2019-10-07, 19:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
För mig är det en självklarhet att inte håna elever, tyvärr verkar det inte lika självklart när man läser i tråden av förmodade lärare.

Nej, jobbar inte som lärare. Jobbar med projektutveckling och har tidigare erfarenhet av att utbilda projekteringsledare. Förstår självklart att man har helt andra premisser när man jobbar med barn, men fortfarande.

Vad som föranleder mina min syn på lärarkåren? Först och främst vill jag inte spy galla över hela hela lärarkåren, eldssjälarna inom läraryrket är några jag bejakar.

Men för att dra några exempel.

- Andelen obehöriga lärare i grundskolan
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik/arkiverade-statistiknyheter/statistik/2019-03-12-personalstatistik-for-alla-skolformer-lasaret-2018-19

- Att resultaten i skolorna inte verkar bli till de bättre, detta är väl samtidigt en sanning med modifikation. Tittar man enskilt på matematiken har jag hört från mina gamla lektorer på KTH att eleverna inte har de förkunskaper i matte som förväntas av dem.

- Det faktum att intagningskraven för lärarutbildningen är obefintlig, plockar de in vem som helst nu för tiden?

Jo men om andelen behöriga lärare minskar så är det ju knappast lärarkåren som helhet som är problemet. Problemet är ju att ingen vill bli lärare med de villkor som ges idag.

Jag uppepar mig:
Det är 28 elever i en klass. I den klassen har man en eller flera med olika diagnoser. Elever som antingen inte kan sitta stilla eller också elever som är våldsamma med noll impulskontroll. Man har ett gäng väldigt svaga elever, elever som behöver ständig draghjälp och hjälp vid arbetet överhuvudtaget. Sedan har man ett gäng högpresterande elever.
Okej, kl är 08.00, dagen börjar.
Lektioner startar. Du kryssar mellan bänkar och elever som en skållad råtta en mattelektion.
Samtidigt som du sätter dig för att hjälpa Anna med en uppgift ser du hur Olle reser sig upp på andra sidan av rummet, han reser sig upp och går och snor Axels suddi. Axel ropar "sluuta, hit med suddit" överdrivet högt. Cecilia som sitter bredvid Axel säger till honom att sluta skrika henne i örat.
Samtidigt kommer Eva och frågar om hon får gå på toaletten. "Javisst" säger jag och tittar snabbt på henne. Hon går ut, glömmer stänga dörren. Ute i korridoren är det ett fasligt liv, en klass ska till slöjden. Någon studsar en boll inomhus i korridoren trots att det inte är tillåtet.

"Okej, du ger tillbaka suddit och sätter dig ner, lägg av med tramset, det stör" säger jag.
Olle tittar på mig lite surt och knatar tillbaka till sin plats.
Plötsligt utbrister Arvid "vad är det för mat idag?". Jag svarar inte. Försöker ignorera.
"Okej, var var vi nu i matteuppgiften Anna?" försöker man återoppla.
"Han slog mig!!" ropar Olle. " Men du sparkade mig!" svarar Filip som sitter bredvid.
"Okej, Olle,nu räcker det. Ta dina grejer och sätt dig i grupprummet ensam". Du stör andra här och du jobbar inte" säger jag.
"Här är en ledighetslapp", säger Katarina och sticker fram den framför näsan på mig.
"Ja men du kan inte lämna den nu och det vet du om. Du avbryter ju oss mitt i en uppgift" säger jag irriterat.
"Jaha var ska jag göra av den då?" svarar Katarina lite stött och går bort till Saras bänk och börjar babbla.
"Okej Anna, 5×4= 20, och om du adderar 25 till så får du.."försöker jag för fjärde gången.
Lägg därtill en fyra fem elever som sitter med uppräckt hand och vill ha hjälp. Och några andra elever som jag ser inte arbetar.
Vad ska jag välja? Är jag oengagerad gentemot Anna om jag tar tag i de elever som inte arbetar?
Om jag fortsätter hjälpa Anna och struntar i dem som inte arbetar vid tillfället, är jag oengagerad gentemot dem då?
Och om jag inte håller nere ljudnivån och samtidigt hindrar Olle från att sno suddi och slå på sin bordsgranne, vad är jag då?
Inkompetent? Lat?

