2019-10-08, 01:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En del skribenter tror sig känna och veta mer om Lena än hennes egna vänner.

Ja, precis.
LWs vänner som skriver i tråden målar
inte alls upp någon idealiserad bild av henne
utan beskriver henne som en vanlig människa
med både positiva och negativa sidor.
Men en del skribenter tror inte på vännerna
heller utan tror att de vet bättre själva
trots att de aldrig träffat henne.

Väldigt konstigt. Kan de inte känna empati
med henne om de inte tror att hon var perfekt?
Citera
2019-10-08, 02:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte ett dugg på att LW jagade män. Jag tror hon var snarast omedveten om hur attraktiv hon var i mäns ögon. Hur lätt vissa missuppfattade hennes öppenhet och utdelade vänliga kramar.

Lena var en snygg vältränad tjej/kvinna, alert, duktig GC och alltid glad. Varm och omtänksam. Möjligen naiv.

Det fetade: Det tror jag inte ett dugg på.
Jag tror att hon njöt av att vara i centrum
och känna att hon kunde få vem hon ville.

Jag tror faktiskt inte att hon accepterade
något annat än att vara i centrum.
Typ som SD skulle jag kunna tänka mig.
Vilket jobbigt par de två måste ha varit.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-08 kl. 02:11.
Citera
2019-10-08, 02:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, precis.
LWs vänner som skriver i tråden målar
inte alls upp någon idealiserad bild av henne
utan beskriver henne som en vanlig människa
med både positiva och negativa sidor.
Men en del skribenter tror inte på vännerna
heller utan tror att de vet bättre själva
trots att de aldrig träffat henne.

Väldigt konstigt. Kan de inte känna empati
med henne om de inte tror att hon var perfekt?

Det handlar om att inte tala illa om de döda. Jag tycker det är bra vid normala dödsfall men inte vid mord. Då är det viktigt att hela sanningen kommer fram om både BO och GM.

Även om många vill försköna bilden av BO så kommer inte polisen visa samma hänsyn. Allt kommer ju ändå fram i FUP så småningom därför ser jag ingen anledning till varför vi inte skulle försöka få den verkliga bilden av LW redan nu.
Citera
2019-10-08, 02:50
Medlem
En nyfiken fråga. Rosamund, hur väl kände du LW? Denna tragedi är svår att förstå med alla tänkbara förvecklingar.
Citera
2019-10-08, 03:29
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det handlar om att inte tala illa om de döda. Jag tycker det är bra vid normala dödsfall men inte vid mord. Då är det viktigt att hela sanningen kommer fram om både BO och GM.

Även om många vill försköna bilden av BO så kommer inte polisen visa samma hänsyn. Allt kommer ju ändå fram i FUP så småningom därför ser jag ingen anledning till varför vi inte skulle försöka få den verkliga bilden av LW redan nu.

I sorgearbetet så tror jag att det är viktigt
att minnas både det positiva och det negativa.
Det hjälper ingen att idealisera någon som har dött.

"Goda minnen – och dåliga ...
Det är lätt för oss att tänka på alla de goda minnen vi har av den vi
förlorat och att påminna sig allt det roliga och trevliga som vi har
gjort och upplevt tillsammans. Vi försöker att minnas att mamma
mest var snäll och att pappa nästan aldrig blev arg och att kompisen
inte svek den där gången.
Men hela tiden finns där bredvid andra saker som gör ont och
som man inte vet vad man ska göra med. Minnen som man kanske
inte har velat eller kunnat dela med någon och som man helst inte
vill ha kvar – nu. Svarta och mörka bilder...
De ljusa och varma minnena ger tillsammans med de mörka och
svåra trots allt en hel bild av den som är borta.Vissa dagar kanske
de mörka tar överhanden och det är OK, för sedan kommer de ljusa
minnena tillbaka igen. Och så fortsätter det och vävs ihop till en
helhet med alla nyanser i.'"

http://www.anhoriga.se/Global/BSA/Dokument/Material_och_webbplatser/201210-PsykiskH%C3%A4lsa-TBPA-folder-II1.pdf
Citera
2019-10-08, 04:43
Medlem
landbandys avatar
En sak som jag kan förstå att HD höll på att ”gå upp i limningen” är just den där dagen när LW bjöd henne på fika.

