Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
RÄTTELSE skrev fel tider vid snickarbacken/Birgerjarlsgatan. GM passerade där 23.25,30 och poliserna kom fram 23.27'00.
Om Hongelins vittnesmål är sant så stämmer denna kedja men observationen på Smala gränd måste då tidigareläggas några min för att passa in.
Ja det går att få detta att stämma hyfsat väl. Tro mig. Jag har räknat på detta många gånger.
Det som blir problematiskt är att man behöver göra antaganden åt lite olika håll. Bland annat dessa:
1) Hans Hongelin säger att han såg mannen som bytte jacka "vid 23.30-tiden". Det är, som du också visar, lite för sent. Rätt tid bör vara någon-ett par minuter tidigare. Då tvingas man anta att Hongelins tidsuppgift var ungefärlig vilket är ett rimligt antagande naturligtvis. Folk glor inte på klockan hela tiden.
Samtidigt uppstår då problemet att "23.30-tiden" också kan betyda ett par minuter senare och då blir iakttagelsen mindre intressant.
Dock är Hongelins uppgift om de springande poliserna bra. Den visar att klockan troligen inte var 23.30 utan snarare något tidigare.
2) Smala Gränd. Sanna Törneman uppgav initialt ca 23.40 vilket gör uppgiften ointressant. Hon ändrade sig efter lite eget räknande på tider och kom fram till att hon sett mannen ca 23.30.
Nu uppstår problemet att Gerhard Samson/Ann-Catrine Robrandt på Regeringsgatan i så fall inte såg GM utan en annan man med liknande signalement som hade bråttom.
Iakttagelserna på Smala Gränd och Regeringsgatan är inte kompatibla. Antingen sprang "DB gata-mannen" (som vi här antar är GM) rakt österut ner till Smala Gränd där han vek norrut mot Snickarbacken - eller så sprang han DB gata fram till Regeringsgatan och en bit norrut för att sedan vika ner direkt på Snickarbacken.
En lite intressant sak i sammanhanget, jag har naturligtvis granskat även detta ingående

, är att signalementet på Grandmannen och signalementet på Smala gränd-mannen i oväntat hög grad är överensstämmande.
Nåväl. I tidningarna veckan efter mordet uppstod just en omfattande diskussion om tider. Man utgick från Holmérs antagande att Sanna T sett GM 23.30 och fann då att tiderna inte riktigt stämde räknat från Dekorima till trappkrönet och DB gata rakt österut ner till Smala gränd.
Det hade tagit GM flera minuter för lång tid att ta sig till Smala gränd. Varför det? undrade man.
Kring detta kan man givetvis fundera sig blå. Men man kan nog också säga att 23.30 kan betyda 23.28 etc. Det går inte att vara minutexakt när vittnen lämnar uppgifter samtidigt som man heller inte helt kan kasta bort alla klockor och gissa vilt.
Frågan är helt enkelt, som vanligt i Palmeutredningen, problematisk.
Men om man nu inte ska krångla till saker i onödan så är naturligtvis en alldeles tänkbar kedja
1) Grand /Grandmannen (Margareta S m fl)
2) Korsar Sveavägen / Kerstin N:s uppgifter
2) Skandia / Tensonmannen
3) Dekorima / GM
4) DB gata / YN:s uppgifter
5) Regeringsgatan / GS och ACR
6) Snickarbacken / HH
Kruxet blir då att trassla in Sanna T:s uppgifter i kedjan vilket är rätt svårt.