2019-10-12, 12:42
Medlem
Tror nog på självmord ändå, ä v en om hon hade cancer.
Planerat detta till dagen för Nobelpriset i litteratur. Som den "queen" hon var så var detta en sorti som hon ville göra., dramatisk..
Och för familjen är det ju enklast att säga cancer, slipper då all den dramatik det skulle skapat och slipper frågor.

Detta är alltså vad MIN magkänsla..

R.I.P.
Citera
2019-10-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Tror det hängde ihop med att Danius var den försts kvinnliga ständige sekreteraren. Hade Lugn blivit det had det varit Lugn de hyllat till överdrift. Kvinnor i ledande positioner det är det konceptet man så gärna vill framhålla, snarare än kvinnan själv, den bryr man sig egentligen inte så mycket om.

Jo, även kända män, som dött, får vänliga ord skrivna om sig i media. Det är inte bara kvinnor som får.
Citera
2019-10-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att Arnaultaffären slutade i kaos och förnedring för Akademien kan man dock inte lasta Danius för. Om de gått på hennes linje hade de sluppit mycket elände.

Tydligen fick hon cancerdiagnosen redan 2014. Strongt att trots det kämpa på för den hon tyckte var rätt.
Nädå, det påstod jag inte heller. Men icke desto mindre ledde affären till att hon fick gå. Skälet var väl om jag minns rätt att hon fick mycket intern kritik för krishanteringen.
Citera
2019-10-12, 12:45
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Aldrig hört talas om människan men det var ju tråkigt antar jag. Självmord ?

Levt under en sten eller?
Citera
2019-10-12, 12:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jo, även kända män, som dött, får vänliga ord skrivna om sig i media. Det är inte bara kvinnor som får.

Precis. Dock tror jag Mr Sweden avsåg det förskönande av Danius som Media ägnade sig åt innan hon dog, i och med #MeToo och Akademiskandalerna.
Citera
2019-10-12, 12:48
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Planerat detta till dagen för Nobelpriset i litteratur. Som den "queen" hon var så var detta en sorti som hon ville göra., dramatisk..
Och för familjen är det ju enklast att säga cancer, slipper då all den dramatik det skulle skapat och slipper frågor.

R.I.P.

Med så långtgågnen Cancer hon hade var det nog ingen större vits att tajma något självmord. Din magkänsla har fel. Möjligvis kan en medial konspiration ha väntat att gå ut med beskedet förrän på den dagen, men det tror jag inte heller riktigt på.
Citera
2019-10-12, 12:51
Medlem
okok1s avatar
DN:
Citat:
Hon avled efter att ha varit sjuk i cancer en längre tid.

Aftonbladet:
Citat:
mars 2013, 51 år gammal valdes hon in i Svenska Akademien, på stol sju.

Året därpå, exakt ett år senare, drabbades hon av bröstcancer, en aggressiv form, med spridning till lymfkörtlarna i armhålan.
Citera
2019-10-12, 12:52
Medlem
PaigeOwenss avatar
Vad säger horace nu ångrar han sina hårda ord?
Patriarkatet skördar ännu ett offer rip.
Citera
2019-10-12, 12:52
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Hon var en marxist ut i fingerspetsarna. Hon hade t.o.m. doktorerat på ämnet.

Hennes kamp gick ut på att försöka störta Svenska Akademien inifrån. Hela metoo-kaoset kring Arnault m.fl. handlade knappast om kvinnors rättigheter. Det var snarare ett medel för att uppnå slutmålet, att få bort en av Sveriges äldsta och mest konservativa institutioner.

Att ge Bob Dylan litteraturpriset visade att Danius var ett barn av sin tid. Marxisterna på 70-talet ägnade sig nästan åt att dyrka Bob Dylan som en gud.

Saknad? Nää..

Okänt för mig, ingen Sara-expert. 🤷🏼‍♀️

Vad har du för belägg för det du skriver (utöver doktoreringen)?
Citera
2019-10-12, 12:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Tack och lov! Vilken skitkärring!

Kan det vara självmord?
Citera
2019-10-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa

R.I.P.
Grattis till årets flashbackigaste inlägg.

Nobelpriset i litteratur delades ut i torsdags. Vid tiden vårdades Danius palliativt med något enstaka dygn kvar att leva. De brukar vid den tidpunkten vara sängbundna, med eller utan sladdar och slangar, och sova typ 20 tim/dygn. I det skicket menar du att hon i nåt slags effektsökande drama queen-spektakel skulle ha hoppat ur sängen och tagit livet av sig – på helt fel dag – till ingen nytta alls eftersom familjen i vilket fall skulle ta tillfället att mörka och hänvisa till sjukdomen.

Bra jobbat Sherlock...
Citera
2019-10-12, 12:58
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
Vad säger horace nu ångrar han sina hårda ord?
Patriarkatet skördar ännu ett offer rip.

Det måste finnas tusentals män som har blivit utskällda i offentlighetens ljus av kvinnor. Ska kvinnorna också be om ursäkt nu eller? Man kan tycka att någon är olämplig för en yrkesroll, men att det ändå är sorgligt att den personen har gått bort. På ett större plan manar det till eftertanke att man vårdar sina ord innan man förminskar andra människor. Men i dagens medieklimat finns det inte plats för vare sig ödmjukhet eller empati. Hårda ord leder till rubriker, rubriker leder till att man syns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in