Då LW berättade att hon och HD:s man haft ett sexuellt förhållande i 6 år , som de hållit hemligt för HD alla dessa år .

Det var nog där det brast för HD ; att de burit på den hemligheten utan hennes vetskap i så många år .

Hon måste ha känt sig så förd bakom ljuset så det går knappt att beskriva .

Den fikastunden var nog den hemskaste kaffestunden hon någonsin varit med om .

Undrar hur hon kände sig när hon gick därifrån ?

Inte alls trevligt , bara väldigt chockartat och elakt .

Gått bakom hennes rygg utan någon som helst samvete .

Den promenaden hem var nog otroligt tung , sårad var hon och besviken på sin man och en ”så kallad” geokompis som även var en nära granne .

Så visst kan man förstå HD:s frustration .

(Spekulation )
Senast redigerad av landbandy 2019-10-08 kl. 05:30.
Citera
2019-10-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har läst tråden men inte haft läge att skriva i helgen och vet knappt var jag ska börja att kommentera då det är så mycket som väcker frågor eller snarare stärker tidigare misstankar.

Jag liksom en del andra är givetvis skeptisk till all ny information men du TinnaNinna85 ska inte ta det som något personligt utan det beror mer på tidigare förekomst av folk i tråden som uppträtt här med falska uppgifter och liknande vilket förorsakat trassel. Jag har läst vad du skrivit nu och utgår i mina vidare spekulationer på att det du säger är sant och att du vet vad du talar om då du är kollega med HD. Och ja, jag instämmer med övriga. Känner du HD och vet riktiga uppgifter så posta inget som kan äventyra utredningen här och lita inte på folk i PM. Det finns falska typer och folk som fiskar i dunkla vatten här. Och var försiktig med din egen anonymitet så att du går säker!

Så summerat kring HD är detta vad vi i tråden har fått uppgifter kring:

HD och SD vigdes av LW. Sedan efter några år inleder de senare en affär. De umgås alla i samma kretsar kring geocaching. som fjärde hjulet i den skenande vagnen finns den självutnämnde moralpolisen JG som fördömer LW men inte SD när han menar att HD sviks. Under 2016 och 2017 verkar makarna Ds relation krackelera alltmer och HD flyttar då till ett hus med utsikt över LWs baksida. Uppgifter finns om att SD och LW återupptar någon slags kontakt efter att SD fått kontaktförbud av HD.

1. Som jag tolkar det utifrån trådinformationen vi har nu så har alltså SD och en kvinna haft en flerårig relation av någon slags intim/kärleks-karaktär (?) vilket HD vetat om och inför sina kollegor uppgett att hon funnit positiv då hon velat bli av med SD. Den nya kvinnan har TinnaNinna85 antagit mest troligt då är LW. Om nu HD var glad över detta så blir det totala fördömandet av JG något ögonbrynshöjande. Visst, HD kanske inte sa detta till JG men om de nu var så nära vänner som någon uppgett att de var så kanske han borde anat detta eller funderat över detta innan han började behandla LW som luft och ge henne hela skulden?

2. Detta till trots har HD har ändå under föregående år utfärdat kontaktförbud för SD vad gäller LW. Ska man se detta som att hon ljugit om hur obrydd hon var kring affären eller att hon velat skydda LW mot SD? Jag är böjd åt att tro det första med tanke på hennes osentimentala, hurtiga loggande under sommaren efter LWs död.

3. Två trådsanningar har nu kraftigt kommit på sne ifall de senare uppgifterna stämmer. Dels har vi konstaterat att HD inte har någon bror och därav flyttat till huset med utsikt över LWs veranda. Dels har vi nu fått information om att HD inte känner till att hon ska ha fått en julklappsresa till USA. Detta stämmer även överrens med tidiga uppgifter i tråden om att hennes föräldrar inte visste var makarna D höll hus efter förhöret.