Att prata om att lärarna är oengagerade i ljuset av detta ter sig helt meningslöst. Lärarna är generellt inte oengagerade, men såhär är det varje dag fem dagar i veckan. I princip. I dagsläget spelar det ingen roll hur kompetent lärare du är, eller om du är engagerad till tusen. Förutsättningarna är obefintliga.
Elever och föräldrar har rätt till allt, men har väldigt få skyldigheter.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-10-07 kl. 19:40.
Citera
2019-10-07, 19:35
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szabolcs86
Jag har inte trakasserat någon. Enligt rektorn är jag anmäld för sexuella trakasserier. Det är kanske värt att ta upp med advokaten.

Om det är en tolkningsfråga är det inte mycket du kan göra och inte heller din advokat.
Du kan instämma skolan eller kommunen för att de har tagit emot och behandlat en anmälan mot dig gällande sexuella trakasserier.

Tänk efter lite - tycker du på allvar att rektorn bara ska ignorera en sådan anmälan bara för att du inte anser att du har gjort det som du beskylls för?
Citera
2019-10-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Nej, du skrev det innan du hade bestämt dig för att göra en efterkonstruktion i hopp om att den ska kunna rädda dig undan eventuella påföljder och det är därför som du skriver gör här som svar på en direkt fråga:

(FB) Kommer jag bli avstäng som lärare?

(FB) Kommer jag bli avstäng som lärare?

Det är rätt uppenbart du är en lögnare som försöker slingra dig undan ansvar och att de egentliga anmälningarna rör värre saker än bara en felsägning.
Skolchefer tenderar till att ha bättre saker för sig än att delta i möten med lärare som blivit utsatta för "smutskastning".

Om det är fel att säga till elever att lagen säger att de får ha sex från och med de år 15 (utan att säga när man tycker att de ska ha sex), om det är ok att anklaga någon för att ta någon i handen i matsalen (det har aldrig hänt) och att göra en ironi till sexuell trakasseri är vi verkligen på en David Lynch film.
Citera
2019-10-07, 19:44
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Om det är fel att säga till elever att lagen säger att de får ha sex från och med de år 15 (utan att säga när man tycker att de ska ha sex), om det är ok att anklaga någon för att ta någon i handen i matsalen (det har aldrig hänt) och att göra en ironi till sexuell trakasseri är vi verkligen på en David Lynch film.

Nu var det trots allt inte det faktum att du upplyste eleverna om när de lagligt kan hänge sig åt sexuella aktiviteter som låg bakom de anmälningarna utan det olämpliga i att du som lärare sitter och berättar alltför privata saker om ditt eget sexliv samt att du är intresserad av någon simlärare. Den delen av ditt privatliv är inget som dina minderåriga elever behöver ta del av och om du inte förstår det rekommenderar jag dig att aldrig mer sätta ens en fot i en lokal med personer under 18 år och än mindre jobba på högstadiet.

Det är inget fel i att anklaga någon för att ta någon i handen ifall det är vad den eleven upplever har inträffat. Alla elever har rätt att anmäla det som de anser är fel och sedan är det upp till skolledningen att utreda vad som har skett.

Att säga till en minderårig elev att hon är jättesnygg, vilket du med handen på hjärtat vet att du har sagt, kan mycket väl räknas som sexuellt trakasseri oavsett hur ironisk du än må ha varit.

Sluta skylla ifrån dig och ta lite ansvar som en vuxen man.
Citera
2019-10-07, 19:55
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Han borde ha utrett det. Han var till exempel förvånad när jag sa att det var flickor som frågade mig om sexuella saker och så vidare. jag har också sagt att jag inte tafsar på människor. Allt detta känns så surrealistiskt. Mitt belastningsregister är tomt. Jag har aldrig varit anmäld för någonting.

Ursäkta, men vad tror du att skolledningen har gjort sedan du blev tillfälligt arbetsbefriad och hemskickad?

