2019-10-10, 19:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag har svårt att tänka mig att sådana här missar slinker igenom vid en korrekturläsning, men om nu datumen stämmer blir ju fallet djävligt komplicerat, alla tider vi haft att gå på försvinner ju.
Jag har inte ett dugg svårt att se att det slinker igenom, redaktören/korrläsaren låser sig tidigt vid ett datum och är det fel och inte upptäcks släpar det felet sen igenom hela luntan. Har som sagt sett det även i böcker med mångmiljonupplaga
Citera
2019-10-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
H*n kanske ovetandes hamnade i en digital konversation med en polis

Kan hon vara försvunnen över helgen och återkom för att försvinna på nytt?
Citera
2019-10-10, 19:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det blev fel.
Anhållen tre dagar. Jag menar efter tre dagar måste man släppa en anhållen, om man inte har på fötterna för en häktning.

Men han anhölls bara en kortare tid 15 maj enligt media, släpptes iväg till USA. Stopp.
Media måste ha blivit förd bakom ljuset helt och hållet då?
Nä?
Jag kan tänka mig att polisen kan ljuga för massmedia vid t ex en kidnappning i syfte att få fast förövarna men jag har rätt svårt att tänka mig att de fortsätter att ljuga under ett och ett halvt år.
Citera
2019-10-10, 19:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Den enklaste förklaringen är nog att Springare ändrade vissa detaljer i boken av någon anledning.

Fast då skulle samtidigt trovärdigheten för allt övrigt innehåll i boken minska rejält, och det har jag faktiskt svårt att tänka mig att han vill
Citera
2019-10-10, 19:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Står det att boken ska innehålla rätt fakta med datum och så?

Ettlitethuspålandet hade ju konverserat med henne strax innan 23 på måndagskvällen. Jag har för mig att hen lade upp en bilddump där man kunde se det.

Ja, vi såg bilddumpen, men såg vi klockslag eller såg vi datum också?
Tror att länken var död.

Men att LW försvann den 14:e borde väl stämma.
Frågan skulle vara att något annat föregått försvinnandet som fått polisen att rycka ut?
Citera
2019-10-10, 19:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har inte ett dugg svårt att se att det slinker igenom, redaktören/korrläsaren låser sig tidigt vid ett datum och är det fel och inte upptäcks släpar det felet sen igenom hela luntan. Har som sagt sett det även i böcker med mångmiljonupplaga
Peter Springare borde ha koll på datumen och om nu boken har redigerats om så förutsätter jag att han har deltagit i denna process.
Citera
2019-10-10, 19:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Måndagen den 14 maj /../ vid mötet: "Det fanns knepiga omständigheter kring försvinnandet och den försvunna personen".

Är det här en nyckelmening?
Knepiga omständigheter...
Citera
2019-10-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan hon vara försvunnen över helgen och återkom för att försvinna på nytt?

Om jag minns rätt så tror jag JM skrivit något om söndagen och sonens födelsedagsfest?
Citera
2019-10-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tänker snarare att det finns en möjlighet att han blev anhållen pga. något annat.

Ja, för om det inte är ett fatalt tryckfel i boken så måste det ju vara så som du skriver. I så fall hände något redan tidigare på dagen den 14e, SD togs i på förhör angående det, släpptes samma dag och mördade sen LW sent samma kväll (runt 23.30)?

Nu blev det lite konstigt...har jag kanske missat nåt?
Citera
2019-10-10, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
"Under torsdagen 17 maj följde vi upp..." och "Det hade gått snart fem dagar sedan kvinnan anmäldes försvunnen". .

Va?
Nu blir man ju helt ställd...
Citera
2019-10-10, 19:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Jag tror faktiskt att datumen i boken stämmer.

När det sedan närmar sig dagen då hon hittades framgår exempelvis "...under lördagen den 19 maj ringde handläggaren och berättade att en kropp hittats...". Och detta stämmer ju uppenbarligen med fynddatumet.
Citera
2019-10-10, 19:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Peter Springare borde ha koll på datumen och om nu boken har redigerats om så förutsätter jag att han har deltagit i denna process.
Han släpper ett råmanus, förmodligen framtaget av en spökskrivare, till en "editor" som sen kollar igenom och putsar till det. Och om dennes initiala anteckningar om tidslinje blivit fel följer det sen med hela vägen. Inget säger att PS själv sen kollat det färdiga resultatet innan tryck.
Om det slarvas med författare som säljer i många miljoner ex lär det inte direkt vara bättre för den här sortens böcker.
Jag har själv roat mig med dylikt som extraknäck på ålderns höst och har sett slarv galore, även med "finare" författare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in