4. 12-13 maj åker HD runt och geocachar på platser som betytt mycket för LW under hennes liv. Med sig har HD en liten maskot som hon avser att dumpa i USA. Den 14 maj sjukskriver sig HD från ett eftermidddagspass på sjukhuset där hon arbetar. LW mördas mest troligt (enligt skrikvittnesuppgifter) kring elva-tiden samma kväll/natt. Något arbetsalibi kan då knappast fungera för HD. Detta är av de mest underliga jag funnit kring HD jämte hennes val av ny bostad. I mina ögon så är slumpen i de båda fallen här för mycket. Oerhörd slump alternativ tecken på besatthet av LW?

5. HD har väckts upp av husrannsakan utan förvarning i sitt hus. Kan man här tänka att polisen i ett tidigt skede kan ha misstänkt att LW hållits fången i HDs hus (om nu inte HD sov över i gamla huset med SD och väcktes där vilket jag iofs inte håller för otroligt det heller)?

6. HD säger att hon tror att SD är oskyldig men visar ingen rädsla för att en mördare går lös i området.

7. Uppgifterna kring HD under sommaren och utifrån loggar är idel motsägelser. Hon är mer blek och ser sliten ut, men samtidigt förändrad och ser glad ut. Hon bedyrar att SD är oskyldig och vad vi hittills sett är skilsmässan ej genomförd utan istället uppträder de tajtare än någonsin. Sjukskrivningar och semester varvas parallellt med att orken räcker till att ägna sig åt reselogistik och intensivt geocachande runt om i världen.

Visst brukar läkare ordinera fysisk motion och friluftsliv vid stress eller psykisk ohälsa men som andra påpekat så brukar det ofta, utöver naturupplevelsens positiva inverkan, handla om att byta miljö (vilket HD då inte gör om hon fortsätter att umgås med den mordmisstänkte i samma kretsar som BO ifall hon nu mår dåligt av den här karusellen hon hamnat i) och avslappning (vilket reselogistik för resor till USA i en hast, resor till Amsterdam och ihop med andra geocachare runt Sverige knappast är). En skogspromenad med hunden är väl att rekommendera för en utbränd person men geocachande låter ju något mer intensivt och kräver mer planering. Sedan har ju TinnaNinna85 även slagit hål på en annan trådsanning, nämligen att HD skulle ha varit utbränd tidigare.

Summerat så i min bok så skulle jag iaf tycka att dessa sammantagna uppgifter vore nog för att polisen borde bli lite fundersamma över HD. Och man undrar om de verkligen bara misstänker en person som GM. Och om denne ende då är SD. Sedan så ska vi som sagt komma ihåg intervjun där man pratar om gripanden i pluralform.

Läste häromdagen en liten kort Agatha Christie-pamflett som heter Ett vattentätt alibi. Den rätt dåliga lösningen på alla motsägelsefulla uppgifter som kvinnan i berättelsen lämnar visar sig vara att hon har en tvillingsyster... jag är snart benägen att tro detta om HD för att få de olika uppgifter vi får kring hennes attityd att gå samman. Ifrågasätter inte dig TinnaNinna85, utan blir bara inte klok på om HD var okej med SDs affär med LW eller om hon mådde dåligt av den och utfärdade kontaktförbud. En kombination kanske är att hon var okej med det under några år men sedan började uppleva LW som ett hot under 2017. Det stämmer dock inte med att LW verkade ha gått vidare i livet samt att LW hade anmält SD för misshandel. Teorin om att HD försökte skydda LW mot ytterligare misshandel från SD stämmer dock inte heller då hon inte verkar sörja LW vidare eller för den delen tro SD om något våldsamt så som hon polar med honom i sommar. Vad ska man egentligen dra för slutsatser?
Inlägg från en klok trådskrivare som är ganska exakt ett år gammalt! 20181007