Just det - man använder den tiden till att gå igenom anmälningarna mot dig och försöka få klarhet i vad det är som har skett i dessa fall.
Det som framkommer av denna utredning kommer att ligga till grund för det möte som är inplanerat med dig, rektorn och kommunens skolchef.
Vid detta möte kommer du alltså beredas möjlighet att förklara ditt agerande gentemot vad som framkommit av utredningen.

Att man aldrig har varit anmäld eller dömd för något tidigare är ingen grund för att man för alltid kommer att vara oskyldig.
Personen i denna tråden Skvallertråden om Bengt Tholf har haft gott renommé i samhället och inte varit vare sig anmäld eller dömd för brott, men det har förekommit en uppsjö med klagomål som skolledningen inte har kunnat finna bevis för fram tills nu.
Citera
2019-10-07, 20:00
Avslutad
Är du vit? Då ökar nog chansen för att yer fokt. Vita människor behöver balansera upp enfalden i överraskningssexträsket, det går säkert att koka ihop en feministisk häxbrygd som du måste dricka, helst dragen i gruset i offentligheten.

Men med lite tur har vi överlevt metoobakfyllan och ”nonsensövergrepp” behandlas som just nonsensövergrepp? Det är svårt att veta vad som kommer efter Greta, dör gamla masspsykoser när nya introduceras? Eller staplas de på hög?

Du ligger dock förmodligen fortsatt risigt till.
Citera
2019-10-07, 20:00
Medlem
Har du en lärarlegitimation?
Citera
2019-10-07, 21:25
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Du har alltså låtit förstå att du tycker din 15-åriga elev är jättesnygg och det är ok att ni har sex.

Du kanske borde vara glad att du inte sitter i häktet där pedofiler hör hemma.
Citera
2019-10-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Nu var det trots allt inte det faktum att du upplyste eleverna om när de lagligt kan hänge sig åt sexuella aktiviteter som låg bakom de anmälningarna utan det olämpliga i att du som lärare sitter och berättar alltför privata saker om ditt eget sexliv samt att du är intresserad av någon simlärare. Den delen av ditt privatliv är inget som dina minderåriga elever behöver ta del av och om du inte förstår det rekommenderar jag dig att aldrig mer sätta ens en fot i en lokal med personer under 18 år och än mindre jobba på högstadiet.

Det är inget fel i att anklaga någon för att ta någon i handen ifall det är vad den eleven upplever har inträffat. Alla elever har rätt att anmäla det som de anser är fel och sedan är det upp till skolledningen att utreda vad som har skett.

Att säga till en minderårig elev att hon är jättesnygg, vilket du med handen på hjärtat vet att du har sagt, kan mycket väl räknas som sexuellt trakasseri oavsett hur ironisk du än må ha varit.

Sluta skylla ifrån dig och ta lite ansvar som en vuxen man.

Jag tycker inte att det är farligt att berätta om vem jag vill vara med. För mig är någonting privat när jag ger mitt telefonnummer till eleverna eller när jag skriver till dem privata meddelande och så vidare.

Hon kunde inte ha upplevt att jag vill ta henne i hand, eftersom jag inte har gjort det. Det är jag 100% säker på. Jag undviker all form av fysisk kontakt med elever. De har hitta på anklagelsen för att öka risken att få bort mig. De borde skämmas för det.

Jag orkar inte repetera det jag skrev igen, så jag låter det bli. Jag vill bara lägga till att flickor var vänliga mot mig även efter "incidenten" och ville prata med mig. Det är säkert så att att de var trakasserade

Jag skyller inte ifrån mig. Jag tar ansvar för att jag har ironiserat och kallade en elev för fula ord. Jag tar inte ansvar för saker jag inte har gjort.
Citera
2019-10-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Du har alltså låtit förstå att du tycker din 15-åriga elev är jättesnygg och det är ok att ni har sex.

Du kanske borde vara glad att du inte sitter i häktet där pedofiler hör hemma.

Som jag skrev tidigare sa jag inte vad jag tycker om när man ska sex. Jag sa bara vad lagen säger.
Citera
2019-10-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Har du en lärarlegitimation?

Jag har inte lärarlegitimation.
Citera
2019-10-07, 21:29
Medlem
Eftersom du ställer frågan - är svaret JA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in