speciellt på 40-vägar där dom ska provocera och ligga i 35 eller lägre, sen när man drar om blinkar dom med helljus som hela världen kretsar kring dom själva.

Är rejält trött på dessa, egentligen skulle man köra om stanna framför dom och gå ur bilen och dra ut dom ur bilen så dom lär sig en läxa.

Låter bra, så kanske du lär dig en läxa när du får stryk.
Citera
2019-10-13, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Jo, dom där har jag träffat på vägarna runt där jag bor
Särskilt en 30-skyltad sträcka är värst - många ser ju den gränsen som närmast helig, utan att kolla på hur vägen i fråga ser ut. I det här fallet är den avgränsad med byggstaket på ena sidan (byggarbetsplats för nya hus och ingen som jobbar nära vägen) och en mur mot järnvägen på andra. Nyligen när jag kom in på den sträckan så var det en snigel i en sketen Toyota, som låg i 26-27 km/h (helt sjukt). Inga mötande, så jag bara brände förbi - då la han sig på tutan när jag passerade, för att sen lägga sen av en kaskad med helljus-blinkningar medans jag accelererade iväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in