Speciellt med tanke på situationen HD befinner sig i idag.
Citera
2019-10-08, 08:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, LW vigde paret. Varifrån har du fått uppgiften om att ordinarie präst hade förhinder? Har du blandat ihop det med Er*ik F som uttalade sig om LW i media?
Det har tidigare skrivits i tråden att hon fick hoppa in med kort varsel efter att den som skulle ha varit vigselförrättare fått förhinder.
Ordinarie behöver inte ha varit en präst.
Citera
2019-10-08, 08:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade: Hur vet du det? Kände du LW
IRL?

Var har du sett att LW hade privata
vänninor?
Det har bekräftats flera gånger i tråden.
Citera
2019-10-08, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har tidigare skrivits i tråden att hon fick hoppa in med kort varsel efter att den som skulle ha varit vigselförrättare fått förhinder.
Ordinarie behöver inte ha varit en präst.

Det var någon som tidigare blandade ihop uppgifter och det kan ha varit det du läst.
En vän och granne tänkte be LW rycka in när deras präst blev sjuk. Det ordnade sig sen och han behövde inte be LW om vigselhjälp. Jag minns att någon blandade ihop den grannen med SD tidigare i tråden. Kanske det du läst och blandat ihop?

www.expressen.se/nyheter/vannen-om-lena-hon-stallde-verkligen-upp/
Citera
2019-10-08, 09:01
Medlem
Honan6s avatar
Jag känner mig lite skyldig till uppfattningen om att LW inte skulle ha några kvinnliga vänner. Hon hade visst kvinnliga vänner, men cachade mycket med män och det kan bero på att det kanske var fler män som utövade hennes stora intresse. LW hade många kvinnliga vänner och det kan ses enkelt om man tittar noggrannare på hennes inlägg i Sociala media. Den som tror att hon saknade kvinnliga vänner kan gå in och titta närmare på vilka som Gillat och vad som Kommenterats. LW hade ett stort nätverk av vänner, men hon hade också en mindre och närmare krets med kvinnor som hon anförtrodde sig till.

Nedan kommer en text från en kvinna som stod LW mycket nära. Texten finns i väninnans blogginlägg om året som gått - skrivet den 31/12 -18.

" Att några månader senare förlora ytterligare en vän,
på det värsta tänkbara sätt, blev totalt chockartat.
Någon tog sig friheten att bestämma över Livet genom att brutalt mörda en annan människa,
den av mina vänner som jag kallat lillasyster.

Om Livet skakade för mig är det bara en liten suck mot vad det har varit
och är för hennes barn.

Att hennes mördare fortfarande går fri är bortom allt tänkbart.
Det går inte en dag utan att jag tänker på henne
och på det hon anförtrott mig.
"

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Senast redigerad av Honan6 2019-10-08 kl. 09:03.
Citera
2019-10-08, 09:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte ett dugg på att LW jagade män. Jag tror hon var snarast omedveten om hur attraktiv hon var i mäns ögon. Hur lätt vissa missuppfattade hennes öppenhet och utdelade vänliga kramar.

Lena var en snygg vältränad tjej/kvinna, alert, duktig GC och alltid glad. Varm och omtänksam. Möjligen naiv.

Hon jagade gifta män för att testa sin dragningskraft. Ringde dom även på nätterna. Vilka fruntimmer vill ha med en sån skrupelfri kvinna att göra? Vad skulle du tycka om din telefon ringde på natten och du svarade och LW i andra ändan som ville prata med din man?

Anledningen till det underliga förhållandet att LW inte hade kvinnliga vänner var att hon inte förstod var gränserna gick. Ska det vara så jäkla svårt att ta in att hon hade problem med det och gick för långt?

Det envisa utelämnandet av det som var mest utpräglat hos henne ger en falsk bild av LWs person.

Sen bör man faktiskt ställa sig frågan hur du ser ut om du tycker hon var attraktiv.?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-08 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in