2019-10-12, 14:52
Bannlyst
Jag har tänkt köpa in en kvin väst, men har lite funderingar hur smidigt är det att ha på sig en sån i vardagen?
Kommer det synas eller kan man gömma den under en hoodie?

Dessa ser bra ut https://www.safeguardclothing.com/13-stab-proof-vest/

Kan någon förklara alla dessa olika levels 1,2 och 3? Alla stoppar stabs men styrka på hugget?

COVERT / OVERT - BALLISTIC LEVEL 3A + STAB LEVEL 1 VEST
Ballistic Level: NIJ Level IIIa
Stab (Edged Blade) Level: Level 1

Covert / Overt - Ballistic Level 3A + Stab Level 2 + Spike Level 2 Vest
COVERT / OVERT - BALLISTIC LEVEL 3A + STAB LEVEL 2 + SPIKE LEVEL 2 VEST
Ballistic Level: NIJ Level IIIa
Stab (Edged Blade) Level: Level 2
Spike Level: Level 2

COVERT / OVERT BALLISTIC LEVEL 2 + STAB LEVEL 1 + SPIKE LEVEL 1 VEST
Ballistic Level: NIJ Level II
Stab (Edged Blade) Level: Level 1
Spike Level: Level 1
Senast redigerad av shoooooo 2019-10-12 kl. 15:10.
Citera
2019-10-12, 15:09
Medlem
elva9tolvs avatar
Inte speciellt behagligt eller smidigt att ha på sig men tycker man att det är värt det för att skydda sig så visst..
Nu har du väl jacka på dig utomhus? Då göms den ju ganska snyggt. Du går väl inte med bara hoodie ute? Eller tänker du ha den inne också??
Citera
2019-10-12, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Inte speciellt behagligt eller smidigt att ha på sig men tycker man att det är värt det för att skydda sig så visst..
Nu har du väl jacka på dig utomhus? Då göms den ju ganska snyggt. Du går väl inte med bara hoodie ute? Eller tänker du ha den inne också??

Jo men det är sant, men jag kommer ha det inomhus också. Vet du skillnaden på alla olika levels det finns på västarna? Jag menar kan någon hugga igenom level 1 men inte level 2 och 3?
Citera
2019-10-12, 15:25
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoooooo
Jo men det är sant, men jag kommer ha det inomhus också. Vet du skillnaden på alla olika levels det finns på västarna? Jag menar kan någon hugga igenom level 1 men inte level 2 och 3?

Du får prova dig fram hemma med kläder som passar men det kan synas även om man har tjocka tröjor.
Jag vet inte hur du är byggd men det syns ju olika på olika kroppar också...

Njae det är alltid svårt att utläsa den exakta betydelsen av olika levels. Det är också svårt att avgöra hur pålitliga olika tillverkare är. Jag fick höra en gång att det bästa är att anta att alla ligger på lägsta säkerhetsnivån oavsett vad som utlovas så blir man inte besviken..
Även de mest seriösa tillverkarna kan faila med vad som utlovas. Det kan alltid finnas något som man inte tänkt på vid test osv.
Såna här prylar får man nog förlita sig på tillsamamns med det sunda förnuftet.
Senast redigerad av elva9tolv 2019-10-12 kl. 15:27.
Citera
2019-10-12, 15:27
Bannlyst
Citat:
Okej du får prova dig fram hemma med kläder som passar men det kan synas även om man har tjocka tröjor.
Jag vet inte hur du är byggd men det syns ju olika på olika kroppar också...

Njae det är alltid svårt att utläsa den exakta betydelsen av olika levels. Det är också svårt att avgöra hur pålitliga olika tillverkare är. Jag fick höra en gång att det bästa är att anta att alla ligger på lägsta säkerhetsnivån oavsett vad som utlovas så blir man inte besviken.
Även de mest seriösa tillverkarna kan faila med vad som utlovas. Det kan alltid finnas något som man inte tänkt på vid test osv.
Såna här prylar får man förlita sig på tillsamamns med det sunda förnuftet..

Okej tack för info,man är inte sugen att lägga 600€ på skit. Men man kan ju testa själv genom att lägga västen på sängen och hugga allt man har?
Citera
2019-10-12, 15:31
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Okej tack för info,man är inte sugen att lägga 600€ på skit. Men man kan ju testa själv genom att lägga västen på sängen och hugga allt man har?

Jag tror inte att du kastar pengar i sjön, men som jag sa utgå från att alla har lägsta utlovade säkerhet så blir du inte besviken.

Ja varför inte, prova!
Citera
2019-10-12, 15:33
Medlem
elva9tolvs avatar
Har du kollat runt om det finns trådar här där folk diskuterat västar förr? Kanske finns bra tips!
Citera
2019-10-12, 15:33
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att du kastar pengar i sjön, men som jag sa utgå från att alla har lägsta utlovade säkerhet så blir du inte besviken.

Ja varför inte, prova!

Men lägsta utlovade säkerhet stoppar hugg med andra ord?
Citera
2019-10-12, 15:34
Bannlyst
Citat:
Har du kollat runt om det finns trådar här där folk diskuterat västar förr? Kanske finns bra tips!

Nej men ska kika.
Citera
2019-10-12, 15:41
Bannlyst
Citat:

Ja varför inte, prova!

Vad säger du om denna? https://www.safeguardclothing.com/overt-ballistic-vests/cordura-with-front-zip-carriers/cordura-iiia-bullet-2-stab-2-spike-zip/ Ser smidig ut, enkel att ta på sig samt tar 9mm och 44 magnum vilket är toppen.
Senast redigerad av shoooooo 2019-10-12 kl. 15:43.
Citera
2019-10-12, 15:43
Medlem
C-3POs avatar
Vi testar i V&M.

Hobby --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2019-10-12, 15:43
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Men lägsta utlovade säkerhet stoppar hugg med andra ord?

Ja men inte vilka som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in